Faglige interesser
- Språkutvikling og språkvansker
- Leseutvikling og leseforstålse
- Tospråklig utvikling
- Intervensjonsprogrammer for språk- og leseutvikling
- Meta-analyser
Undervisning
- Høst 2020: PED1010 – Metode
- Høst 2020: PED4191 – Masteroppgave – Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Har tidligere undervist:
- PED4110: Litteraturgjennomgang og vurdering av en pedagogisk-psykologisk problemstilling
- PED4100: Teori og praksis – Pedagogisk-psykologisk rådgivning
- PED2102: Språk, flerspråklighet og tekstforståelse
Bakgrunn
- 2020 – 2023: Postdoktor, Institutt for Pedagogikk, UiO
- 2017 – 2020: Forsker 2, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
- 2012 – 2017: Ph.d. Institutt for Pedagogikk, UiO
- 2009 – 2012: Forskningsassistent Institutt for Spesialpedagogikk, UiO / logoped Pedagogisk-psykologisk rådgivning, Oslo kommune
- 2007-2009: Master i Spesialpedagogikk, fordypning i logopedi, Institutt for Spesialpedagogikk, UiO
Emneord:
Pedagogikk,
Språkutvikling og språkvansker,
Leseforståelse
Publikasjoner
-
Donolato, Enrica; Toffalini, Enrico; Rogde, Kristin; Nordahl-Hansen, Anders ; Lervåg, Arne & Norbury, Courtenay Frazier
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Oral language interventions can improve language outcomes in children with neurodevelopmental disorders: A systematic review and meta-analysis.
Campbell systematic reviews.
ISSN 1891-1803.
19(4),
s. 1–48.
doi:
10.1002/cl2.1368.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
-
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2019).
The effect of linguistic comprehension instruction on generalized language and reading comprehension skills: A systematic review.
Campbell systematic reviews.
ISSN 1891-1803.
15:e1059(4),
s. 1–37.
doi:
10.1002/cl2.1059.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
Se alle arbeider i Cristin
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin
(2021).
Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse.
I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
s. 81–96.
-
Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica
(2020).
LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2014).
Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2013).
Boosting second- language learners’ oral language comprehension skills in preschool: A randomized trial study.
-
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila & Vika, Karl Solbue
(2020).
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0480-4.
Vis sammendrag
Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, med sikte på felles kompetanseheving. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartsamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner. Formålet med evalueringen har vært å gi innsikt i både bruken av de tre tiltakene i Språkløyper, og opplevelsen av nytte og relevans blant relevante aktører i barnehagen og skolen. Evalueringen har undersøkt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehagen og skolen, også på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen har vurdert om det å bli språkkommune gir merverdi i det lokale utviklingsarbeidet innenfor språk, lesing og skriving.
-
-
Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie & Gulbrandsen, Lars
(2020).
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0463-7.
Vis sammendrag
OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. Undersøkelsen dekker noen av temaene som også inngår i TALIS (Teaching and Learning International Survey), blant annet spørsmål om trivsel og muligheter for faglig utvikling. NIFU har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet hatt ansvaret for datainnsamlingen til TALIS Starting Strong Survey i Norge.
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Pedersen, Cathrine & Wollscheid, Sabine
(2020).
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0447-7.
Vis sammendrag
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for de enkelte undersøkelsene avtales fra gang til gang og skal dekke Utdanningsdirektoratets kunnskapsbehov til enhver tid. Resultatene fra undersøkelsene offentliggjøres i NIFUs ordinære rapportserie og foreligger nedlastbare i PDF-format på Utdanningsdirektoratets og NIFUs hjemmesider.
-
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin & Federici, Roger Andre
(2019).
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0401-9.
Vis sammendrag
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer.Temaene for de enkelte undersøkelsene avtales fra gang til gang og skal dekke Utdanningsdirektoratets kunnskapsbehov til enhver tid. Resultatene fra undersøkelsene offentliggjøres i NIFUs ordinære rapportserie og kan lastes ned i PDF-format på Utdanningsdirektoratets og NIFUs hjemmesider.
-
Rogde, Kristin
(2018).
Improving children's linguistic comprehension skills. A systematic review and a randomized controlled trial.
Universitetet i Oslo.
-
-
Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin & Skjelbred, Siv-Elisabeth
(2018).
Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0356-2.
Vis sammendrag
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU laget en systematisk kunnskapsoversikt over internasjonal og nasjonal forskning om årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Rapporten presenterer og oppsummerer kunnskapsgrunnlaget, det vil si de inkluderte primærstudier og eksisterende kunnskapsoversikter, vurderer den metodiske kvaliteten og identifiserer kunnskapshull
-
Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss & Rogde, Kristin
(2018).
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0338-8.
Vis sammendrag
Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg av den grunn mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, slik at deres kompetanse innen språk, lesing og skriving styrkes. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartssamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner. Evalueringens overordnete mål er å få innsikt i både bruken og opplevelsen av nytte og relevans av de tre tiltakene i Språkløyper hos relevante aktører i barnehagen og skolen, samt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehage, skole og på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen skal også belyse om det å bli språkkommune har merverdi for lokalt utvikling arbeid innenfor språk, lesing og skriving.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
1. sep. 2021 09:17
- Sist endret
8. sep. 2021 16:57