Marika Vartun
Administrative Manager
-
Department of Special Needs Education
.jpg)
Norwegian version of this page
Email
marika.vartun@isp.uio.no
Phone
+47 22855019
Room
445
Username
Visiting address
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 OSLO
Postal address
Postboks 1140 Blindern
0318 OSLO
Areas of responsibility
Head of Research Administration at the department of Special Needs Education
- Administrative management and coordination of the department's research administration
- Responsible for the department's research administration work, including grant applications and project support, PhDs, research communication, privacy & data protection, and internationalisation
- Developing and organising the research and internationalisation activities, in cooperation with the academic management
- Advising the academic staff at the department
- Administrative coordinator of committees for evaluating candidates for academic positions
Background
Positions held
- Acting Head of Study Administration at the department of Special Needs Education, University of Oslo
- Deputy Head of Study Administration at the department of Special Needs Education, University of Oslo
- Higher Executive Officer at the department of Special Needs Education, University of Oslo
- Research and education coordinator at Oslo University Hospital
- Project coordinator in the Language and Learning study at Norwegian Institute of Public Health
- Research assistent at the Department of Education, University of Oslo
- Bioengineer II in Clinical Physiology at the Laboratory of Respiration Physiology, Glittreklinikken
- Bioengineer I in Clinical Physiology at the Laboratory of Lung Pshysiology, Ullevål Hospital
- Technician at the Laboratory of Neurophysiology, Rikshospitalet
Educational background
- EU Project management - EU English, Negotiation technique and Language of contracts – University College of Southeast Norway
- Bachelor and master degrees in Science of Education, University of Oslo
- Bioengineer degree in Clinical Physiology , Uppsala, Sweden
Publications
- Vartun, Marika (2021). Hvorfor sliter noen med både lesing og regning?. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Koppang Frøjd, Elise (2021). Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Zachrisson, Henrik Daae (2021). Hvordan bistå en forsker til å kommunisere forskning? Marika Vartun og Henrik Zachrisson, Universitetet i Oslo. Forskning får verdi gjennom kommunikasjon, og kommunikasjon er et evalueringskriterium i de fleste søknadstyper. Det forventes at forskere, i tillegg til de tradisjonelle fagfellekanalene, benytter ulike plattformer for å formidle forskningen sin ut i samfunnet. Vi får et eksempel på fruktbart samarbeid mellom forsker og kommunikasjonsrådgiver..
- Zachrisson, Henrik Daae; Vartun, Marika & Borge, Laila (2021, 10. mars). Kommunikasjonsarbeid gjør journalistene mindre skumle. [Internett]. NARMA Norsk nettverk for forskningsadministrasjon.
- Vartun, Marika (2020). Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2020). Slik kan barnehagen og skolen gi alle barn et rikere ordforråd. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2020). Slik utvikler barn leseforståelse. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Koppang Frøjd, Elise & Horn Talgø, Kristin (2020). Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen til å bli bedre i matte. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Kvaal, Julie Nybakk & Koppang Frøjd, Elise (2020). Hvordan går det med barna som overlever ondartet hjernesvulst?. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Thorsen, Sibel (2020). Et enkelt spørreskjema avdekker plager med tinnitus. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Haukedal, Christiane Lingås & Vartun, Marika (2019, 27. mars). Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. [Internett]. forskning.no.
