Kristin Rogde
Førsteamanuensis
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
kristin.rogde@isp.uio.no
Telefon
+47 22857822
Brukernavn
Besøksadresse
Helga Engs hus 4.etg
Sem Sælandsvei 7
0317 Oslo
Postadresse
Postboks 1092 Blindern 0
17 Oslo
Faglige interesser
- Språkutvikling og språkvansker
- Leseutvikling og leseforstålse
- Tospråklig utvikling
- Intervensjonsprogrammer for språk- og leseutvikling
- Meta-analyser
Undervisning
- Høst 2020: PED1010 – Metode
- Høst 2020: PED4191 – Masteroppgave – Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Har tidligere undervist:
- PED4110: Litteraturgjennomgang og vurdering av en pedagogisk-psykologisk problemstilling
- PED4100: Teori og praksis – Pedagogisk-psykologisk rådgivning
- PED2102: Språk, flerspråklighet og tekstforståelse
Bakgrunn
- 2020 – 2023: Postdoktor, Institutt for Pedagogikk, UiO
- 2017 – 2020: Forsker 2, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
- 2012 – 2017: Ph.d. Institutt for Pedagogikk, UiO
- 2009 – 2012: Forskningsassistent Institutt for Spesialpedagogikk, UiO / logoped Pedagogisk-psykologisk rådgivning, Oslo kommune
- 2007-2009: Master i Spesialpedagogikk, fordypning i logopedi, Institutt for Spesialpedagogikk, UiO
Publikasjoner
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Lervåg, Arne & Melby-Lervåg, Monica (2021). Improvement in oral language interventions: Differences and relation between effects on treatment-inherent measures and effects on standardized tests. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 7(2), s. 1–18. doi: 10.23865/njlr.v7.2814. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hagen, Åste Mjelve; Knoph, Rebecca; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Lawrence, Joshua & Lervåg, Arne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring Listening Comprehension and Predicting Language Development in At-Risk Preschoolers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2021.1939136. Fulltekst i vitenarkiv
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2019). The effect of linguistic comprehension instruction on generalized language and reading comprehension skills: A systematic review. Campbell systematic reviews. ISSN 1891-1803. 15:e1059(4), s. 1–37. doi: 10.1002/cl2.1059. Fulltekst i vitenarkiv
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2016). Improving the General Language Skills of Second-Language Learners in Kindergarten: A Randomized Controlled Trial. Journal of Research on Educational Effectiveness. ISSN 1934-5747. 9, s. 150–170. doi: 10.1080/19345747.2016.1171935.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2016). Improving the linguistic comprehension skills of second-language learners in preschool: A randomized trial study. Journal of Research on Educational Effectiveness. ISSN 1934-5747. doi: 10.1080/19345747.2016.1171935.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin (2021). Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 81–96.
-
Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2013). Boosting second- language learners’ oral language comprehension skills in preschool: A randomized trial study.
-
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila & Vika, Karl Solbue (2020). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0480-4. Vis sammendrag
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine & Denisova, Ekaterina [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0469-9.
-
Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie & Gulbrandsen, Lars (2020). Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0463-7. Vis sammendrag
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Pedersen, Cathrine & Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0447-7. Vis sammendrag
-
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin & Federici, Roger Andre (2019). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0401-9. Vis sammendrag
-
Rogde, Kristin (2018). Improving children's linguistic comprehension skills. A systematic review and a randomized controlled trial. Universitetet i Oslo.
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger André; Vaagland, Karin & Wollscheid, Sabine (2018). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0374-6.
-
Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin & Skjelbred, Siv-Elisabeth (2018). Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0356-2. Vis sammendrag
-
Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss & Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . ISSN 978-82-327-0338-8. Vis sammendrag
Publisert 1. sep. 2021 09:17
- Sist endret 8. sep. 2021 16:57