Åste Marie Mjelve Hagen
Førsteamanuensis
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
ammhage@isp.uio.no
Telefon
+47 22857025
Rom
430
Treffetider
Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 OSLO
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 OSLO
Faglige interesser
- Språk- og leseutvikling
- Barnehagens betydning for barns språkutvikling
- Strategisk lesing og leseforståelse
- Betydningen av vokabular i språk- og leseutvikling
- Pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning, pedagogiske tiltak og innovasjonsarbeid
Utdanning
- Ph.D. i pedagogisk psykologi, Universitetet i Oslo, 2012
- Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning, Universitetet i Oslo, 2005
- Bachelor i kultur- og samfunnsfag, Universitetet i Oslo, 2003
Publikasjoner
- Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2021). Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills. Cochrane Database of Systematic Reviews. ISSN 1469-493X.
- Melby-Lervåg, Monica; Hagen, Åste Mjelve & Lervåg, Arne (2019). Disentangling the far transfer of language comprehension gains using latent mediation models. Developmental Science. ISSN 1363-755X. . doi: 10.1111/desc.12929 Fulltekst i vitenarkiv.
- Rogde, Kristin; Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2019). The effect of linguistic comprehension instruction on generalized language and reading comprehension skills: A systematic review. Campbell systematic reviews. ISSN 1891-1803. 15:e1059(4), s 1- 37 . doi: 10.1002/cl2.1059 Fulltekst i vitenarkiv.
- Lawrence, Joshua Fahey; Hagen, Åste Mjelve; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace & Lervåg, Arne (2018). Academic vocabulary and reading comprehension: exploring the relationships across measures of vocabulary knowledge. Reading and writing. ISSN 0922-4777. s 1- 22 . doi: 10.1007/s11145-018-9865-2 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hagen, Åste Mjelve (2017). Improving the Odds: Identifying Language Activities that Support the Language Development of Preschoolers with Poorer Vocabulary Skills. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 62(5), s 649- 663 . doi: 10.1080/00313831.2016.1258727 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2017). Improving Language Comprehension in Preschool Children with Language Difficulties: A Cluster Randomized Trial.. Journal of Child Psychology and Psychiatry. ISSN 0021-9630. 58(10), s 1132- 1140 . doi: 10.1111/jcpp.12762 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar (2015). Notatstrategier når studenter leser multiple tekster. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. (1), s 28- 41
- Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitating students' individual and collective knowledge construction through microblogs. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 72, s 149- 161 . doi: 10.1016/j.ijer.2015.04.014
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar (2014). Relationships between spontaneous note-taking, self-reported strategies and comprehension when reading multiple texts in different task conditions. Journal of Research in Reading. ISSN 0141-0423. 37(1), s S141- S157 . doi: 10.1111/j.1467-9817.2012.01536.x
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 60(4), s 6- 13
- Hagen, Åste Mjelve (2020). Språkarbeid i barnehagen for barn med svakere ordforråd.
- Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children..
- Knoph, Rebecca & Hagen, Åste Mjelve (2019). The LURI Assessment: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. Vis sammendrag
- Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace & Hagen, Åste Mjelve (2016). What Are Important Academic Words For Reading?.
- Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace; Hagen, Åste Mjelve & Jaeggi, Susanne (2016). Polysemy and Semantic Precision: Semantic Measures Extracted from WordNet.
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2015). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?, I: Dysleksivennlig skole. Dysleksi Norge. ISBN 978-82-90503-12-8. Kapittel.
- Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitationg students' individual and collective knowledge construction through microblogs.
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason; Anmarkrud, Øistein; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2014). Does the Ability to Identify and Explain Better and Poorer Strategies in a Contrasting Case Intervention Predict Students' Source Evaluation Skills?.
- Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
- Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2013). Facilitating students’ sense-making in modern history through a computer-supported note-sharing tool. Fulltekst i vitenarkiv.
- Hagen, Åste Marie Mjelve (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar (2012). Do argument tasks promote intertextual reading strategies? A study relating spontaneous note-taking, self-reported strategies, and multiple-text comprehension.
- Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
- Bråten, Ivar; Hagen, Åste Marie Mjelve & Strømsø, Helge Ivar (2009). Measuring strategic processing when students read multiple texts.
- Hagen, Åste Marie Mjelve; Strømsø, Helge Ivar & Bråten, Ivar (2009). Epistemic beliefs and external strategy use when learning from multiple documents.
- Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar & Hagen, Åste Marie Mjelve (2008). Lesing på web. Læsepædagogen. ISSN 0106-5092. 56(1), s 14- 19
Publisert 26. juni 2013 17:51
- Sist endret 14. okt. 2019 10:12