
Vi lærer hele livet. I denne podkasten møtes forskere og andre gjester med personlig erfaring, for å snakke om forskning på læring. Jobber du i praksisfeltet, er du forelder, eller bare nysgjerrig på hva som skjer i norske klasserom? Da håper vi du vil lytte til samtalene der forskning møter praksis.
Podkasten blir produsert av Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.
Episoder
-
Når hverken tallene eller ordene gir mening 4. mars 2021
Rundt halvparten av de som har dysleksi, har også vansker med matematikk, som hvis de er alvorlige nok, ofte betegnes som dyskalkuli. For mange blir bare dysleksien oppdaget.
-
Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere? 18. feb. 2021
Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?
-
Digitalisering i skolen- hva viser forskning og erfaring så langt? 5. feb. 2021
Hva vet vi om digitalisering i skolen? Hva er det forsket på og hva trenger vi mer kunnskap om?
-
Nye metoder for veiledning av lærerstudenter kan gjøre overgangen til klasserommet enklere 22. jan. 2021
Hva foregår i lærerstudentenes praksis? Og hva er egentlig god veiledning?
-
Hva er et godt barnehagetilbud i flerspråklige områder? 7. des. 2020
Et økende antall barn snakker et annet språk hjemme enn det de snakker i barnehagen. Hvilke utfordringer og muligheter gir dette?
-
– Lesing er en portvokter inn i voksenlivet 15. okt. 2020
Lesing er viktig for enkeltmennesket og for Norge som kunnskapsnasjon. Samtidig finner forskere at leseengasjementet går ned blant barn og unge, og hver femte 15-åring leser så dårlig at det vil skape problemer i senere utdanning og yrkesliv.
-
Bærekraft i skolen 28. sep. 2020
Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema i skolen. Men hvordan undervises det i bærekraft? Hvilke erfaringer har lærere og forskere gjort seg og hvilke utfordringer møter de på?
-
Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen? 14. sep. 2020
Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre?
-
Elever med dysleksi, og deres møte med skolen 3. sep. 2020
Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen?
-
Hvordan bruke resultatene fra nasjonale prøver? 31. aug. 2020
Hver høst gjennomføres nasjonale prøver i lesing, og det kan skape debatt. Vet du hva de nasjonale prøvene egentlig består av og hvorfor de gjennomføres?