Ratib Lekhal
Førsteamanuensis
-
Institutt for pedagogikk

English version of this page
E-post
ratib.lekhal@iped.uio.no
Telefon
+47 22855528
Rom
528
Treffetider
Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0317 OSLO
Postadresse
Postboks 1092 Blindern
0317 OSLO
Faglige interesser
- Betydningen av barnehage for barns utvikling
- Sosioemosjonell utvikling
- Sårbare barn
- Småbarns læring og utvikling
- Trivsel og læring
- Spesialpedagogikk
Pågående aktiviteter
- Trygg før tre
- MoBaKinder
Undervisning
- PED 2101 Utvikling, læring og motivasjon
Bakgrunn
- 2013: PhD., Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
- Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt; Berg-Nielsen, Turid Suzanne & Buøen, Elisabet Solheim (2020). A model of intervention and implementation of quality building and quality control in childcare centers to strengthen the mental health and development of 1-3-year olds: Protocol for a randomized controlled trial of thrive by three. JMIR Research Protocols. ISSN 1929-0748. 9(10), s 1- 12 . doi: 10.2196/17726
- Karlsen, Lisa & Lekhal, Ratib (2019). Practitioner involvement and support in children’s learning during free play in two Norwegian kindergartens. Journal of Early Childhood Research. ISSN 1476-718X. 17(3), s 233- 246 . doi: 10.1177/1476718X19856390 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Lekhal, Ratib (2018). Receiving extra support in Norwegian centre-based childcare: the role of children's language and socioemotional development. Early Child Development and Care. ISSN 0300-4430. s 1- 14 . doi: 10.1080/03004430.2018.1485671 Vis sammendrag
- Løken, Gro; Lekhal, Ratib & Haug, Peder (2018). Observasjon av kjønnsforskjeller og forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring i det tilrettelagte klasserommet, I: Kari Smith (red.), Norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning : hvor er vi? hvor vil vi gå? hva skal vi gjøre nå?. Fagbokforlaget. ISBN 9788245022599. Kapittel 7. s 153 - 175
- Van Trijp, Catharina Petronella Johanna & Lekhal, Ratib (2018). Promoting children's well-being in ECEC: A challenging goal.. Journal of International Doctoral Research. ISSN 2328-0832. 7(1), s 30- 54 Vis sammendrag
- Lekhal, Ratib (2017). Does special education predict students’ math and language skills?. European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. 33(4), s 525- 540 . doi: 10.1080/08856257.2017.1373494 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Lekhal, Ratib (2017). Elever med vedtak om spesialundervisning: Hva vet vi, hvordan har de det, og trives de på skolen?, I: Peder Haug (red.), Spesialundervisning – Innhald og funksjon. Det Norske Samlaget. ISBN 9788252194111. Kapittel 17. s 368 - 385
- Løken, Gro; Lekhal, Ratib & Haug, Peder (2017). Lavt presterende elever og kjønnsforskjeller – hvem får og hvem får ikke spesialundervisning?, I: Peder Haug (red.), Spesialundervisning – Innhald og funksjon. Det Norske Samlaget. ISBN 9788252194111. Kapittel 6. s 123 - 145
- Faldet, Ann-Cathrin & Lekhal, Ratib (2016). Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 81(3), s 51- 64
- Aasen, Ann Margareth; Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt & Nordahl, Thomas (2015). Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold. Paideia. ISSN 1904-9633. (09), s 76- 89
- Lekhal, Ratib (2015). Er barnehage en risiko eller gevinst for barns utvikling?. Paideia. ISSN 1904-9633. 10, s 46- 55
- Lekhal, Ratib (2015). What is the Best Way to Assess Quality in Childcare to Understand Its Influence on Children?. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives. ISSN 1314-7277. 13, s 677- 683
- Lekhal, Ratib & Mælan, Ellen Nesset (2015). Bokstaver, tall og geometriske figurer i barnehagen-preliminære resultater fra en pilotstudie i seks barnehager: En ny vurderingsmetode?. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. ISSN 1903-8143. (19), s 22- 29
- Holte, Arne; Barry, Margaret M.; Bekkhus, Mona; Borge, Anne Inger Helmen; Bowes, Lucy; Casas, Ferran; Friborg, Oddgeir; Grinde, Bjørn; Headey, Bruce; Jozefiak, Thomas; Lekhal, Rabit; Marks, Nic; Muffels, Ruud; Nes, Ragnhild Bang; Røysamb, Espen; Thimm, Jens; Torgersen, Svenn; Trommsdorff, Gisela; Veenhoven, Ruut; Vittersø, Joar; Waaktaar, Trine; Wagner, Gert G.; Wang, Catharina E.; Wold, Bente & Zachrisson, Henrik Daae (2014). Psychology of Child Well-Being, In Asher Ben-Arieh; Ferran Casas; Ivar Frønes & Jill E. Korbin (ed.), Handbook of child well-being : theories, methods and policies in global perspective. Springer. ISBN 978-90-481-9062-1. 20. s 555 - 631
- Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib; Aarø, Leif Edvard; Holte, Arne & Schjølberg, Synnve (2014). The developmental relationship between language and motor performance from 3 to 5 years of age: a prospective longitudinal population study. BMC Psychology. ISSN 2050-7283. 2 . doi: 10.1186/s40359-014-0034-3 Fulltekst i vitenarkiv.
- Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib; Aarø, Leif Edvard & Schjølberg, Synnve (2014). Co-occuring development of early childhood communication and motor skills: results from a population-based longitudinal study. Child: Care, Health and Development. ISSN 0305-1862. 40(1), s 77- 84 . doi: 10.1111/cch.12003
- Lekhal, Ratib; Wang, Mari Vaage & Schjølberg, Synnve (2013). Sammenhengen mellom barns deltakelse i norske barnehager og utviklingen av språk og atferd i tidlig barndom. Resultater fra Den norske mor- og barn-undersøkelsen, I: Sylvia Holmseth (red.), Utdanning 2013 - fra barnehage til doktorgrad. Statistisk sentralbyrå. ISBN 978-82-537-8821-0. Kapittel 2. s 35 - 56
- Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric; Lekhal, Ratib & Toppelberg, Claudio O (2013). Little Evidence That Time in Child Care Causes Externalizing Problems During Early Childhood in Norway. Child Development. ISSN 0009-3920. 84(4), s 1152- 1170 . doi: 10.1111/cdev.12040
- Lekhal, Ratib (2012). Do type of childcare and age of entry predict behavior problems during early childhood? Results from a large Norwegian longitudinal study. International Journal of Behavioral Development. ISSN 0165-0254. 36(3), s 197- 204 . doi: 10.1177/0165025411431409
- Lekhal, Ratib; Soest, Tilmann M von; Wang, Mari Vaage; Aukrust, Vibeke Grøver & Schjølberg, Synnve (2012). Norway's High-Quality Center Care Reduces Late Talking in High- and Low-Risk Groups. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics. ISSN 0196-206X. 33(7), s 562- 569 . doi: 10.1097/DBP.0b013e3182648727
- Lekhal, Ratib; Zachrisson, Henrik Daae; Wang, Mari Vaage; Schjølberg, Synnve & Von Soest, Tilmann (2011). Does universally accessible child care protect children from late talking? Results from a Norwegian population-based prospective study. Early Child Development and Care. ISSN 0300-4430. 181(8), s 1007- 1019 . doi: 10.1080/03004430.2010.508558
- Zachrisson, Henrik Daae; Lekhal, Ratib & Mykletun, Arnstein (2011). Hva gjør barnehagene med barna?. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 48, s 578- 581
- Zachrisson, Henrik Daae; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2010). Barnehage og psykisk helse hos sped- og småbarn, I: Vibeke Moe; Kari Slinning & Marit Bergum Hansen (red.), Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39071-3. Kapittel 39. s 770 - 783
- Lekhal, Ratib (2008). Atferdsprogrammet PALS i skolen, I: Svein Egil Vestre & Christian Watkin Beck (red.), Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler. Didakta Norsk Forlag A/S. ISBN 9788270560615. 10. s 173 - 193
- Drugli, May Britt; Lekhal, Ratib & Buøen, Elisabet Solheim (2020). Tilvenning og foreldresamarbeid: de yngste i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-66444-2. 136 s. Vis sammendrag
- Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt & Buøen, Elisabet Solheim (2019). Små barns læring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978 82 02 58830 4. 151 s.
- Lekhal, Samira; Slapø, Helena; Lekhal, Ratib & Drugli, May Britt (2019). Kosthold og fysisk helse. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-63892-4. 131 s.
- Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2018). Livsmestring og psykisk helse. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978 82 02 58462 7. 165 s.
- Lekhal, Ratib; Zachrisson, Henrik Daae; Solheim, Elisabet; Moser, Thomas & Drugli, May Britt (2016). Barnehagen: Betydningen av kvalitet i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205495982. 88 s.
- Lekhal, Ratib; Zachrisson, Henrik Daae; Solheim, Elisabet; Moser, Thomas & Drugli, May Britt (2016). Det ved vi om: Betydningen af kvalitet i dagtilbud. Dafolo A/S. ISBN 9788771601671. 80 s.
- Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Qvortrup, Lars; Skov Hansen, Line; Hansen, Ole; Lekhal, Ratib & Drugli, May Britt (2016). Hold ut og hold kursen. Resultater fra kartleggningsundersøkelse i Kristiansand Kommune 2015. Aalborg Universitetsforlag. ISBN 978-87-7112-541-2. 119 s.
- Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2019). 4 faktorer som fremmer barns livsmestring. Utdanningsnytt.no.
- Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2019). 4 faktorer som fremmer barns livsmestring. Første steg. ISSN 1504-1891. (1), s 50- 53
- Van Trijp, Catharina Petronella Johanna & Lekhal, Ratib (2019). The influence of ECEC quality on toddlers’ development and well-being in Norwegian ECEC. How to measure these concepts with instruments from the Thrive by 3 intervention?.
