Liv Heidi Mjelve

English version of this page
E-post
l.h.mjelve@isp.uio.no
Telefon
+47 22858131
Rom
477
Brukernavn
Besøksadresse
Helga Engs hus
Sem Sælands vei 7
0371 Oslo
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 OSLO
Faglige interesser
- Psykososiale vansker
- Kommunikasjon
- Veiledning, rådgivning og psykoterapi
Undervisning
SPED4000 Rådgivning og innovasjon
Bakgrunn
Utdanning
- PhD ved Institutt for Spesialpedagogikk
- Cand. Paed. Spes. ved Institutt for Spesialpedagogikk
- Gestaltterapi, Norsk gestaltinstitutt , Oslo
- Førskolelærerutdanning, Barnevernsakademiet,Oslo
Arbeidserfaring
- Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk
- Post.doc, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Avdelingsleder Haug skole og ressurssenter
- Spesialpedagog Sykehusundervisningen i Oslo
- Styrer/avdelingsleder i barnehage
- Psykoterapi og veiledning, egen praksis
- Undervisning, veiledning og sensur, UiO og Norsk gestaltinstitutt
Samarbeid
- Samarbeid med Norsk Gestaltinstutt høyskole og HiOA
Publikasjoner
- Mjelve, Liv Heidi & Tangen, Reidun Synnøve (2020). Imitation as a Method of Analyses: Understanding Participants’ Perspectives. Qualitative Research in Psychology. ISSN 1478-0887. . doi: 10.1080/14780887.2020.1840684
- Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2020). Teachers’ strategies for enhancing shy children's engagement in oral activities: necessary, but insufficient?. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. . doi: 10.1080/13603116.2020.1711538 Fulltekst i vitenarkiv.
- Solberg, Stine; Edwards, Anne; Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2020). Working Relationally with Networks of Support Within Schools: Supporting Teachers in their Work with Shy Students. Journal of Education for Students Placed at Risk. ISSN 1082-4669. . doi: 10.1080/10824669.2020.1854760 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2019). Teachers’ Understandings of Shyness: psychosocial differentiation for student inclusion. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. . doi: 10.1002/berj.3563 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Mjelve, Liv Heidi; Ulleberg, Inger & Vonheim, Kristin (2018). “What do I Share?” Personal and Private Experiences in Educational Psychological Counselling. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s 1- 14 . doi: 10.1080/00313831.2018.1527396 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Skottun, Gro & Mjelve, Liv Heidi (2018). Bruk av diagnoseskjema i gestaltterapi. Norsk Gestalttidsskrift. ISSN 1503-8912. 15(1), s 8- 37 Fulltekst i vitenarkiv.
- Skottun, Gro & Mjelve, Liv Heidi (2018). Bruk av diagnoseskjema i gestaltterapi : rapport fra evalueringen av et pilotprosjekt. Norsk Gestalttidsskrift. ISSN 1503-8912. 15(1), s 9- 37
- Mjelve, Liv Heidi (2017). Process Competence versus Expert Knowledge: Counseling in Special Needs Education. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. 2(1), s 1- 15 . doi: 10.15845/ntvp.v2i1.870 Fulltekst i vitenarkiv.
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2017). Innagerende atferdsvansker og inkludering, I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. 8. s 181 - 195
- Mjelve, Liv Heidi (2016). Parallel Processes in Counseling for Schools, In Towards a Research Tradition in Gestalt Therapy. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-0734-0. Chapter Fifteen. s 271 - 289
- Mjelve, Liv Heidi; Skottun, Gro & van Baalen, Daan (2015). Bruk av CORE-skjemaer i gestaltterapi. Norsk Gestalttidsskrift. ISSN 1503-8912. 11 [i.e. 12](2), s 8- 29
- Mjelve, Liv Heidi (2014). Spesialpedagogisk rådgivning - på rådgivers eller rådsøkers premisser? : en kvalitativ videoobservasjonsstudie av rådgivningsrelasjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 79(2), s 58- 69
- Stensæth, Karette; Wold, Elizabeth & Mjelve, Liv Heidi (2012). "Trygge barn som utfolder seg": De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202352264. 15. s 303 - 318
- Mjelve, Liv Heidi (2007). Oppbrudd: Tanker og følelser ved skilsmisse. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-37438-6. 177 s.
- Mjelve, Liv Heidi (2005). Å være foreldre. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-35156-2. 167 s.
- Mjelve, Liv Heidi & Kokkersvold, Erling (2003). Mellom oss. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-30437-6. 151 s.
- Mjelve, Liv Heidi & Holmberg, Jorun Buli (1989). Hvordan rolle- og ansvarsfordelinger i konsultasjonsforhold kan påvirke samspillet. Statens Spesiallærerhøgskole. ISBN 82-90363-26-5. 21 s.
- Arnesen, Anne; Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Crozier, Ray; Bjørnebekk, Gunnar & Coplan, Robert (2020). Student-teacher relationships and (early) adolescents’ school engagement.
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren.
- Arnesen, Anne; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2019). Stille og innadvendte elever: Hvordan se og hjelpe dem i skolen?.
- Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2019). Barn med stille og innadvendt atferd i skolen - læreres tilnærming.
- Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi & Arnesen, Anne (2019). Skolens arbeid med den stille, innadvendte elevgruppen.
- Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2018). Oral activity and anxiety reduction for shy students in elementary school.
- Smedstad, Tormod; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2018, 15. oktober). Hvordan gi stille og sjenerte barn god læringsstøtte?. [Fagblad]. Skolelederen.
- Mjelve, Liv Heidi; Vonheim, Kristin & Ulleberg, Inger (2017). Self Disclosure in Counselling: How counsellors use stories from their personal life explicitly in their counselling practice.
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2016). Innagerende atferdsvansker og utfordringer ved inkludering.
- Ulleberg, Inger; Vonheim, Kristin & Mjelve, Liv Heidi (2016). Self-disclosure in counseling. How does counselor’s private and personal experiences influence their counseling practice in educational psychological counseling service?.
- Mjelve, Liv Heidi (2013). Parallel Processes in Educational Counselling.
- Mjelve, Liv Heidi & Skottun, Gro (2013). The use of Gestalt Thearpy in treatment with clients with bipolar disorders - a qualitative case study.
- Mjelve, Liv Heidi (2012). Parallelle prosesser i spesialpedagogisk rådgivning.
- Mjelve, Liv Heidi (2009). Rådgivning i forhold til barn med psykososiale vansker i barnehagen.
- Mjelve, Liv Heidi; Carling, Anne; Myhre, Grethe; Skottun, Gro & Tveit, Helga (2002). Sitter jeg bare her og diller? Gestaltterapi med barn og Daniel Sterns utviklingsteorier. Den Flyvende Hollender. s 154- 188
- Mjelve, Liv Heidi (1998). Lekotek - læring gjennom glede. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 63(7), s 52- 53
- Mjelve, Liv Heidi & Holmberg, Jorun Buli (1989). Kommunikasjon i rådgivningsarbeid.
- Mjelve, Liv Heidi & Holmberg, Jorun Buli (1988). Samspill i konsultasjonsforhold.
Publisert 13. des. 2012 12:09
- Sist endret 4. jan. 2021 15:43