English version of this page

Studenter lot seg inspirere av pensum og startet ny podcast

Fem studenter på det internasjonale masterprogrammet i høyere utdanning savnet en podcast som diskuterte høyere utdanning bredt og på tvers av land. Løsningen? De lagde den selv.

Fire kvinnelige studenter i tjueårene står i en trapp og smiler mot kamera.

Studentene Tracy Waldman (f.v.), Kelly Davis (foran), Ayla Rubenstein (bak) and Ekaterina Kurinskaia har startet en podcast som har et globalt perspektiv på høyere utdanning. Foto: UiO/ Kristi Barcus-Sævareid

Podcasten ble lansert 17. november 2022, og bærer navnet THESIS: Trends in Higher Education Systems in International Spheres.

– Vi så behovet for en internasjonal podcast som så høyere utdanning i et større perspektiv, med en bredere målgruppe enn universitetsledere eller næringslivsledere. Vi ville rett og slett lage en podcast som vi selv kunne tenke oss å lytte til, sier Kelly Davis.

Davis er andreårsstudent på Master of Philosophy in Higher Education program, og nå også produsent og programleder i podcasten THESIS. Sammen med medstudentene Ayla Rubenstein, Maria Angeles Hidalgo Benitez, Ekaterina Kurinskaia og Tracy Waldman startet hun podcasten.

Tre kvinnelige studenter samarbeider ved et bord, foran en pc-skjerm
I den nye podcasten om høyere utdanning, finner vi studentene Ayla Rubenstein (f.v.), Kelly Davis og Maria Angeles Hidalgo Benitez bak mikrofonen eller i kulissene. De inviterer også inn gjester som kan belyse temaene fra ulike perspektiv. Foto: UiO/ Kristi Barcus-Sævareid

Episodene som er publisert til nå, er tydelig inspirert av krigen i Ukraina. Gjester og programleder diskuterer blant annet utdanning som myk makt i internasjonal politikk.

I første episode var det professor Peter Maassen som var gjest. Han er studieprogramansvarlig for den internasjonale masterfordypningen i høyere utdanning.

– Det er imponerende å se hvordan studentene greier å anvende det de lærer i studiene på en svært konkret måte i podcasten, sier Maassen.

Studentene har allerede de ti første episodene klare, og mange planer for de kommende. De har også rekruttert Alba Guivernau, som er student på førsteåret av masterprogrammet, med mål om at podcasten skal leve videre – også etter at de fem initiativtakerne har fullført mastergraden.

Du kan lese et mer utfyllende intervju med studentene som har laget podcast på engelsk.

Lytt til studentenes podcast

Av Marit Eline Lervik Christensen og Kristi Barcus-Sævareid