Marika Vartun
Avdelingsleder
-
Teknisk-adminstrativ gruppe

English version of this page
E-post
marika.vartun@isp.uio.no
Telefon
+47 22855019
Rom
445
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 Oslo
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 Oslo
Arbeidsområder
Administrativ forskningsleder ved Institutt for spesialpedagogikk
- Administrativ ledelse og koordinering av instituttets forskningsadministrasjon
- Ansvar for instituttets forskningsadministrative arbeid, herunder eksternfinansierte prosjekter, forskerutdanning, forskningskommunikasjon, personvern, samt internasjonalisering
- Utvikling og organisering av forsknings- og internasjonaliseringsaktiviteter i samarbeid med faglig ledelse
- Rådgivning til instituttets vitenskapelig ansatte
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- Fungerende administrativ studieleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Stedfortreder for administrativ studieleder ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Seniorkonsulent i forskningsadministrasjonen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Forsknings- og undervisningskoordinator ved OUS-Rikshospitalet
- Prosjektkoordinator i Språk- og læringsstudien, Folkehelseinstituttet
- Vitenskapelig assistent ved Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO
- Bioingeniør II i klinisk fysiologi ved Respirasjonsfysiologisk lab. Glittreklinikken
- Bioingeniør I i klinisk fysiologi ved Lungefysiologisk lab. Ullevål Sykehus
- Tekniker ved Nevrofysiologisk lab. Rikshospitalet
Utdanning
- EU prosjektledelse - EU engelsk, forhandlingsteknikk og kontraktspråk ved Høgskolen i Sørøst Norge
- Bachelor- og master i pedagogikk, UiO
- Bioingeniør i klinisk fysiologi, Uppsala
Verv
- Universitetet i Oslo: Medlem av Ekspertgruppe for forskningsrådet. 2020 - d.d.
- Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo: Medlem av ansettelsesrådet, representant for arbeidstaker. 2020 - d.d.
- Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo: Sekretær i arbeidsgruppe om forskningsinfrastruktur (tidligere personvern), ledet av forskningsdekan. 2017.02 - 2018.12.
Publikasjoner
-
Evjen, Katja & Vartun, Marika (2021). Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Evjen, Katja & Vartun, Marika (2021). Minoritetsspråklige barn lærer flere ord med ny app. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Evjen, Katja & Vartun, Marika (2021). Adopsjonsfamilier bør få bedre støtte etter at barnet er adoptert. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Grønlid, Gunnhild Nedberg (2021). Språk-app kan berike ordforrådet til barn. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika; Boesen, Julia Oliane & Thorsen, Sibel (2021). God nok test for barn med språkvanskar? Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2021). Elever med dysleksi kan slite mer når læreboka blir erstattet med nettet. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2021). Slik kan barnehagen sikre en god overgang til skolen. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2021). Trening på å forme språklyder kan hjelpe barn med store lesevansker. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Heie, Magnus (2021). Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2021). Ny lyttetest gir endå betre utbytte av avansert høyreapparat. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Zachrisson, Henrik Daae; Vartun, Marika & Borge, Laila (2021). Kommunikasjonsarbeid gjør journalistene mindre skumle. [Internett]. NARMA Norsk nettverk for forskningsadministrasjon.
-
Vartun, Marika (2021). Hvorfor sliter noen med både lesing og regning? Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Koppang Frøjd, Elise (2021). Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Colvin, Shane David & Vartun, Marika (2020). Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen. [Internett]. Institutt for spesialpedagogikk, UIO, hjemmeside.
-
Vartun, Marika; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. [Avis]. forskning.no.
-
Vartun, Marika (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika; Kvaal, Julie Nybakk & Koppang Frøjd, Elise (2020). Hvordan går det med barna som overlever ondartet hjernesvulst? Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Thorsen, Sibel (2020). Et enkelt spørreskjema avdekker plager med tinnitus. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2020). Slik kan barnehagen og skolen gi alle barn et rikere ordforråd. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2020). Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika; Koppang Frøjd, Elise & Horn Talgø, Kristin (2020). Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen til å bli bedre i matte. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Kalandadze, Tamara & Vartun, Marika (2019). Forsker avkrefter myte om personer med autisme. [Internett]. Forskning.no. Vis sammendrag
-
Haukedal, Christiane Lingås & Vartun, Marika (2019). Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. [Internett]. forskning.no.
