Academic Interests
- Language development
- Children with language difficulties
- Second language learning
- Programs for improving language and reading development
- Meta-analyses
Background
- 2020 – 2023: Post.doc., Department of Education, UiO
- 2017 – 2020: Researcher 2, The Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU)
- 2012 – 2017: Ph.d. Department of Education, UiO
- 2009 – 2012: Research assistant – Department of Special Needs Education, UiO / Speech language therapist – Educational Psychological Counselling Service (PPT), Oslo.
- 2007-2009: M.A. in Special Needs Education, Spezialication: speech language therapist
Tags:
Education,
Language Development
Publications
-
-
-
-
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2019).
The effect of linguistic comprehension instruction on generalized language and reading comprehension skills: A systematic review.
Campbell systematic reviews.
ISSN 1891-1803.
15:e1059(4),
p. 1–37.
doi:
10.1002/cl2.1059.
Full text in Research Archive
-
-
View all works in Cristin
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin
(2021).
Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse.
In Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Ed.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
p. 81–96.
-
Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica
(2020).
LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2014).
Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
-
Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2013).
Boosting second- language learners’ oral language comprehension skills in preschool: A randomized trial study.
-
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila & Vika, Karl Solbue
(2020).
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0480-4.
Show summary
Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, med sikte på felles kompetanseheving. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartsamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner. Formålet med evalueringen har vært å gi innsikt i både bruken av de tre tiltakene i Språkløyper, og opplevelsen av nytte og relevans blant relevante aktører i barnehagen og skolen. Evalueringen har undersøkt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehagen og skolen, også på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen har vurdert om det å bli språkkommune gir merverdi i det lokale utviklingsarbeidet innenfor språk, lesing og skriving.
-
-
Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie & Gulbrandsen, Lars
(2020).
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0463-7.
Show summary
OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. Undersøkelsen dekker noen av temaene som også inngår i TALIS (Teaching and Learning International Survey), blant annet spørsmål om trivsel og muligheter for faglig utvikling. NIFU har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet hatt ansvaret for datainnsamlingen til TALIS Starting Strong Survey i Norge.
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Pedersen, Cathrine & Wollscheid, Sabine
(2020).
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0447-7.
Show summary
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for de enkelte undersøkelsene avtales fra gang til gang og skal dekke Utdanningsdirektoratets kunnskapsbehov til enhver tid. Resultatene fra undersøkelsene offentliggjøres i NIFUs ordinære rapportserie og foreligger nedlastbare i PDF-format på Utdanningsdirektoratets og NIFUs hjemmesider.
-
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin & Federici, Roger Andre
(2019).
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0401-9.
Show summary
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer.Temaene for de enkelte undersøkelsene avtales fra gang til gang og skal dekke Utdanningsdirektoratets kunnskapsbehov til enhver tid. Resultatene fra undersøkelsene offentliggjøres i NIFUs ordinære rapportserie og kan lastes ned i PDF-format på Utdanningsdirektoratets og NIFUs hjemmesider.
-
Rogde, Kristin
(2018).
Improving children's linguistic comprehension skills. A systematic review and a randomized controlled trial.
Universitetet i Oslo.
-
Rogde, Kristin; Federici, Roger André; Vaagland, Karin & Wollscheid, Sabine
(2018).
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0374-6.
Show summary
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. I spørringen gjennomført høsten 2018 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt syv ulike temaer.
-
Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin & Skjelbred, Siv-Elisabeth
(2018).
Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0356-2.
Show summary
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU laget en systematisk kunnskapsoversikt over internasjonal og nasjonal forskning om årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Rapporten presenterer og oppsummerer kunnskapsgrunnlaget, det vil si de inkluderte primærstudier og eksisterende kunnskapsoversikter, vurderer den metodiske kvaliteten og identifiserer kunnskapshull
-
Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss & Rogde, Kristin
(2018).
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0338-8.
Show summary
Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg av den grunn mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, slik at deres kompetanse innen språk, lesing og skriving styrkes. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartssamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner. Evalueringens overordnete mål er å få innsikt i både bruken og opplevelsen av nytte og relevans av de tre tiltakene i Språkløyper hos relevante aktører i barnehagen og skolen, samt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehage, skole og på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen skal også belyse om det å bli språkkommune har merverdi for lokalt utvikling arbeid innenfor språk, lesing og skriving.
View all works in Cristin
Published
Sep. 1, 2021 9:16 AM
- Last modified
Sep. 22, 2021 4:11 PM