- Vartun, Marika (2019). Barn med språkvansker strever unødvendig med mye. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2019). Forsker avkrefter myte om personer med autisme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2019). Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2019). Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2019). Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2019). Slik kan lærerne sikre en god lesestart for alle. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2019). Sosial bakgrunn er avgjørende for barns læring. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2019). Læring på nett kan være vanskelig for elever med dysleksi. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019, 06. mars). Forsker avkrefter myte om personer med Autisme. [Internett]. UV. UIO.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2019). Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Thorsen, Sibel & Øvregard, Trude Schmidt (2019). Rekk opp hånda hvis du har opplevd uro i klasserommet!. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Tjora, Anna Dyrkorn (2019). Barn må forstå både språk og regning i matte. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2018). – Lær barn som mangler talespråk sosiale ord!. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2018). Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2018). ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2018). Ett av ti barnehagebarn stammer. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2018). LÆR BARN SOM MANGLER TALESPRÅK SOSIALE ORD! INTERVJU MED KARI-ANNE NÆSS. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. s 39- 42
- Vartun, Marika (2018). Slik kan vi hjelpe barn som mangler talespråk. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika (2018). To av tre barn som stammer slutter før de er sju år. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2018). – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2018). Har ord- og talltrening på iPad effekt?. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). – Språkforståelse er så mye mer enn hvor mange ord du kan eller bruker. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). Foreldre må la barna slippe til i samtalen hjemme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre. utdanningsforskning.no.
- Andresen, Øystein Næss; Rødal, Aina & Vartun, Marika (2017). Er skoleelever tilpasningsdyktige nok?. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Andresen, Øystein Næss; Rødal, Aina & Vartun, Marika (2017). Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Flattum, Inger Schedell (2017). Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2017). ABC, så lett som bare D?. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Flattum, Inger Schedell (2017). Barn med epilepsi uten anfall kan få språkproblemer. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Flattum, Inger Schedell (2017). Vær obs på språkvansker hos barn med nattlig epileptisk hjerneaktivitet. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Smestad, Trine (2017). Mener førsteklassinger lærer bokstavene for fort. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine; Smestad, Trine & Andresen, Øystein Næss (2017). Når tall blir et mareritt. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine; Smestad, Trine & Andresen, Øystein Næss (2017). Tre elever i hver klasse kan ikke pluss og minus. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Enkle grep kan hjelpe utviklingshemmede til å ta egne valg. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Slik kan unge med autisme lettere forstå ironi og sarkasme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Rødal, Aina & Vartun, Marika (2016). Elever med behov for spesialundervisning får et dårligere tilbud. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Rødal, Aina; Vartun, Marika & Grefsgård, Ulf Tero (2016). Slik ble minoritetsbarna bedre i norsk. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika; Grefsgård, Ulf Tero & Rødal, Aina (2016). Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). – Grip inn tidlig og intensivt når barnet strever med lesing. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). 8-åringer som sliter med lesing trenger intensive økter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Adoptivbarn har større risiko for språkproblemer. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Kjapp metode tester hvor godt barn leser. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Slik får unge med lett utviklingshemning venner. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Slik kan læreren teste om barnet leser flytende. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Vennskapsrelasjoner for ungdommer med lett utviklingshemming. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika (2015). Hva skjer i hjernen når toåringen lærer nye ord?. utdanningsforskning.no.
- Vartun, Marika & Rødal, Aina (2015). Treåringer som stammer er kritiske til hvordan de snakker. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Ratib, Lekhal; Vartun, Marika; Gustavson, Kristin Brun; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage & Schjølberg, Synnve (2013). Den norske mor og barn-undersøkelsen. Variasjon i barnehagekvalitet : beskrivelser fra første datainnsamling fra barnehagene.
- Helland, Siri Saugestad; Vartun, Marika; Melkevik, Ole & Schjølberg, Synnve (2012). Barnehagen som arena for vekst og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. (2), s 30- 33
- Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2012). Noen resultater fra Barnehageundersøkelsen: En barnehage preget av kompetanse og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. (3), s 32- 33
- Schjølberg, Synnve; Lekhal, Ratib; Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad & Mathiesen, Kristin Schjelderup (2011). Barnepass fram til 18 måneder. Sammenhenger mellom barnepass fram til 18 måneder og språklige ferdigheter og psykisk fungering ved 5 år. rapport Nasjonalt folkehelseinstitutt. 2011:5. Full text in Research Archive.
Published Jan. 13, 2016 3:23 PM
- Last modified Jan. 20, 2020 2:44 PM