Kristin Rogde
Associate Professor
-
Institutt for spesialpedagogikk

Norwegian version of this page
Email
kristin.rogde@isp.uio.no
Phone
+47 22857822
Username
Visiting address
Helga Engs hus 4.floor Sem Sælands vei 7 0371 Oslo
Postal address
Box 1140 Blindern 0318 OSLO
NORWAY
Academic Interests
- Language development
- Children with language difficulties
- Second language learning
- Programs for improving language and reading development
- Meta-analyses
Background
- 2020 – 2023: Post.doc., Department of Education, UiO
- 2017 – 2020: Researcher 2, The Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU)
- 2012 – 2017: Ph.d. Department of Education, UiO
- 2009 – 2012: Research assistant – Department of Special Needs Education, UiO / Speech language therapist – Educational Psychological Counselling Service (PPT), Oslo.
- 2007-2009: M.A. in Special Needs Education, Spezialication: speech language therapist
Publications
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Lervåg, Arne & Melby-Lervåg, Monica (2021). Improvement in oral language interventions: Differences and relation between effects on treatment-inherent measures and effects on standardized tests. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 7(2), p. 1–18. doi: 10.23865/njlr.v7.2814. Full text in Research Archive
-
Hagen, Åste Mjelve; Knoph, Rebecca; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Lawrence, Joshua & Lervåg, Arne [Show all 7 contributors for this article] (2021). Measuring Listening Comprehension and Predicting Language Development in At-Risk Preschoolers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2021.1939136. Full text in Research Archive
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2019). The effect of linguistic comprehension instruction on generalized language and reading comprehension skills: A systematic review. Campbell systematic reviews. ISSN 1891-1803. 15:e1059(4), p. 1–37. doi: 10.1002/cl2.1059. Full text in Research Archive
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2016). Improving the General Language Skills of Second-Language Learners in Kindergarten: A Randomized Controlled Trial. Journal of Research on Educational Effectiveness. ISSN 1934-5747. 9, p. 150–170. doi: 10.1080/19345747.2016.1171935.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2016). Improving the linguistic comprehension skills of second-language learners in preschool: A randomized trial study. Journal of Research on Educational Effectiveness. ISSN 1934-5747. doi: 10.1080/19345747.2016.1171935.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin (2021). Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse. In Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Ed.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. p. 81–96.
-
Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2013). Boosting second- language learners’ oral language comprehension skills in preschool: A randomized trial study.
-
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila & Vika, Karl Solbue (2020). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0480-4. Show summary
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine & Denisova, Ekaterina [Show all 7 contributors for this article] (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0469-9.
-
Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie & Gulbrandsen, Lars (2020). Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0463-7. Show summary
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Pedersen, Cathrine & Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0447-7. Show summary
-
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin & Federici, Roger Andre (2019). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0401-9. Show summary
-
Rogde, Kristin (2018). Improving children's linguistic comprehension skills. A systematic review and a randomized controlled trial. Universitetet i Oslo.
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger André; Vaagland, Karin & Wollscheid, Sabine (2018). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0374-6.
-
Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin & Skjelbred, Siv-Elisabeth (2018). Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0356-2. Show summary
-
Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss & Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0338-8. Show summary
Published Sep. 1, 2021 9:16 AM
- Last modified Sep. 22, 2021 4:11 PM