Kompetansenivåer i naturfag for barnetrinnet
Avansert nivå (625 poeng og over)
Elevene utviser forståelse for naturfagene og har grunnleggende ferdigheter om utforskende metoder.
Elevene har kunnskap om egenskaper og livsprosesser til forskjellige organismer. De viser forståelse for sammenhenger i økosystemer, og hvordan organismer og deres miljø samhandler og kommuniserer.
De viser forståelse for egenskaper og tilstander til materie, og fysiske og kjemiske forandringer. Elevene viser forståelse for Jordas fysiske egenskaper, prosesser og historie, og viser kunnskap om Jordas bane og rotasjon.
Høyt nivå (550-624 poeng)
Elevene utviser og anvender kunnskap i naturfagene. Elevene utviser kunnskap om egenskaper ved planter og dyr og deres livssykluser, og bruker kunnskap om økosystemer og om menneskers og organismers samspill med miljøet. Elevene legger for dagen kunnskap om tilstander og egenskaper ved materie, om energioverføring i praktiske kontekster, og viser noe forståelse for krefter og bevegelse. Elevene kan (gjengi) ulike fakta om Jordas fysiske karakteristikker og viser en grunnleggende forståelse for Jord-Måne-Solsystemet.
Middels nivå (475-549 poeng)
Elevene utviser kunnskap og forståelse for noen aspekter av naturfag. Elevene viser noe grunnleggende kunnskap om planter og dyr. De viser forståelse for noen egenskaper til materie og noen fakta relatert til elektrisitet, og kan anvende elementær kunnskap om krefter og bevegelse. De viser noe forståelse for Jordas fysiske karakteristikker.
Lavt nivå (400-475 poeng)
Elevene utviser en begrenset forståelse for naturfaglige fakta
Under lavt nivå
Elevene på dette nivået svarer på for få oppgaver til at kompetanse kan beskrives.
Kompetansenivåer i naturfag for ungdomstrinnet
Avansert nivå (625 poeng og over)
Elevene utviser forståelse for begreper innen biologi, kjemi, fysikk og geofag i forskjellige kontekster. Elevene kan klassifisere dyr i taksonomiske grupper. De kan anvende sin kunnskap om celler og deres funksjoner. Elevene viser noe forståelse for mangfold, tilpasning og naturlig seleksjon. De forstår også den gjensidige avhengigheten til populasjoner i et økosystem.
Elevene utviser kunnskap om stoffers sammensetning og det periodiske system. Elevene kan bruke stoffers fysiske egenskaper til å sortere, klassifisere og sammenlikne. De kan også se grunner til at en kjemisk endring har funnet sted. Elevene kan kommunisere forståelse for partikkeltetthet og -bevegelse i ulike fysiske tilstander.
Elevene kan anvende kunnskap om energioverføring, kan relatere lysets og lydens egenskaper til vanlige fenomen, og viser forståelse for krefter i hverdagslige kontekster. Elevene utviser forståelse for Jordas struktur, fysiske egenskaper og prosesser. De utviser forståelse for Jordas ressurser og ivaretakelsen av disse.
Høyt nivå (550-624 poeng)
Elevene kan anvende sin forståelse av begreper innen biologi, kjemi, fysikk og geofag. Elevene kan anvende sin kunnskap om kjennetegn ved dyregrupper, celler og deres funksjoner, genetisk arv, økosystemer og ernæring. De viser noe kunnskap og forståelse for komposisjoner og egenskaper ved stoffer og kjemiske endringer.
Elevene kan anvende grunnleggende kunnskap om energitransformasjon og -overføring, elektriske kretser, egenskaper ved magneter, lys, lyd og krefter. De kan anvende kunnskap om Jordas fysiske egenskaper, prosesser, sykler og historie, og viser noe forståelse for Jordas ressurser og bruken av disse.
Middels nivå (475-549 poeng)
Elevene viser noe kunnskap i biologi og fysikk. Elevene viser noe kunnskap om kjennetegn på dyr og kan anvende noe kunnskap om økosystemer. De viser noe forståelse for egenskaper til stoffer, kjemiske endringer, og enkelte fysiske begreper.
Lavt nivå (400-475 poeng)
Elevene utviser en begrenset forståelse for naturfaglige fakta.
Under lavt nivå
Elevene på dette nivået svarer på for få oppgaver til at kompetanse kan beskrives.
Eksempeloppgaver i naturfag
Eksempeloppgavene i naturfag viser hvilke type oppgaver elevene vanligvis klarer å løse korrekt når de har nådd de ulike kompetansenivåene beskrevet av TIMSS.