Ivar Bråten er første utdanningsforsker fra Norden som utnevnes til AERA-Fellow

– Det er veldig hyggelig med en slik anerkjennelse. Min forskning har imidlertid ikke vært noe enmannsforetak, forteller Ivar Bråten, som er første nordiske utdanningsforsker i AERAs Fellows-familie.

Portrett av Ivar Bråten

Professor Ivar Bråten ved Institutt for pedagogikk (foto: Shane Colvin)

The American Educational Research Association (AERA) utnevner årlig noen nøye utvalgte forskere til AERA Fellows, på bakgrunn av nomineringer fra kollegaer og en omfattende vurderingsprosess. De som utnevnes har ytt ekstraordinære forskningsbidrag, av høy kvalitet og stor betydning internasjonalt.

Omfattende samarbeid

Ivar Bråtens omfattende produksjon og nettverk vitner om en unik evne til å etablere samarbeid og støtte unge forsketalenter. Han beskrives som en intellektuell leder som har satt betydelige fotavtrykk både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom metodisk innovasjon har han sammen med kollegaer utviklet svært viktige innsikter om leseforståelse, kildevurdering og kritisk lesing. 

Bråten synes  det er veldig hyggelig å få anerkjennelse for arbeidet sitt fra dette forskersamfunnet. 

– Anerkjennelse fra kollegaer tror jeg spiller en betydelig rolle for de fleste forskere. Samtidig har jeg jo ikke holdt på med dette alene. Jeg har publisert arbeidene mine sammen med over 80 medforfattere fra 13 forskjellige land, mange av dem gode kolleger og tidligere studenter ved Institutt for pedagogikk og andre enheter ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet, forteller Bråten. 

AERA, etablert i 1916, er en av de største og mest innflytelsesrike forskningsorganisasjonene innen utdanningsforskning. De har 25 000 medlemmer hvor omtrent 14 prosent kommer fra land utenfor USA. AERA betraktes som en svært viktig organisasjon og konferansearena for norske forskere innen utdanningsvitenskap. 

Bråten inngår i årets Fellows-gruppe med 17 andre svært anerkjente forskere. Dette skal markeres med en seremoni på årets konferanse som i år avholdes i San Diego i april. 

– Det er fortsatt mye usikkerhet på grunn av pandemien, så jeg kommer til å delta digitalt i år. AERA har vært en viktig faglig møteplass for meg. Jeg har vært medlem i AERA siden 1994 og deltatt i 21 konferanser, så den kommende blir nummer 22. Organisasjonen består av ulike faglige grupperinger og Divisjon C: Learning and Instruction er mitt hjem i organisasjonen. Jeg har deltatt med mange presentasjoner og jeg tror presentasjonen jeg skal ha i år, med IPED-stipendiatene Ymkje Haverkamp og Natalia Latini, blir den femtiende, forteller Bråten. 

Dette er ikke første gang Ivar Bråten får anerkjennelse i det internasjonale forskningsfellesskapet. I 2019 ble han innlemmet i the Reading Hall of Fame, også det en anerkjennelse av et betydelig og livslangt arbeid innen leseforskning. Bråten er også på listen over verdens to prosent mest siterte forskere uansett fagfelt.

Vi gratulerer Ivar Bråten med utnevnelsen!

Les mer om forskningsarbeidet til Ivar Bråten

Ivar Bråten – på lag med leseren

Hvor gode er egentlig skoleelever til å vurdere sannheten i det de leser?

Av Kari-Anne Ulfsnes
Publisert 2. mars 2022 14:23 - Sist endret 2. mars 2022 14:23