Læring – en podkast fra UV

logo, font, grafikk, grafisk design.

Vi lærer hele livet. I denne podkasten møtes forskere og andre gjester med personlig erfaring, for å snakke om forskning på læring. Jobber du i praksisfeltet, er du forelder, eller bare nysgjerrig på hva som skjer i norske klasserom? Da håper vi du vil lytte til samtalene der forskning møter praksis.


Podkasten blir produsert av Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.


UV bidrar også med episoder til Universitetet i Oslos podkast «Universitetsplassen». Hør episodene her!

Kontakt

Kommunikasjonsrådgiver Monica Bjermeland 

Abonner direkte på Læring fra Spotify

hør på Læring i Itunes

Episoder

  • Eli Tronsmo og Siv Jacobsen. Foto Hvordan lærer lærere? 20. sep. 2022

    Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?

  • Eva Thue Vold, Lisbeth M. Brevik, and Debra Myhill. Photo Podcast: To be or not to be multilingual 15. aug. 2022

    "I find it fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill in a conversation with professors Lisbeth M. Brevik and Eva Thue Wold.

  • Bildet kan inneholde: briller, ansikt, hår, briller, smil. Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker? 7. juni 2022

    Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

  • To unge menn som diskuterer. Foto Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier 26. apr. 2022

    Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.

  • Nærbilde av kamera. Illustrasjonsfoto. Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere 7. apr. 2022

    Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen?

Mer ...