Om prosjektet
Prosjektets interesse er primært rettet mot hvordan forståelser av subjekter, forskjeller, utviklings- og agentskapsnarrativer, konflikter, relasjoner, og termer for tiltale/omtale/selvbeskrivelse, utgjør premisser i identifiseringsprosesser som ”profesjonelt ansvarlig”. Videre, hvordan er de forskjellige aldrene til elevene i de fokusgrupper for to typer lærerutdanning (1-7 klasse, videregående), tydelige / gjort relevante i sitering rundt ansvar, det å være lærer / lære bort, agentskap og pedagogiske relasjoner? I tillegg lurer jeg på hvordan de svært vanlige diskursene rundt refleksjon, og refleksjonspraksiser, i lærerutdanning og læreryrket, er involvert langs disse andre interesseområdene? Et sentralt mål er også å utvikle en kreativ og nyttig dekonstruktiv metodologisk tilnærming til disse konstituerende praksisene som er vanskelige å konseptualisere, ”komme til”, og problematisere på individ- og samfunnsnivå.
Annet
- Teoretisk grunnlag: Jacques Derrida, Judith Butler, Michel Foucault, Sharon Todd, Gert Biesta, Lynn Fendler, Elisabeth Ellsworth, Mary Lou Rasmussen
- Ph.d stilling ved IPED: 2013-2017
Finansiering
- Universitetet i Oslo
Forskningskategori
- Grunnforskning / utdanningsfilosofi