-
Vartun, Marika; Thorsen, Sibel & Øvregard, Trude Schmidt (2019). Rekk opp hånda hvis du har opplevd uro i klasserommet! utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika (2019). Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Tjora, Anna Dyrkorn (2019). Barn må forstå både språk og regning i matte. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2019). Forsker avkrefter myte om personer med autisme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019). Forsker avkrefter myte om personer med Autisme. [Internett]. UV. UIO.no.
-
Vartun, Marika (2019). Barn med språkvansker strever unødvendig med mye. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2019). Slik kan lærerne sikre en god lesestart for alle. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2019). Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken . Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2019). Selv om barna hører svært dårlig, trives de like godt som andre barn. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2019). Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2019). Læring på nett kan være vanskelig for elever med dysleksi. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2019). Sosial bakgrunn er avgjørende for barns læring. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2018). – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika (2018). ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). – Språkforståelse er så mye mer enn hvor mange ord du kan eller bruker. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2018). To av tre barn som stammer slutter før de er sju år. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2018). Foreldre må la barna slippe til i samtalen hjemme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Høegh-Omdal, Kathrine (2018). Har ord- og talltrening på iPad effekt? utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika (2018). Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika (2018). LÆR BARN SOM MANGLER TALESPRÅK SOSIALE ORD! INTERVJU MED KARI-ANNE NÆSS. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. s. 39–42.
-
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine; Smestad, Trine & Andresen, Øystein Næss (2017). Når tall blir et mareritt. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Flattum, Inger Schedell (2017). Vær obs på språkvansker hos barn med nattlig epileptisk hjerneaktivitet. utdanningsforskning.no.
-
Andresen, Øystein Næss; Rødal, Aina & Vartun, Marika (2017). Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Smestad, Trine (2017). Mener førsteklassinger lærer bokstavene for fort. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine & Flattum, Inger Schedell (2017). Barn med epilepsi uten anfall kan få språkproblemer. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika; Høegh-Omdal, Kathrine; Smestad, Trine & Andresen, Øystein Næss (2017). Tre elever i hver klasse kan ikke pluss og minus. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Flattum, Inger Schedell (2017). Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Enkle grep kan hjelpe utviklingshemmede til å ta egne valg. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Andresen, Øystein Næss; Rødal, Aina & Vartun, Marika (2017). Er skoleelever tilpasningsdyktige nok? Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2017). Slik kan unge med autisme lettere forstå ironi og sarkasme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Vennskapsrelasjoner for ungdommer med lett utviklingshemming. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Slik kan læreren teste om barnet leser flytende. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). – Grip inn tidlig og intensivt når barnet strever med lesing. utdanningsforskning.no.
-
Vartun, Marika; Grefsgård, Ulf Tero & Rødal, Aina (2016). Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk. utdanningsforskning.no.
-
Rødal, Aina & Vartun, Marika (2016). Elever med behov for spesialundervisning får et dårligere tilbud. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Kjapp metode tester hvor godt barn leser. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Adoptivbarn har større risiko for språkproblemer. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Rødal, Aina; Vartun, Marika & Grefsgård, Ulf Tero (2016). Slik ble minoritetsbarna bedre i norsk. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). Slik får unge med lett utviklingshemning venner. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2016). 8-åringer som sliter med lesing trenger intensive økter. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Rødal, Aina (2015). Treåringer som stammer er kritiske til hvordan de snakker. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2012). Noen resultater fra Barnehageundersøkelsen: En barnehage preget av kompetanse og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 32–33.
-
Helland, Siri Saugestad; Vartun, Marika; Melkevik, Ole & Schjølberg, Synnve (2012). Barnehagen som arena for vekst og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 30–33.
-
Ratib, Lekhal; Vartun, Marika; Gustavson, Kristin Brun; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage & Schjølberg, Synnve (2013). Den norske mor og barn-undersøkelsen. Variasjon i barnehagekvalitet : beskrivelser fra første datainnsamling fra barnehagene. Nasjonalt folkehelseinstitutt, Divisjon for psykisk helse. ISSN 9788280825391. Fulltekst i vitenarkiv
-
Schjølberg, Synnve; Lekhal, Ratib; Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad & Mathiesen, Kristin Schjelderup (2011). Barnepass fram til 18 måneder. Sammenhenger mellom barnepass fram til 18 måneder og språklige ferdigheter og psykisk fungering ved 5 år. Nasjonalt folkehelseinstitutt. ISSN 978-82-8082-470-7. Fulltekst i vitenarkiv
Publisert 6. mai 2015 11:06
- Sist endret 2. mai 2022 12:47