-
Sjøstrand, Åse; Næss, Kari-Anne Bottegård; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Hansen, Elisabeth Holm & Guttormsen, Linn Stokke
(2023).
Treatment for stuttering in preschool aged children– a qualitative content analysis of existing treatment programs.
-
Sjøstrand, Åse
(2022).
Kjønnsfordeling blant barnehagebarn som stammer.
-
Sjøstrand, Åse
(2022).
Evidens for tidlig stammebehandling- hva finnes?
.
-
Sjøstrand, Åse
(2022).
Happy Belated Stuttering Awarness Day!
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Sjøstrand, Åse; Guttormsen, Linn Stokke; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline & Hofslundsengen, Hilde Christine
[Show all 8 contributors for this article]
(2022).
Common Component Treatment Program.
-
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina & Samson, Ineke
(2021).
Gender distribution in a clinical population of young children who stutter a systematic review.
-
Sjøstrand, Åse; Guttormsen, Linn Stokke & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021).
Nasjonale retningslinjer for behandling av stamming- en vei å gå for norsk logopedisk praksis?
.
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
Tidlig stammebehandling- hva vet vi? .
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
Tidlig stammebehandling, hva skal til?
.
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
Miniforedrag Åpen dag - Stamming; å vite hva man vil si, men ikke hvordan man kommer til å si det.
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
Jeg vil ikke ha roser!
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
New publication from the EST team (blog post) .
-
Sjøstrand, Åse
(2021).
Half way there- thoughts from a midway assessment (blog post)
.
-
Sjøstrand, Åse & Guttormsen, Linn Stokke
(2021).
Caregivers ratings of concern for stuttering in young children.
-
Sjøstrand, Åse
(2020).
Åse forsker på hvordan små barn kan få hjelp med stammingen sin.
[Internet].
https://ung.forskning.no/barn-og-ungdom-sprak/ase-forsker-pa.
-
Sjøstrand, Åse
(2020).
Forskningsformidling til barn (blog post) .
-
Sjøstrand, Åse
(2020).
The Effective Stuttering project- developing treatment for stuttering in preschool aged children.
-
-
-
-
-
-
-
-
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Kirmess, Melanie & Lervåg, Arne
[Show all 8 contributors for this article]
(2019).
Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years.
Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Full text in Research Archive
Show summary
This is a protocol for a Cochrane Review (Intervention). The objectives are as follows:
Primary objective
To assess the immediate and long‐term effects of non‐pharmacological interventions for stuttering on speech outcomes in children aged between birth and six years.
Secondary objective
To describe the relationship between intervention effects and participant characteristics (i.e. child age, child’s communication attitudes and the impact stuttering has on the child’s QoL).
-
-
-
-
-
Guttormsen, Linn Stokke & Sjøstrand, Åse
(2018).
The Effective Stuttering Treatment project
.
-
Guttormsen, Linn Stokke & Sjøstrand, Åse
(2018).
Effective Stuttering Treatment (EST).
-
-
Sjøstrand, Åse
(2018).
Presentasjon av ph.d-prosjekter.
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
-
Sjøstrand, Åse
(2018).
EST-prosjektet- Hva er effektiv stammebehandling? .
Norsk tidsskrift for logopedi.
ISSN 0332-7256.
p. 32–32.
-
Guttormsen, Linn Stokke & Sjøstrand, Åse
(2018).
Logopedisk behandling av barnehagebarn som stammer må være evidensbasert.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Sønsterud, Hilda; Sjøstrand, Åse & Hoff, Karoline
(2017).
Å håndtere stammingen.
In Wright, Martin; Albrigtsen, Are & Stauri, Tormod (Ed.),
Ord til besvær. Livet med stamming .
Abstrakt forlag.
ISSN 978-82-7935-387-4.
-
Sjøstrand, Åse
(2017).
Stamming: en stigmatiserende vanske? .
In Wright, Martin; Albrigtsen, Are & Stauri, Tormod (Ed.),
Ord til besvær. Livet med stamming .
Abstrakt forlag.
ISSN 978-82-7935-387-4.
p. 145–159.
-
Fahlvik, Synne Drotningsvik & Sjøstrand, Åse
(2023).
Stammeatferden til fire barnehagebarn. En mixed methods multippel kasusstudie .
Universitetet i Oslo.
-
Sjøstrand, Åse; Forfang, Vilde Elise & Simpson, Kathrine Hume
(2023).
Det å være behandler er på mange måter det samme som å være forelder
Hvordan opplever foreldre å gjennomføre stammebehandling for barnehagebarn?
.
Universitetet i Oslo.
-
Vinnes, Livia; Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke; Sjøstrand, Åse & Sønsterud, Hilda
(2023).
Operasjonalisering av stamming. En kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Bakgrunn: Det er ingen omforent operasjonell definisjon av stamming. Dette kan ha betydelige teoretiske og praktiske implikasjoner. Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse denne problematikken og undersøker betydningen ulike operasjonelle definisjoner har på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn som stammer. Problemstillingen til denne masteroppgaven er: «Hvilken betydning har ulike operasjonelle definisjoner på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn?» Metode: Gjennom en kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design ble stammefrekvensen til fem barnehagebarn (3:0 til 4:5 år) målt med prosent stammede stavelser (%SS) basert på to ulike operasjonelle definisjoner av stamming: EST-prosjektet og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner. Datamaterialet består av 10 taleopptak per barn, av naturlige interaksjonssituasjoner mellom barnet og foreldre. Resultat: Det ble funnet statistisk signifikant forskjell, med signifikansnivå .05, i prosent stammede stavelser mellom EST-prosjektets og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner av stamming hos fire av fem barnehagebarn. Konklusjon: Studiens funn indikerer at ulike operasjonelle definisjoner kan føre til forskjeller i barns stammefrekvens. Ettersom stammefrekvens er et mye brukt mål i forskning på stamming, indikerer studiens funn at ulike operasjonaliseringer kan medføre forskjeller i blant annet hvilke barn som blir vurdert som å stamme og hvem som blir vurdert som å ikke stamme, og hvem som blir inkludert i studier der stammefrekvens brukes som et kriterium for deltakelse. Dette kan påvirke blant annet i hvilke grad studier, som benytter seg av ulike operasjonelle definisjoner, er sammenlignbare og det kan være utfordrende å bygge videre på hverandres arbeid og kan påvirke de demografiske estimatene for forekomst, opphør av stamming og vedvarende stamming, samt effekten av behandling. Dette kan påvirke utviklingen og fremgangen innen stammefeltet. I tillegg understreker studiens funn viktigheten med at studier inkluderer presise operasjonaliseringer av stamming.
-
Sørtømme, Amanda; Næss, Kari-Anne Bottegård; Sønsterud, Hilda; Guttormsen, Linn Stokke & Sjøstrand, Åse
(2023).
Operasjonalisering av stamming. Vurderingen av stammefrekvens med to ulike operasjonaliseringer.
Universitetet i Oslo.
-
Sjøstrand, Åse & Baluyot, Cliff
(2019).
Samarbeid mellom skole og logoped– til det beste for elever som stammer.
Statped.
-