Læring – episoder

Kirsti Klette og Line Nordfjell. Foto
Publisert 23. des. 2021 11:22

Norske og nordiske lærere er gode på relasjoner og klasseromsledelse, skal vi tro klasseromsforskningens førstedame, Kirsti Klette. – Men de kan bli flinkere til å jobbe målrettet med enkeltelementer som bruk av tilbakemeldinger og strategiundervisning.

Bilde av gjestene i podcasten
Publisert 10. des. 2021 15:25

Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.

Forskar Marte Blikstad-Balas (t.v) og mor Øyunn Syrstad Høydal. Foto
Publisert 8. sep. 2021 13:38

Stor variasjon og dårlegare opplæring blei resultatet. – Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas og får støtte av heimeskulemor Øyunn Syrstad Høydal.

Litherland og Solheim. Foto.
Publisert 26. mai 2021 13:22

Programmering er nå en del av undervisningsopplegget i skolen, gjennom Fagfornyelsen. Hvordan undervises det i programmering i den norske skolen? Og hva er egentlig programmering?

Anders Kluge og Jan Dolonen. Foto.
Publisert 4. mai 2021 10:00

Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?

Tove Frønes Silje Tretvoll
Publisert 15. okt. 2020 10:11

Lesing er viktig for enkeltmennesket og for Norge som kunnskapsnasjon. Samtidig finner forskere at leseengasjementet går ned blant barn og unge, og hver femte 15-åring leser så dårlig at det vil skape problemer i senere utdanning og yrkesliv.

Alfredo Jornet Gil og Åse Bergundhaugen
Publisert 28. sep. 2020 10:34

Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema i skolen. Men hvordan undervises det i bærekraft? Hvilke erfaringer har lærere og forskere gjort seg og hvilke utfordringer møter de på?

Guri Nortvedt og Yngve Vogt
Publisert 12. aug. 2020 09:51

Hva betyr det å ha en matematisk identitet? Hvordan kan en klasseromskontrakt gjøre at alle kan lære matte? Og finnes egentlig «mattegenet»?