På besøk til svensk søsterprosjekt

Læreres vurdering av multimodale tekster. Det er fokus i MuLVu-prosjektet. Nå bygger prosjektet broer til et svensk forskningsprosjekt med samme tematikk.

Bildet kan inneholde: smil, organ, synsomsorg, vindu, briller.

Cornelia Egge, Anna Åkerfeldt, Sylvana S. Hashemi, Eli Tronsmo og Øystein Gilje

MuLVu-prosjektet har gjennom to faser undersøkt læreres vurdering av multimodale tekster, og har deretter arbeidet med å utvikle vurderingskompetanse på seks ungdomsskoler i Bærum kommune.

I innledningen til den tredje og siste fasen i prosjektet, der det skal utvikles en nasjonal ressurs, reiste forskerne for å lære om erfaringer i et lignenende prosjekt i Sverige.

Prosjektet Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer har som formål å utvikle et metaspråk og bevissthet om undervisning og vurdering i elevens arbeid med multimodale tekster i et digitalt klasserom. Prosjektet ledes av universitetslektor Petra Magnusson ved Högskolan i Kristianstad, og professor Sylvana S. Hashemi ved Högskolan i Halmstad og universitetslektor Anna Åkerfeldt deltar fra Stockholm universitet.

Prosjektet har derfor svært mange fellestrekk med MuLVu-prosjektet og ikke minst PhD-student Cornelia Egge sitt delprosjekt Å skape med en digital, multimodal tekst - en studie av en lokal, digital praksis.

På et seminar i Jönköping i slutten av september presenterte både Post Doc Eli Tronsmo og PhD-student Cornelia Egge hvordan de bruker datamaterialet fra MuLVu-prosjektet med mål om bygge kompetanse blant lærere for å vurdere multimodale tekster som er laget av elevene.

Bildet kan inneholde: smil, skulder, erme, gest, blazer.
Cornelia Egge

- Norskfaget er særlig interessant å studere i Norge, fordi det der er en klar indikasjon på at elever skal utvikle refleksjon rundt det å skape multimodale tekster i løpet av ungdomsskolen. Få lærere vet imidlertid hvordan de skal gi tilbakemelding for å få til denne progresjonen, sier Egge.

Seminaret i Jönköping i slutten av september var første felles for begge prosjekter, og forskerne håper det kan bli et langsiktig samarbeid mellom forskerne i de to landene.

Professor Øystein Gilje ved ILS (UiO) leder MuLVU-prosjektet sammen med Thea Kadri Vikebø i Bærum kommune. MuLVu-prosjektet er et innovasjonsprosjekt som er finansiert av Forskningsrådet, og prosjektet vil publisere nasjonale ressurser for vurdering av multimodale tekster høsten 2023.

Publisert 30. sep. 2022 14:25 - Sist endret 30. sep. 2022 15:08