Aktuelle saker

Representanter fra de 18 universitetsskolene sammen med blant annet prorektor Gro Bjørnerud Mo, instituttleder Rita Hvistendahl og studieleder Kirsti Lyngvær Engelien fra ILS/UiO 
Publisert 29. okt. 2018 14:28

Fredag inviterte UiO til feiring av våre 18 nye universitetsskoler. Med kake, diplom, hilsener fra Kunnskapsdepartementet og deling av beste praksis ble skolene og samarbeidet feiret. 

Eksempel på greske lærerstudenters tolkning av mangfold i skolen
Publisert 12. okt. 2018 13:09

Greske og norske lærerutdannere samarbeider om undervisning om det flerkulturelle klasserommet.

Publisert 7. sep. 2018 10:47

I begynnelsen av semesteret hadde studentene som går siste året på lektorprogrammet ved ILS analysepraksis for første gang. Studentene har brukt en hel uke på å analysere videodata, data fra en spørreundersøkelse, lærerintervju og elevintervjuer, samt dokumentdata fra den samme klassen. Målet med analysepraksis er å øke studentenes evne til systematisk analyse av praksissituasjoner – en helt avgjørende del av å være lærende lærer.  

UiO-student i praksis.
Publisert 10. aug. 2018 13:08

Endelig kan vi dele nyheten om hvilke skoler som skal være Universitetet i Oslos universitetsskoler frem til 2022. Skolene og UiO vil ha et forpliktende, gjensidig partnerskap, av stor betydning for både lærere, elever, studenter og forskere. Blant 43 sterke søknader er 18 skoler fra Oslo og Akershus plukket ut. 

Litterære tekster hjelper leseren med å gå dypere i tekstens budskap, i følge redaktørene for temanummeret (illustrasjonsfoto av elever som leser med lærer: colourbox).
Publisert 18. juni 2018 13:44

Hvilke metoder bruker elever og studenter for å lese, forstå og reflektere over tekster på engelsk?  Og hvilken rolle spiller litteraturen for leseglede, dybdelæring og kritisk tenkning? Det nye temanummeret av Acta Didactica handler om å lese på engelsk som andrespråk.

Publisert 30. mai 2018 17:18

Universitetet i Oslo søker skoler som ønsker å inngå i et forpliktende, gjensidig partnerskap. Målet er å utvikle kvalitet i skole og høyere utdanning for å styrke elevers læring. Søk innen 15. juni.

Interessen har vært stor for denne ukas konferanse om flerspråklighet. Her fra posterutstilling om deltakernes ulike fagområder. Foto: Haley De Korne
Publisert 8. mai 2018 11:13

Mange lærere er usikre på hvordan de kan jobbe med og bruke elevenes språklige mangfold. Denne uka samles forskere og ansatte innen utdanning fra 14 forskjellige land for å diskutere temaet.

Også ved høstens studiestart blir det et stort innrykk av lærerstudenter på Blindern. Her fra fjorårets semesterstartuke. Studenter samlet utenfor Helga Engs hus. Foto: Christian E. Narvesen/ILS
Publisert 21. apr. 2018 17:14

Årets søkertall til Praktisk-pedagogisk (PPU) utdanning ved Universitetet i Oslo er høyere enn noensinne

Liten grønn plante som vokser opp av en haug mynter. Foto
Publisert 23. mars 2018 13:00

To nye forskertalentprosjekter og tre forskerprosjekter ved UV er tildelt ferske FINNUT-midler! Gratulerer!

Publisert 19. des. 2017 16:00

Marte Blikstad-Balas ble tildelt prisen for fremragende formidling, mens Joshua Lawrence mottok undervisningsprisen for 2017

Portett av Gilje Og Jacobsen. Foto
Publisert 8. des. 2017 14:15

Skole-Norge satser på desentralisert kompetanseutvikling i samarbeid med universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren). Det skaper nye muligheter for en rekke fagmiljøer ved UiO.

Gjennom flere datainnsamlinger skal forskerne blant annet følge med på utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse hos studentene på Lektorprogrammet. Bildet viser en gruppediskusjon med digitale verktøy. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 8. nov. 2017 10:59

Forskerne i prosjektet DiCTE ser på lærerstudenters kompetanse i møte med det teknologitette klasserommet.

