-
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve & Melby-Lervåg, Monica
(2023).
A meta-analysis of teacher screening and progress monitoring assessments: Preliminary findings .
-
Lawrence, Joshua; Knoph, Rebecca; Hwang, Jin Kyoung & Hagen, Åste Marie Mjelve
(2022).
Measures of lexical ambiguity for 62,954 words.
-
-
Hagen, Åste Mjelve & JAKOBSEN, SIW ELLEN
(2022).
Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga.
[Business/trade/industry journal].
Vetuva.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+).
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle .
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge.
-
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve & Melby-Lervåg, Monica
(2022).
Validity and effectiveness of screening assessments within the three-tier model: Protocol for a systematic review and meta-analysis.
-
Knoph, Rebecca; Hagen, Åste Mjelve; Zhang, Wenjie & Lawrence, Joshua
(2021).
A LURI Comparison: Listening comprehension for Norwegian and Chinese children.
-
Snow, Catherine E. & Hagen, Åste Marie Mjelve
(2021).
Hva vi kan lære fra praksis.
In Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Ed.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
p. 241–249.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin
(2021).
Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse.
In Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Ed.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
p. 81–96.
-
-
-
Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica
(2020).
LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
-
Hagen, Åste Mjelve
(2020).
Språkarbeid i barnehagen for barn med svakere ordforråd.
-
JAKOBSEN, SIW ELLEN & Hagen, Åste Mjelve
(2019).
Barnehagen kan hjelpe barn som strevar med språk.
[Business/trade/industry journal].
Vetuva.
-
Knoph, Rebecca & Hagen, Åste Mjelve
(2019).
The LURI Assessment:
A Listening Comprehension Measure for Preschool Children.
Show summary
The current study examines a new listening comprehension test for preschool children. The test contains 10 short stories and 3-5 questions per story (total 36 questions) read by an adult. We test the psychometric properties of the measure in a sample of 289 Norwegian preschoolers at risk for language problems.
-
Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace; Hagen, Åste Mjelve & Jaeggi, Susanne
(2016).
Polysemy and Semantic
Precision: Semantic Measures Extracted from WordNet.
-
Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace & Hagen, Åste Mjelve
(2016).
What Are Important Academic Words For Reading?
-
Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2015).
Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?
Dysleksivennlig skole.
Dysleksi Norge.
ISSN 978-82-90503-12-8.
-
Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve
(2015).
Facilitationg students' individual and collective knowledge construction through microblogs.
-
Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne
(2014).
Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason; Anmarkrud, Øistein; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar
(2014).
Does the Ability to Identify and Explain Better and Poorer Strategies in a Contrasting Case Intervention Predict Students' Source Evaluation Skills?
-
Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve
(2013).
Facilitating students’ sense-making in modern history through a computer-supported note-sharing tool.
Full text in Research Archive
-
Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar
(2012).
Do argument tasks promote intertextual reading strategies? A study relating spontaneous note-taking, self-reported strategies, and multiple-text comprehension.
-
Bråten, Ivar; Hagen, Åste Marie Mjelve & Strømsø, Helge Ivar
(2009).
Measuring strategic processing when students read multiple texts.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve; Strømsø, Helge Ivar & Bråten, Ivar
(2009).
Epistemic beliefs and external strategy use when learning from multiple documents.
-
Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar & Hagen, Åste Marie Mjelve
(2008).
Lesing på web.
Læsepædagogen.
ISSN 0106-5092.
56(1),
p. 14–19.
-
Spanne, Kristina Tufteskog; Næss, Kari-Anne Bottegård; Hagen, Åste Mjelve & Helland, Siri Saugestad
(2023).
Lytteforståelse og emosjonell fungering hos førsteklassinger med Down syndrom.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Denne studien har som formål å undersøke lytteforståelse hos barn med Down syndrom i førsteklasse som har talespråk. Studien undersøker også elevene sin emosjonelle fungering i testsituasjoner. Lytteforståelse er en del av språket som er lite forsket på hos denne gruppen. Formålet har også vært å undersøke sammenhengen mellom lytteforståelse og emosjonell fungering hos elevene. Studiens formål ble utarbeidet på bakgrunn av at barn med Down syndrom sin språkforstyrrelse kan påvirke deres livskvalitet og mulighet for å være uavhengige (Abbeduto et al., 2007). I tillegg til at tidligere studier antyder svakhet i lytteforståelse i dette området. De knytter svakheten sammen med svak leseforståelse og svakt auditivt minne (Roch et al., 2011; Roch & Levorato, 2009). Språkvanskene kan også påvirke deres sosiale og emosjonelle fungering (Løge, 2011). Studien ble avgrenset til respondenter med talespråk. Problemstillingene i studien ble dermed slik: 1. Hvordan skårer elever med Downs syndrom med talespråk som går i første klasse på en test for lytteforståelse? 2. Hvordan fremstår elevenes emosjonelle fungering i testsituasjoner? 3. Hvordan er sammenhengen mellom elevenes lytteforståelse og emosjonelle fungering i testsituasjoner? Dette har blitt undersøkt med kvantitative data fra Down Syndrome LanguagePlus-project (DSL+), og har et ikke-eksperimentelt design med korrelasjonsdesign og er en tversnittsstudie. DSL+ prosjektet omfattet 103 respondenter fra hele Norge, men ved å ekskludere dem uten talespråk ble utvalget på 80 respondenter i min studie. Det ble brukt statistiske analyser for å analysere data fra lytteforståelsestesten LURI og observasjonsskjemaet EiT på emosjonalitet. Studiens resultater viser at elevene har lave skårer på lytteforståelsestesten. Skårene virker å ha et mønster hvor de skårer riktig på spørsmål som er mer konkrete og mindre kompliserte, og har vansker med spørsmål som krever at de må trekke slutninger og huske lengre historier. Den emosjonelle fungering hos elevene under testsituasjoner fremstår noe preget spesifikt til atferdsindikatorer som går på uoppmerksomhet, usikkerhet og bekymring. Det var en signifikant svak negativ korrelasjon mellom lytteforståelse og emosjonell fungering i 3 testsituasjoner. Det tilsier at høyere emosjonalitet (for eksempel usikkerhet, bekymring og svak oppmerksomhet) er forbundet med lavere lytteforståelse (vansker med å lytte, forstå, huske og inferere); jo lavere emosjonalitet i testsituasjoner elevene viste, jo høyere skåret de på lytteforståelsestesten. Resultatene bidrar til å fylle noe av dette kunnskapsgapet på to lite forsket på og undertematiserte områder ved elevene. Det at de skårer svakt på lytteforståelsestesten og fremstår preget av testsituasjoner fremmer behovet for intervensjoner og tilrettelegging som er tilpasset gruppen. Studien understreker også viktigheten av videre forskning for å bedre forstå og støtte denne gruppens læringsbehov og muligheter. Det kan være nyttig å gjøre et eksperiment på lytteforståelse samt utvikle en test mer tilpasset gruppen.
-
Hagen, Åste Mjelve & Nielsen, Kine Marita
(2021).
En kvalitativ intervjuundersøkelse med flerspråklige barnehagebarn.
Universitetet i Oslo .
-
Hagen, Åste Mjelve & Brentlinger, Kristin Michelle
(2021).
Teachers´ perceived competence and professional development with second language learners in kindergartens – The contributions of pedagogical support of teacher confidence and inclusice practice.
Universitetet i Oslo .
-
Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar
(2012).
Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
Universitetet i Oslo.
-
Hagen, Åste Marie Mjelve
(2012).
Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
Universitetet i Oslo.