Stor frihet under praksisperioden

Henriette Bækken Haraldstad går studieretningen pedagogisk-psykologisk rådgivning. Høsten 2020 var hun i praksis på Nordpolen skole.

Bildet kan inneholde: leppe, smil, grønn, briller, iris.

Foto: privat

Hvor hadde du praksis?

- Jeg hadde praksis på Nordpolen skole høstsemesteret 2020. Nordpolen skole er en multikulturell barne og ungdomsskole (1. - 10. trinn) som ligger på Sandaker i bydel Sagene. Det er en totalkapasitet på ca 850 elever. De har også et byomfattende spesialpedagogisk tiltak for elever med autsimespekterforstyrrelser.

- Skolens hovedmål er å ruste alle elever både faglig og sosialt slik at elevene kan lykkes i å nå sine mål. De jobber aktivt med å øke elevenes norskspråklige kompetanse, ved systematisk språklæring i klasserommene.
De har også enkelte satsningsområder som de har i fokus:

  • Skape et trygt, inkluderende og godt læringsmiljø
  • Fokus på tilpasset opplæring, lese-og skrive opplæring
  • Høy kvalitet på aktivitetsskolen

Hva var dine arbeidsoppgaver?

- Nordpolen er en stor skole, og vi fikk observere på ulike trinn og klasser. Hvilke trinn vi var på varierte for hver uke, med tanke på at ett trinn regnes som en kohort. Vi kunne selv komme med innspill på hvor vi ønsket å observere. Under praksisperioden var vi innom 1., 5. og 8. trinn.

- Når vi var i praksis var det i all hovedsak observasjonspraksis, men vi fikk/ tok på oss også andre oppgaver. Hvor delaktige vi var i klasserommet varierte etter hvilket klassetrinn vi var på. Det var for eksempel store forskjeller på måten vi deltok i klassen på 8. trinn og 1. trinn. I 8. klasse var det mer observasjon, mens i 1. klasse var vi til tider mer assistenter.

- I tillegg har vi fått deltatt i ulike møter som ble holdt i denne perioden. Dette kunne være avdelingsmøter, ressursmøter om enkeltelever, samt møter med ungdomstrinnets spesialpedagoger. Vi har også fått lese sakspapirer som skal brukes i vedtak for enkeltelever (Utredning fra PPT) og på individuelle opplæringsplaner (IOP). I tillegg til dette fikk vi prøvd oss på testing av barn med Språk 6-16, noe som var veldig lærrerikt. Språk 6-16 er en mer generell screening test, som er en av de første testene som tas ved mistanke om språkvansker, før man tar for seg mer avanserte språktester.

- Skolen var som alle andre påvirket av koronatiltak, så vi fikk satt oss betraktelig inn i rutiner og praksis som gjaldt denne situasjonen.

Hva var det beste med praksiserfaringen?

- Jeg likte veldig godt at vi hadde en stor frihet under praksisperioden, og at dagene var veldig varierte. Det var interessant å se barn i forskjellige utviklingsstadier alt fra førsteklasse på barneskolen, 5. klasse til 8. klasse. Det var store forskjeller på elevene i de ulike klassetrinnene (naturligvis), og det var veldig interessant å se interaksjonen og relasjonen mellom lærer-elev og elev-elev på de ulike trinnene.

- Jeg satte veldig pris på at vi fikk muligheten til å teste barn i språk6-16, dette er en test som vi har om dette semesteret i PED4102. Det var også en fin erfaring å ha når vi skulle teste barn i WISC-V. Det gjorde at jeg visste litt mer om hvordan en testsituasjon er og hva som forventes av meg som testleder.

- Veilederne våre var helt fantastiske, og vi hadde mange gode samtaler med de om ulike temaer og problemstillinger. De hadde mye å gjøre, men allikevel tok de med oss på mange forskjellige møter og satte av tid hver morgen og ettermiddag for å snakke om dagen.

Hadde studieprogrammet forberedt deg godt til praksisperiodene?

- Jeg tenker at man kan aldri bli godt nok forberedt når man møter i praksis, fordi man vil ikke alltid vite helt hva man møter. Studiet har derimot gitt oss et godt utgangspunkt og gitt oss gode verktøyer for å møte potensielle utfordringer i praksis.

- Jeg føler at praksis og studiet samsvarer godt med hverandre, og at det har gitt oss kunnskaper og holdninger som er viktig i møtet med andre mennesker i en profesjonell setting. På den andre siden ligger mye av ansvaret hos den enkelte. Vi må selv ha en god innstilling, være så forberedt vi kan og tørre å ta utfordringer og oppgaver. Det er viktig å opptre profesjonelt og allsidig, noe studiet kan oppfordre til (har oppfordret til).

- Som sagt gir utdanningen kunnskap og verktøy som er viktig å ta med inn i praksis, og denne verktøykassen fylles bare mer opp når man får mer erfaringer. Så på den ene siden, ja utdanningen har forberedt oss. Men på den andre siden kan man aldri bli godt nok forberedt før man er i situasjonen, og tilpasser seg det miljøet man er i.

Hva står igjen som det viktigste du lærte i løpet av praksisen?

- Jeg har lært mer om PPT sin rolle i møte skolen, barnet og foreldrene. Vi har sett og tatt del i ulike saker PPT behandler og hvordan skolen også håndterer disse. Det er viktig å ha et godt samarbeid med skolen og at alle parter er på samme bølgelengde. For å kartlegge, tilrettelegge og sette riktige tiltak som passer barnet, er det viktig å sette seg inn i hva foreldrene mener og hvor de mener trykket ligger. Det er ikke PPT som sitter på all kompetanse, så det er viktig å ta med andre perspektiver og ha med seg foreldrene fra starten. Dette er et felles samarbeid om barnets beste.

- PPT samarbeider også med eksterne parter utenfor skolen, som BUP, barnevernet, psykiatrien, NAV, helsestasjonen osv. Det var interessant å se dette tverrfaglige samarbeidet i praksis og hvordan det kan fungere (samarbeidet avhenger selvsagt av case).

- Det var også veldig lærerikt å møte barna og se deres interaksjon med hverandre og de voksne rundt. Når man observerer i et klasserom og er klar over hvilke ting det kan være relevant å bemerke seg, ser man ting man ellers kanskje ikke hadde sett. Man observerer atferd, holdninger, reaksjoner, vansker og gleder man kanskje ikke hadde sett om man selv var delaktig i situasjonen. Dette var interessant, men også ganske krevende siden det skjer veldig mye i et klasserom samtidig.

- Alt i alt, trivdes jeg veldig godt i praksis og det er et praksissted jeg høyt vil anbefale videre!

Publisert 29. apr. 2021 08:03 - Sist endret 6. feb. 2022 20:25