Karl Øyvind Jordell
Professor emeritus
-
Institutt for pedagogikk

English version of this page
E-post
k.o.jordell@iped.uio.no
Mobiltelefon
+47 98478054
Treffetider
Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
0317 Oslo
Postadresse
Postboks 1092 Blindern
0317 OSLO
Faglige interesser
- Lærerutdanning
- Sosialisering til læreryrket
- Læreres utvikling
- Læreres læring
- Veiledning
- Evaluering
Undervisning
- Lærerutdanning
- Sosialisering til læreryrket
- Læreres utvikling
- Læreres læring
- Veiledning
- Evaluering
- Generell didaktikk
Bakgrunn
Cand paed 1978, dr philos 1986.
Amanuensis og førsteamanuensis Univ i Tromsø 1978-85, rådgiver for rektor ved Univ i Oslo 1985-88, utredningsleder NIFU-STEP 1988-1991,
førsteam PFI 1992-1995, prof ILS 1995-2002, prof PFI fra 2002.
Forskergruppe
Medlem av forskningsgruppa for læreplanstudier.
Publikasjoner
- Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2011). Danning og profesjonsutdanning. UNIPED. ISSN 1500-4538. 34(3), s 5- 19
- Jordell, Karl Øyvind (2011). Teacher learning - converging understandings of processes and outcomes, In Ulla Lindgren; Finn Hjardemaal; Sven-Erik Hansén & Kaj Sjöholm (ed.), Becoming a Teacher. Nordic Perspectives on Teacher Education and Newly Qualified Teachers. Report from the Faculty of Education, Åbo Akademi University. ISBN 978-952-12-2585-7. Kapittel. s 79 - 105
- Jordell, Karl Øyvind (2007). Learning to teach - an overview of a review, In Ulla Lindgren (ed.), A Nordic Perspective on Teacher Education in a Time of Societal Change. Umea University. ISBN 978-91-974906-2-7. kapittel. s 17 - 34
- Jordell, Karl Øyvind (2003). Allmennlærerutdanning i trauste tall mot tabloid bakgrunn, I: Gustav Karlsen (red.), Norsk lærerutdanning. Søkelys på allmennlærerutdanningen i et reformperspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00371-0. kapittel. s 117 - 141
- Jordell, Karl Øyvind (1997). "Og du skal undervise alt til alle ..." Om norsk allmennlærerutdanning for det 3. årtusen, I: Rolf Grankvist; Sigrun Gudmundsdottir & M Rismark (red.), Klasserommet i sentrum. Tapir, Trondheim. ISBN 82-519-1285-7. s 115 - 140
- Vaage, Sveinung; Handal, Gunnar & Jordell, Karl Øyvind (red.) (1986). Hvordan lærere blir til.. Universitetsforlaget. ISBN 82-00-18357-2. 246 s.
- Jordell, Karl Øyvind (2017). Improving math scores in PISA but creating a teacher shortage. Perverse effects of competing with Finland – a tale from Norway.
- Jordell, Karl Øyvind (2016). MORE MATH; FEWER TEACHERS. CREATING TEACHER SHORTAGE BY RAISING ENTRANCE QUALIFICATIONS IN MATH – A WARNING FROM NORWAY.
- Jordell, Karl Øyvind (2015). Myter om pedagogers hegemoni, I: Rune Slagstad (red.), Tilløp til offentlighet. Pax Forlag. ISBN 978-82-530-3789-9. Replikk. s 842 - 842
- Jordell, Karl Øyvind (2015). Teacher education as a political battle ground in Norway: Arranging, re-arranging, and re-re-arranging the building blocks.
- Jordell, Karl Øyvind (2014). OBJECTIVES WITHOUT A GOAL? An analysis of teacher education curricula in three Nordic countries.
- Jordell, Karl Øyvind (2014). PEDAGOGER I UNDERGRAVNINGSVIRKSOMHET VED UNIVERSITETET I OSLO kritiske kommentarer til bind 6 i Universitetet i Oslos historie. UNIPED. ISSN 1500-4538. 37(1), s 91- 97
- Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin & Jordell, Karl Øyvind (2013). How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.
- Jordell, Karl Øyvind (2013). GOVERNING BY OBJECTIVES , IN ABSURDUM, AD NAUSEAM. AN ANALYSIS OF TEACHER EDUCATION CURRICULA IN TWO NORDIC COUNTIES.
- Jordell, Karl Øyvind (2013). PEDAGOGER I UNDERGRAVNINGSVIRKSOMHET VED UNIVERSITETET I OSLO. Kritiske kommentarer til bind 6 i Universitetet i Oslos historie.
- Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2010). Bildung in semiprofessions. Paper presented at the NERA conference in Malmø, Sweden, March 2010.
- Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2010). `Bildung`in Education of Professionals.
- Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2009). Assessments of Professional Education - An Interplay between People, Programs, Professions and Places. Paper presented at the 2009 European Conference on Educational Research, Vienna September 28th-30th.
- Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2009). Late in the program, early in the career - assessments of professional education. Paper presented at the AERA annual meeting in San Diego, California, April 2009.
- Jordell, Karl Øyvind (2007). Måseides kunnskapskrise - noko gjekk gale. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. (2), s 221- 223
- Jordell, Karl Øyvind (2006). Learning to teach. A review and a discussion.
- Jordell, Karl Øyvind (2006). Metacognition and Becoming a Teacher. Report no 2 2006.
- Jordell, Karl Øyvind (2003). Conceptualizing teacher knowledge. Univ of Oslo, Inst for Educational Research, reports. 8.
- Jordell, Karl Øyvind (2002). Processes of Becoming a Teacher: A Review of Reviews. Teacher Socialization, Teacher Develoment, and Teacher Learning as seen in the Handbooks of the Late Nineties.
- Jordell, Karl Øyvind (1998). Socialization and development of teachers as learning processes: A tentative integration of perspecitves. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, USA, April 1998.
- Jordell, Karl Øyvind (1997). Og Gudmund sa: "Bli lys!". Og det ble læreplan. Noen fromme og noen mindre fromme nyttårsbetraktninger i anledning L97.
Publisert 6. aug. 2010 09:38
- Sist endret 6. mars 2020 12:51