Publisert 1. nov. 2017 16:42

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) er tildelt midler som kompetansepunkt for IT i forskning ved Universitetet i Oslo.

Publisert 26. okt. 2017 07:43

Under overskriften «Ungdommens læringsunivers» skal Norske tysklærerdager 2017 gi påfyll for lærere gjennom forelesninger og workshops.

Det er viktig at organisasjonen jobber tettere på skolen, og at unge får gode erfaringer med forskning tidlig, mener førsteamanuensis Marte Blikstad-Balas. Forskeren er avbildet på universitetet. Foto: Shane Colvin/ UV.
Publisert 20. okt. 2017 16:09

Som første skoleforsker og forsker fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) tas førsteamanuensis Marte Blikstad-Balas opp til Akademiet for yngre forskere.

Publisert 27. sep. 2017 14:50

Er du interessert i inkludering og likeverd, og hva vi kan lære av skolene som jobber best med dette? Nå kan du søke stipend til masterprosjekt for å forske på disse skolene.

Studiestart skaper grunnlag for gode relasjoner. Her er studentene samlet. Foran f.h.: Karoline Oen, Vidar Skogvoll, Nora Uggerud, Oda Emilie Nilseng, Mona Øygarden Aasnes, Marie Eide Lien og Celine Eriksen. Bakre rekke f.v.: Peter Berg, Marius Mordal Bakke, Sondre Sandberg, Erlend Gurvin, Simon Gundegjerde og Espen Braastad. Foto: Vidar Skogvoll/ ILS.
Publisert 30. aug. 2017 14:52

Denne måneden starter 13 ferske studenter som lærere i Osloskolen. I sitt første arbeidsår gjennomfører de også praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Helga Eng-bygget med mange studenter samlet i fint vær.
Publisert 17. aug. 2017 10:35

Denne uka ønskes godt over 500 nye lærerstudenter velkommen med faglige og sosiale aktiviteter ved Universitetet i Oslo.

Merethe Frøyland og Doris Jorde jublar over gode søkjartal. Biletet er teke under avslutninga for Jorde ved Naturfagsenteret i 2015. Foto: Yngve Vogt, Apollon/UiO.
Publisert 15. mai 2017 08:39

Vidareutdanningstilbodet «Naturfagdidaktikk for lærarutdannarar» er det fyrste i sitt slag i Noreg. 34 søkjarar på fyrste forsøk reknar instituttet som ein suksess.

Studenter snakker over bordet
Publisert 21. apr. 2017 13:16

Antall personer som søker studier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har økt med 17 % sammenlignet med i 2016. 

Både kvaliteten på tilbakemeldingene og studiet generelt får høy poengsum hos studentene. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 16. feb. 2017 15:14

Studentene ved masterprogrammet i utdanningsledelse er fornøyd med studieprogrammet sitt, viser Studiebarometeret. Spesielt gir studentene høy skår for tilbakemeldingene de får i løpet av studiet.

Instituttleder Rita Hvistendahl (bildet) mener instituttets vekst vil være med på å heve kvaliteten på studieprogrammene innen lærerutdanning og utdanningsledelse ytterligere. Foto: S.R. Nielsen/ ILS.
Publisert 25. jan. 2017 14:41

– Med et like høyt antall tilsettinger som i toppåret 2015 bidrar også 2016 til en historisk styrking av virksomheten ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, sier instituttleder Rita Hvistendahl.

Undersøkelsene har mye til felles, både når det gjelder metode og innhold. Samtidig er det flere viktige forskjeller. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 28. nov. 2016 13:52

Resultatene fra TIMSS og PISA lanseres 29. november og 6. desember. Men hva er egentlig forskjellene mellom dem? Og hva kan undersøkelsene fortelle oss?

Stipendiat Ragnhild Engdal Jensen mottok pris for beste poster under den årlige konferansen for Association for Educational Assessment Europe. Foto: Guri Nortvedt/ ILS
Publisert 25. nov. 2016 16:35

Stipendiat Ragnhild Engdal Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ble tildelt prisen for beste poster.

Illustrasjonsfoto: colourbox
Publisert 21. nov. 2016 10:50

Utdanning av skoleledere har fått økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt de siste 20 årene. Nå lanseres et temanummer av Acta Didactica Norge der søkelyset rettes mot skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.