Informasjon til deltakere i SpedAims Kohort

Har du og ditt barn blitt invitert til å delta i SpedAims Kohort? På denne siden finner du nyttig informasjon om deltakelse, personvern og datahåndtering.

Hvorfor får du spørsmål om å delta?

Vi er interessert i å følge barnas utvikling av språk, lesing, skriving og matematikk over tid. Vi vet at det er stor variasjon i hvordan barn tilegner disse ferdighetene. For å forstå denne utviklingen på en god måte har vi derfor behov for informasjon om mange barn som varierer i sin utvikling. Derfor inviterer vi barn født i 2018 og familiene deres i flere norske kommuner til å delta i prosjektet.

Det er frivillig å være med

Hvis du samtykker til at barnet kan delta, kan du når som helst trekke samtykket uten å oppgi noen grunn. Alle personopplysninger vil da bli slettet. Dette vil ikke få negative konsekvenser for deg eller barnet. I løpet av prosjektperioden vil vi med jevne mellomrom sende ut informasjon om muligheten til å trekke seg dersom man ikke ønsker videre deltagelse.

Hva innebærer dette for deg og ditt barn?

Barna som deltar skal kartlegges på ulike ferdigheter knyttet til lesing, skriving, språk og matematikk. Vi planlegger å treffe barna én gang i året, i første omgang til det året barna fyller 18 år. Kartleggingen vil foregå i barnets barnehage, og senere på skolen.

Foresatte vil motta et digitalt spørreskjema, der vi for eksempel spør om utdanningsbakgrunn, yrkesstatus, lese- og medievaner hjemme og språkbakgrunn. I tillegg vil vi spørre dere om barnets utvikling og sosiale ferdigheter.

En gang i året vil vi gi barnehageansatte, og senere lærere, lignende spørsmål om barnet deres. Når barnet begynner på skolen, ønsker vi å innhente opplysninger om barnets skolegang, det vil si resultater på nasjonale prøver og karakterer. Derfor vil vi spørre om barnets personnummer.

Image may contain: Font, Material property, Art, Wood, Symbol.

Personvern i SpedAims Kohort

Det stilles strenge krav til personvern og anonymisering i denne typen forskningsprosjekter. SpedAims Kohort gjennomføres i tråd med Personvernsopplysningslovens bestemmelser. Alle opplysninger om prosjektdeltakerne vil bli behandlet konfidensielt, og det er bare forskerne i prosjektet som vil ha tilgang til datamaterialet. Alle som deltar i prosjektet har taushetsplikt.

Du har rett til innsyn i materialet og informasjonen som samles inn om deg og ditt barn når som helst i løpet av prosjektet. All personidentifiserende informasjon slettes ved prosjektets utløp.

Prosjektet vil etter planen avsluttes i 2036, det vil ved utløpet av det året barna fyller 18 år. Ved en eventuell forlengelse av prosjektet, må det hentes inn nye samtykker, da fra barna selv.