Har du en bachelorgrad og drømmer om å bli lærer?

Universitetet i Oslo (UiO) har fått dispensasjon fra Kunnskapsdepartementet til å tilby en helt ny, profesjonsrettet master med PPU fra høsten – for deg med bachelorgrad i ett av skolefagene.

Forsknings- og høyre utdanningsminister Oddmund Hoel, Bjørn Stensaker og studenter. Foto

VIL HA FLERE LÆRERE: – At UiO var så rask på ballen med et nytt studietilbud, var akkurat det vi håpte på med profesjonsmeldingen, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (t.v.) da han besøkte Universitetet i Oslo midt i eksamenstida i mai. Her sammen med Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning, og eksamenpuggende studenter. Foto: Shane Colvin / UiO.

– Dette er strålende! Vi takker og gleder oss til å utdanne enda flere nye, velutdannede lærere til ungdomsskolen og videregående skole. Skolen trenger dem, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO.

FEMTI NYE STUDIEPLASSER I PPU: Dekan Rita Hvistendahl gleder seg over at Institutt for lærerutdanning og skoleforskning kan ta imot femti studenter til sitt nye PPU-masterstudium til høsten. – Skolen trenger dem, sier hun. Her intervjues hun for NRK. Foto: Shane Colvin / UiO

– I 2019 ble lærerutdanning med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) seksårig. Siden da har vi utdannet 500 færre lærere enn før, sier Hvistendahl.

UiO er den første utdanningsinstitusjonen i Norge til å tilby en skolerettet toårig mastergrad med PPU

UiO grep muligheten

Lærerutdanningene i hele landet sliter med rekruttering. Læreryrket sliter også med frafall. Derfor ønsker regjeringen å øke lærestedenes frihet til å utvikle relevante utdanningstilbud.

Det kom fram i profesjonsmeldingen som Kunnskapsdepartementet la fram tidlig i april.

– Rett etter at regjeringen sendte det signalet, begynte henvendelsene å strømme inn til oss. Mange tok kontakt og lurte på om vi igjen hadde PPU for bachelorer, forteller Hvistendahl.

Les mer: Vil motverke lærarmangel med ny master

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO grep derfor muligheten til å designe et slikt studium.

– Vi hadde nylig gjort en grundig utredning av en treårig master med integrert PPU, og i den forbindelse så vi også på hvilke muligheter som kunne ligge i en toårig variant, forteller Jonas Bakken, leder av det femårige Lektorprogrammet ved UiO.

– Da profesjonsmeldingen åpnet for en toårig master med integrert PPU, var mye av grunnlagsarbeidet gjort. Vi kunne gå raskt i gang med å utforme studieplanene, sier han.

– Akkurat det vi håpte på

– At UiO var så rask på ballen, var akkurat det vi håpte på. I løpet av våren håper vi å gjøre de forskriftsendringene som skal til for at flere institusjoner kan tilby lignende studier fra neste år, sier Oddmund Hoel (Sp), forsknings- og høyere utdanningsminister.

– Læreryrket trenger rekruttering, og en toårig PPU-master oppå en bachelorgrad vil gjøre det enklere å kvalifisere seg til å arbeide i skolen, sier han.

Kort søknadsfrist: 10. juni

Sammen med fakultetene for utdanningsvitenskap, realfag, humaniora og teologi, har de på rekordtid designet det nye studiet.

Alle som har en bachelorgrad med minst ett av de ti skolefagene, for eksempel historie, matematikk eller tysk, og karakteren C eller bedre, kan søke opptak til studiet.

Den toårige lærerutdanningen har kapasitet til å ta imot femti studenter i august. Søknadsfristen er 10. juni. Alle bachelorer kan søke, også de som har andre søknader inne.

– Stort behov for velkvalifiserte lærere i skolen

– UiO er særlig godt rustet til å tilby en slik utdanning. Vi har både en stor PPU-utdanning og et bredt utvalg profesjonsrelevante mastertilbud i Lektorprogrammet. Ikke minst har vi etablerte samarbeidsrelasjoner mellom de mange fagmiljøene som trengs for å skape en slik utdanning, sier Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning ved universitetet.

Da det i 2019 ble innført et masterkrav for opptak til PPU, sank søkningen til læreryrket dramatisk over hele landet. Det har hindret flere faglig kompetente studenter i å vurdere læreryrket, ikke minst på fagområder som krever kompetanse i realfag og fremmedspråk.

– Det er viktig at vi kan starte allerede til høsten, og at de som har en bachelorgrad og vil bli lektor, søker om plass nå

– Det er et stort behov for velkvalifiserte lærere i ungdomsskolen og videregående skole i dag, og det vil det være i mange år framover. Ikke minst gjelder dette realfag og språkfag, sier Rita Hvistendahl.

– Derfor er det viktig at vi kan starte det nye studiet allerede til høsten, og at de som har en bachelorgrad og vil bli lektor, søker om plass nå, sier hun.

Stortinget behandler profesjonsmeldingen neste uke.

Les om det nye studiet, og søk før 10. juni!

Profesjonsrettet master med integrert praktisk-pedagogisk utdanning

Emneord: Masteropptak, PPU Av Monica Bjermeland
Publisert 23. mai 2024 18:56 - Sist endret 11. juni 2024 10:15