– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren for tidsskriftet Speki.
Aktuelle saker
Vil du vite korleis design av ny teknologi i læringspraksisar kan bidra til berekraftig utvikling? Då kan du søkje plass på det nye pedagogikkemnet i UiOs berekraftsertifikat.
Hvorfor bør studenter og undervisere i høyere utdanning bruke generativ kunstig intelligens (KI)? Vi spurte ringrevene Sten Ludvigsen og Anders Mørch.
Berit Karseth fra Institutt for pedagogikk er en av ekspertene som skal undersøke styringen av lærerutdanningene. Regjeringens mål er at styringen skal bli mindre detaljorientert.
Forskere, universitetsledere og politikere brakte sine ulike perspektiver til torgs da de diskuterte akademisk frihet under Forskningsdagene.
Nylig arrangerte Institutt for pedagogikk en felles semesterstart for alle nye masterstudenter. Dette er første gang, og det skjer etter ønske fra studentene selv.
Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø.
ChatGPT kan være en ressurs for studenters læring, men krever en forståelse av generativ kunstig intelligens. Under hvilke betingelser kan det brukes produktivt som en del av deres kunnskapsutvikling? Vi har undersøkt hvordan studenter ved UV-fakultetet kan bruke ChatGPT.
Natalia Latini ved Institutt for pedagogikk utpekes til fremragende, yngre forsker og får Kongens gullmedalje for sin forskning om leseforståelse.
For å finne svarene, følg med NIFUs forskningsprosjekt som undersøker hvordan digital teknologi muliggjør og betinger studenters læring. Anna Mavroudi er en av forskerne i prosjektet. Anna forteller om sine erfaringer og bidrag i prosjektet og engasjerer med sin fascinasjon for teknologistøttet læring.
Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige.
Korleis reflekterer skuleelevane om demokrati etter tre dagar på Utøya sin demokrativerkstad? Det er eitt av spørsmåla tre masterstudentar i pedagogikk utforska i emnet «Forskingsforum».
Ivar Bråten anerkjennes nå også av The Society for Text and Discourse, et sentralt, internasjonalt forskningsmiljø for tekstanalyse og -forståelse.
Programvare med kunstig intelligens er på vei inn i skolen. Hvilke muligheter gir dette for lærerens undervisning og for elevenes læring? Og hvilke utfordringer står vi overfor?
Folk flest har verken konsentrasjon eller lyst til å lese lange tekstar lenger. – Det er muleg vi ser starten på slutten av langlesing slik vi kjenner ho, seier Ivar Bråten.
I høstens siste praksisseminar fikk masterstudentene ved Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA) høre tidligere studenters erfaringer fra overgangen til jobb.
Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.
Ved hjelp av et par briller kan elevene reise tilbake i tid eller til andre sida av jorda. De kan bytte kjønn eller etnisitet. Lærere og forskere er nysgjerrige på om slike uvirkelige erfaringer kan gjøre det lettere å mestre det virkelige livet.
Fem studenter på det internasjonale masterprogrammet i høyere utdanning savnet en podcast som diskuterte høyere utdanning bredt og på tvers av land. Løsningen? De lagde den selv.
Masterstudentane i pedagogisk-psykologisk rådgiving får i løpet av studiet fleire spanande møte med folk som jobbar i feltet. For kort tid sidan fekk dei besøk av to psykologspesialistar på campus.
Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene.
Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.
Professor Inga Bostad ved Institutt for pedagogikk er utnevnt til medlem av UiOs pedagogiske akademi. Der skal hun hjelpe universitetet med å løfte undervisningen ytterligere.
- Jeg er veldig glad for å bli valgt inn i Det Norske Vitenskaps-Akademi. Det er en anerkjennelse, sier professor Vibeke Grøver ved Institutt for pedagogikk.
Professor Peter Maassen ved Institutt for pedagogikk er en av ekspertene som skal vurdere hvilke krav som bør gjelde for å bli universitet. Et sentralt spørsmål er også hvor politisk styrt nyetableringer bør være.