NumLit: Development of numeracy and literacy in children
Målet med dette prosjektet er å forstå hvorfor noen barn strever med lesing og matematikk og forstå hvorvidt og hvordan de to ferdighetene utvikles i et samspill gjennom skoleårene. En slik forståelse vill være viktig ikke bare for teoriutvikling, men også for å tilpasse undervisning til den enkelte samt å utvikle tiltak for å forebygge og avhjelpe vansker.
(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Publikasjoner
-
Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Lervåg, Arne; Melby-Lervåg, Monica & Norbury, Courtenay (2023). Long-term prognosis of low language proficiency in children. Cochrane Database of Systematic Reviews. ISSN 1469-493X. 2023(1). doi: 10.1002/14651858.CD015268. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hoff, David Armas; Amland, Tonje; Melby-Lervåg, Monica; Lervåg, Arne & Protopapas, Athanassios (2023). Early rapid naming longitudinally predicts shared variance in reading and arithmetic fluency. Journal of Experimental Child Psychology. ISSN 0022-0965. 231. doi: 10.1016/j.jecp.2023.105656. Fulltekst i vitenarkiv
-
Donolato, Enrica; Toffalini, Enrico; Rogde, Kristin; Nordahl-Hansen, Anders ; Lervåg, Arne & Norbury, Courtenay Frazier [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Oral language interventions can improve language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta-analysis. Campbell systematic reviews. ISSN 1891-1803. 19(4), s. 1–48. doi: 10.1002/cl2.1368. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lervåg, Arne & Melby-Lervåg, Monica (2022). Early prediction of learning outcomes in reading. I Skeide, Michael A. (Red.), he Cambridge Handbook of Dyslexia and Dyscalculia (Cambridge Handbooks in Psychology). Cambridge University Press. ISSN 9781108973595. s. 305–317. Fulltekst i vitenarkiv
-
Lervåg, Arne & Melby-Lervåg, Monica (2022). Modeling the Development of Reading Comprehension. I Snowling, Margaret J.; Hulme, Charles & Nation, Kate (Red.), The Science of Reading: A Handbook (Wiley Blackwell Handbooks of Developmental Psychology) 2nd Edition. Wiley-Blackwell. ISSN 978-1-119-70509-3. s. 280–297. Fulltekst i vitenarkiv
-
Amland, Tonje; Lervåg, Arne & Melby-Lervåg, Monica (2021). Comorbidity Between Math and Reading Problems: Is Phonological Processing a Mutual Factor? Frontiers in Human Neuroscience. ISSN 1662-5161. 14. doi: 10.3389/fnhum.2020.577304. Fulltekst i vitenarkiv
-
Melby-Lervåg, Monica; Amland, Tonje; Grande, German; Scherer, Ronny & Lervåg, Arne (2023). Does language underlie mathematical skill development? A systematic review and meta-analysis of concurrent and longitudinal predictors .
-
Donolato, Enrica; Masi, Alice; Caviola, Sara; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2023). Math-attitudes intervention programs for school-age students: A meta-analysis and overview of the literature.
Publisert 7. apr. 2020 11:35
- Sist endret 8. mars 2022 12:45