- Hansen, Ole; Lekhal, Ratib; Nordahl, Thomas; Norlund, Anita; Persson, Bengt & Qvortrup, Lars (2015). Temanummer om synlig læring. Paideia. ISSN 1904-9633. 9, s 4- 8
- Lekhal, Ratib (2015). Evaluering av LP-modellen med hensyn til barns utvikling og læring i daginstitusjonene. LP-modellen.dk.
- Lekhal, Ratib (2015). Mental health problems and grades among minority children: Does high-quality school environment buffers the relationship?.
- Lekhal, Ratib (2015, 09. juni). Norges viktigste jobb. [Fagblad]. Barnehage.no.
- Lekhal, Ratib; Nordahl, Thomas; Norlund, Anita; Persson, Bengt; Qvortrup, Lars & Hansen, Ole (2015). Målrettede indsatser og forbedringer i skole og dagtilbud. Paideia. ISSN 1904-9633. 10, s 4- 6
- Engvik, Maria; Evensen, Laura Aniko; Gustavson, Kristin; Jin, Fufen; Johansen, Rune; Lekhal, Ratib; Schjølberg, Synnve; Wang, Mari Vaage & Aase, Heidi (2014). Sammenhenger mellom barnehagekvalitet og barns fungering ved 5 år. rapport Nasjonalt folkehelseinstitutt. 2014:1.
- Lekhal, Ratib (2014, 08. mai). Leker for livet. Kommunal rapport.
- Lekhal, Ratib (2014). Relasjon mellom voksen og barn i barnehagen - hva kjennetegner barnehager med gode relasjoner?. LP-modellen.dk.
- Lekhal, Ratib; Kostøl, Anne Kristoffersen; Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Løken, Gro; Vigmostad, Inger & Myhr, Lars Arild (2014). Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte. En kvantitativ og kvalitativ evaluering av prosjektet: «Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte» i videregående opplæring, 2010–2013. Høgskolen i Hedmark - oppdragsrapport. 3. Vis sammendrag
- Lekhal, Ratib; Løken, Gro & Knudsmoen, Hege (2014). Students with behaviour problems in school. Preliminary results from our SPEED study.
- Lekhal, Ratib & Vigmostad, Inger (2014). Trivsel og kvalitet i barnehagen. Høgskolen i Hedmark - oppdragsrapport. 6/14.
- Ratib, Lekhal (2013). The relationship between children's attendance in Norwegian childcare centers and language and behavioral development during early childhood. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 171.
- Ratib, Lekhal; Vartun, Marika; Gustavson, Kristin Brun; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage & Schjølberg, Synnve (2013). Den norske mor og barn-undersøkelsen. Variasjon i barnehagekvalitet : beskrivelser fra første datainnsamling fra barnehagene.
- Saugestad Helland, Siri; Varatun, Marika; Melkevik, Ole; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2012). Barnehagen som arena for vekst og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. 2, s 30- 34
- Varatun, Marika; Saugestad Helland, Siri; Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2012). En barnehage preget av kompetanse og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. 3, s 32- 34
- Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad; Wang, Mari Vaage; Lekhal, Ratib & Schjølberg, Synnve (2012). Noen resultater fra Barnehageundersøkelsen: En barnehage preget av kompetanse og trivsel. Første steg. ISSN 1504-1891. (3), s 32- 33
- Lekhal, Ratib (2011). Færre pedagoger i barnehagen.. Utdanning.no.
- Lekhal, Ratib (2011). The relation between child care and language development, Results from the Norwegian Mother and Child Cohort Study.
- Schjølberg, Synnve; Lekhal, Ratib; Vartun, Marika; Helland, Siri Saugestad & Mathiesen, Kristin Schjelderup (2011). Barnepass fram til 18 måneder. Sammenhenger mellom barnepass fram til 18 måneder og språklige ferdigheter og psykisk fungering ved 5 år. rapport Nasjonalt folkehelseinstitutt. 2011:5. Fulltekst i vitenarkiv.
- Zachrisson, Henrik Daae; Dearing, Eric; Toppelberg, Claudio O & Lekhal, Ratib (2011). Child Care Quantity and Early Childhood Aggression in a Large Norwegian Cohort..
- Lekhal, Ratib (2009). Barnehage og språkutvikling.
- Schjølberg, Synnve; Lekhal, Ratib; Wang, Mari Vaage; Zambrana, Imac Maria; Mathiesen, Kristin Schjelderup; Magnus, Per & Roth, Christine (2008). Forsinket språkutvikling. En foreløpig oversikt basert på data fra Den norske mor og barn undersøkelsen. rapport Nasjonalt folkehelseinstitutt. 2008:10. Fulltekst i vitenarkiv.
Publisert 25. sep. 2020 13:32
- Sist endret 25. sep. 2020 13:32