– De tilfører et nytt og annerledes blikk på bedriften vår

For Institutt pedagogikk ved UiO (IPED) har det alltid vært viktig å kople studenter og arbeidsliv. Praksisperioder er bra for studentene selv, men de er også bra for bedrifter som får tilgang til en viktig ressurs.

Person som gestikulerer. Foto.

Bedrifter vil oppleve at praksisstudenter fra IPED gir viktige innspill i forhold til fagutvilingen i pedagogikk. Dette er kunnskap som de kan ha praktisk nytte av. Illustrasjonsfoto: Hedway/Unsplash

Hun smiler godt når hun prater om IPED studenter i praksis - Kristine Lindeman. Til daglig er hun teamleder i rådgivningsfirmaet Metier OEC, og er en av mange dyktige veiledere for IPED studenter i praksis.

Kristine har et varmt forhold til IPED studentene. Praksisutveksling og arbeidsliv er viktig for teori-praksis forståelsen. Men det er også viktig for arbeidsgivere å få et innblikk i hva studenter til enhver fokuserer på og hvordan studier legges opp.

–  Praksisstudentene våre gir oss en pekepinn på hvor landet ligger, forteller hun.   

–  De fleste studentene vi har hatt hos oss har vært veldig uredde. De har vært motiverte og de tilfører et nytt og annerledes blikk på bedriften vår.

Lindeman ser derfor gjerne at flere bedrifter benytter seg av sjansen. Studenter i praksis er en nyttig ressurs.                

–  De har gitt oss mye tilbake

Praksisen betyr også mye for IPED som utdanningsinstitusjon. De gode relasjonene man har til organisasjoner og næringsliv er noe instituttet er stolt av.

Bildet kan inneholde: klær, nese, smil, ansikt, kinn.
Kristine LIndeman er temaleder i rådgivningsfirmaet Metier OEC, og en av mange dyktige veiledere for iped studenter i praksis. Hun ser gjerne at flere bedrifter tar inn studenter i praksis. Foto: Privat

Metier OEC er internasjonalt ledende innenfor rådgivning og også innen utvikling av faget prosjektledelse.  

At selskapet har god nytte av IPED studenter er ganske åpenbart.

Lindeman forteller at prosjektkompetanse er avgjørende for å lykkes med gjennomføring av prosjekter og at selskapet bl.a. tilbyr opplæring og sertifisering i prosjektledelse.

–  Målet vårt er blant annet å skape engasjerende læringsopplegg. Vi ønsker at vår læringsportal og våre kurs skal være med på å øke motivasjonen til de ansatte som ofte skal gjennom omfattende opplæringstiltak ved siden av fulltidsjobb.

–  Det vi opplever er at praksisstudentene gir oss viktige innspill i forhold til fagutvikling i pedagogikken, noe vi trekker direkte inn i kurs- og undervisningsoppleggene våre. Alle de studentene vi har hatt hos oss har fungert veldig bra inn i teamene. De har vært positive og de har gitt oss mye tilbake.

–  Nå viser det seg at flere av studentene våre melder om at oppgavene de jobbet med i praksisperioden var med på å skaffe dem jobb etter at de avsluttet studiene. Da blir man jo både stolt og glad, sier teamlederen og smiler.

Ikke bare fag

–  Praksis handler også om hvordan det er å være ute i arbeidslivet, sier Lindeman.

Kall det gjerne en litt mild jobboppdragelse.

Hos Metier OEC innebærer praksisperioden også det å få en innføring i hvordan arbeidsdagen hos denne type firma faktisk er. En av de viktigste erfaringene studentene skal få med seg tilbake er et innblikk i hva som kreves hos Metier OEC. De skal få en opplevelse av hvordan det er å være del av et team og det å kunne påvirke sin egen hverdag.

–  Før de starter oppfordrer vi de som skal være hos oss til å tenke litt gjennom hva de ønsker å få ut av oppholdet. Filosofien vår er å komme raskt i gang med konkrete oppgaver på egen hånd og så be om hjelp etter behov, sier Lindeman.

Gleder seg til neste runde med studenter

Lindeman er optimistisk på vegne av pedagogikkstudiet ved UiO. Hun synes det er spennende å se på endringer i studiet med økt fokus på at studentene skal ut i arbeidslivet.

–  På meg virker det som at flere og flere studieretninger der ute fokuserer på praksis, noe som er utrolig bra og nyttig tilføyer hun.

 – Det fine med å få inn praksisstudenter er at vi lærer oss å kommunisere enda klarere rundt de interne prosessene våre, og at vi får tips og innspill fra studenter som ikke kjenner oss fra før og som ikke er farget av tidligere erfaringer. Det er en berikelse, og vi gleder oss alltid til neste runde med studenter.

Av Ulf Grefsgård, Institutt for pedagogikk
Publisert 24. feb. 2022 12:20 - Sist endret 24. feb. 2022 14:38