Læring – en podkast fra UV

logo, font, grafikk, grafisk design.

Vi lærer hele livet. I denne podkasten møtes forskere og andre gjester med personlig erfaring, for å snakke om forskning på læring. Jobber du i praksisfeltet, er du forelder, eller bare nysgjerrig på hva som skjer i norske klasserom? Da håper vi du vil lytte til samtalene der forskning møter praksis.
 

Podkasten blir produsert av Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Kontakt

Kommunikasjonsrådgiver Monica Bjermeland (vikar)

Abonner direkte på Læring fra Spotify

hør på Læring i Itunes

Episoder

  • Kirsti Klette og Line Nordfjell. Foto – Lærerne gjør minst 70 prosent alt riktig 23. des. 2021

    Norske og nordiske lærere er gode på relasjoner og klasseromsledelse, skal vi tro klasseromsforskningens førstedame, Kirsti Klette. – Men de kan bli flinkere til å jobbe målrettet med enkeltelementer som bruk av tilbakemeldinger og strategiundervisning.

  • Bilde av gjestene i podcasten Lærerrollen endrer seg raskere enn holdningene 10. des. 2021

    Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.

  • Joke Dewilde Einar Ilner. Foto Det nye språkidealet er språkrikdom 4. nov. 2021

    ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

  • Elisabeth Egner og Linn Stokke Guttormsen. Foto − Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer 22. okt. 2021

    − Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen.

  • Trude Nilsen og Sigrid Bloemeke. Foto. Hva fremmer en innovativ skolekultur? 13. okt. 2021

    Innovasjon er viktig for skolens tilpasningsevne til samfunnsendringer og for at elever skal klare seg i morgendagens samfunn. Men hvordan gjøres dette?

Mer ...