English version of this page

Inkluderende realfagsundervisning med skaperverkstedmetodikk (ph.d.-prosjekt)

I dette doktorgradsprosjektet — Inkluderende realfagsundervisning med skaperverkstedmetodikk — undersøkes bruk av programmeringsdidaktikk i primær- og sekundærutdannelse i Norge.

Ungdommer i klasserommet

(Foto: Ellen Egeland Flø)

Om prosjektet

En del av bakgrunnen for dette prosjektet er behovet for programmeringsdidaktikk rettet mot elever i primær- og sekundærutdannelse i forbindelse med innføringen av programmering i flere skolefag fra høsten 2020. Samtidig søkes det å legge til rette for dybdelæring gjennom tverrfaglig utforskning og skapende aktiviteter der elevene får benyttet alle sine sanser, og oppnår en konkretisering av abstrakte begreper med fokus på realfag.

Mål

Dette kan potensielt bidra til å tilrettelegge undervisningen bedre til elever med gode spatiale (romlige) evner, og bidra positivt til disse elevenes motivasjon for realfag. I tillegg utvikles et instrument for å identifisere på hvilket nivå undervisningen bør tilpasses til den enkelte elev basert på en operasjonalisering av romlige evner til konkrete realfagskompetanser. Videre utvikles det tilhørende ressurser for å legge tilpasningen på optimalt nivå, og vi undersøker hvordan dette påvirker elevenes læring. Da romlige evner har nær sammenheng med utdanning og karriere innen realfag og teknologi, kan denne økte graden av tilpasset opplæring potensielt øke andelen elever som søker seg videre til studier innen disse retningene.

Det er i tillegg en utfordring i mange land med store prestasjonsforskjeller mellom kjønnene i skolen i gutters disfavør, og denne forskjellen er markant i Norge. Man er klar over at jenter gjennomsnittlig viser høyere verbale evner, mens gutter generelt viser høyere romlige evner. Da kan intervensjoner basert på romlige evner tenkes å påvirke gutter i positiv retning. På den andre siden viser tidligere kjønnsforskning at kvinner gjerne foretrekker kunnskap som kan kobles opp mot det konkrete, mens menn gjerne foretrekker det mer abstrakte. Ved bruk av skaperverkstedmetodikk vil det abstrakte knyttes til det konkrete, og jenters motivasjon for realfag vil kunne påvirkes i positiv retning – noe som vil undersøkes.

Metode

Dette prosjektet skal sammenligne to forskjellige tilnærminger til programmerings- og realfagsundervisning. Den ene metoden baserer seg på skaperverkstedmetodikk, det vil si at elevene skaper et faglig relevant fysisk produkt som en del av oppgaven. Mens den andre metoden er en mer klassisk tilnærming til programmering, med bruk av "skjermprogrammering".

En pilotversjon av intervensjonen, med interaktive digitale undervisningsopplegg, blir testet skoleåret 21/22. Denne datainnsamling vil bidra til utviklingen av den ferdige intervensjonen som iverksettes skoleåret 22/23 der det blir samlet inn i hovedsak kvantitative data for en rekke variabler for å undersøke nærmere hvilken effekt denne typen undervisning har ved hjelp av et eksperimentelt design med randomisering på klassenivå.

Verktøy

Kobling – se, gjør og forstå — en digital læringsressurs i naturfag og matematikk hvor målet er å koble sammen realfagene med programmering og skapende aktiviteter i musikk og kunst & håndverk.

Bakgrunn

  • Prosjektets varighet er fire år, med sluttdato januar 2025
  • Veileder: Imac Maria Zambrana, Institutt for spesialpedagogikk, UiO

Finansiering

Dette prosjektet er finansiert av Forskningsrådets program for offentlig PhD og Viken fylkeskommune.

(Alle fotografier er tatt av Ellen Egeland Flø)

Figur av tarmsystem skåret ut i finnerHjemmelaget rakkett laget av plastflaske

Elektrisk komponentLite motorisert kjøretøy

Publikasjoner

Fant ingen resultater i Cristin

Publisert 1. sep. 2022 16:29 - Sist endret 7. sep. 2022 12:35