Aktuelle saker

Marte Blikstad-Balas og Joke Dewilde i samtale i studio
Publisert 5. mars 2020 12:49

– Som emneansvarlig blir jeg overlykkelig av å tenke på at studentene hører på podden mens de går på butikken, sier Marte Blikstad-Balas. To podkast-serier er nå lansert ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Illustrasjonsfoto for arrangementet Research Bazaar. Skjerm med ikoner for ulike fagområder.
Publisert 2. jan. 2020 16:18

Ansatte fra ILS er blant kursholderne når årets Research Bazaar holdes. Blant temaene er GDPR, organisering av data i felt, transkripsjon, ulike kameraløsninger og mulighet for å prøve Facial expression analysis.

Les mer om kursprogrammet og registrering på Research Bazaars nettsider.

Forsiden av TALIS 2018-rapporten
Publisert 26. juni 2019 13:15

Samtidig oppgir de fleste lærerne at de har et godt arbeidsmiljø. Dette er noen av funnene i TALIS 2018, en internasjonal studie av læreres og skolelederes opplevelse av yrkeshverdagen og arbeidsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen er i regi av OECD.

Omslag av boka «English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research»
Publisert 19. juni 2019 14:56

"English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research" gir en samlet oversikt over doktorgradsforskningen innenfor engelsk fagdidaktikk i Norge. Antologien kan være til nytte for alle som underviser i eller forsker på engelsk i skolen.

Publisert 10. mai 2019 14:31

QUINT-forskere har presentert en komparativ studie av morsmålundervisningen i Norge, Sverige og Finland på nordisk foskerkonferanse SkrivLes-konferansen 2019.

Foto av en lærer som veileder en elev foran en pc
Publisert 22. mars 2019 13:12

VIST er et etterutdanningsprosjekt der lærere i Osloskolen veiledes gjennom bruk av video i klasserommet. Pulje to med nye Osloskoler er straks i gang. Nytt av året er at flere videregående skoler inkluderes i prosjektet.

Publisert 7. sep. 2018 10:47

I begynnelsen av semesteret hadde studentene som går siste året på lektorprogrammet ved ILS analysepraksis for første gang. Studentene har brukt en hel uke på å analysere videodata, data fra en spørreundersøkelse, lærerintervju og elevintervjuer, samt dokumentdata fra den samme klassen. Målet med analysepraksis er å øke studentenes evne til systematisk analyse av praksissituasjoner – en helt avgjørende del av å være lærende lærer.