Aktuelle saker

Omslag med illustrasjon av en løk
Publisert 17. okt. 2019 10:34

Et knippe forfattere legger utkastet til de nye læreplanene i norskfaget under lupen i ny antologi.

Student veileder elever i teltet på Forskningstorget
Publisert 20. sep. 2019 15:38

Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand. 

Kvinne som ser på nettbrett
Publisert 19. sep. 2019 12:48

Et bredt program på Skolelederdagen 2019 tegnet et tydelig bilde av utfordringer og muligheter ved at skolehverdagen preges av teknologi.

Bokomslag til nternational Handbook of Comparative Large-scale Assessment in Education. An extensive review of perspectives and findings
Publisert 11. sep. 2019 13:12

Nytt bokprosjekt med ambisiøse redaktører vil gjøre internasjonale storskala-undersøkelser fra ILSA tilgjengelig for et større publikum. Fra instituttet er Trude Nilsen med som hovedredaktør.

Forsiden av TALIS 2018-rapporten
Publisert 26. juni 2019 13:15

Samtidig oppgir de fleste lærerne at de har et godt arbeidsmiljø. Dette er noen av funnene i TALIS 2018, en internasjonal studie av læreres og skolelederes opplevelse av yrkeshverdagen og arbeidsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen er i regi av OECD.

Omslag av boka «English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research»
Publisert 19. juni 2019 14:56

"English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research" gir en samlet oversikt over doktorgradsforskningen innenfor engelsk fagdidaktikk i Norge. Antologien kan være til nytte for alle som underviser i eller forsker på engelsk i skolen.

Elever jobber sammen i klasserommet
Publisert 14. juni 2019 10:07

Studentane sine oppgåver handlar blant anna om ekstremisme, rasisme, antisemittisme og udemokratiske haldningar i skulen.

Bilde av Birgit Skaldehaug og forfatterne
Publisert 12. juni 2019 14:40

Forskere får stipend for å skrive lærebok som  skal gi svar på hvordan bruke forskning i matematikkdidaktikk i konkrete undervisningssituasjoner.

Logo til REFOMED-prosjektet
Publisert 16. mai 2019 08:50

Hva innebærer det at skolen gjennomgår jevnlige reformer? Forskere i internasjonalt samarbeid skal gi oss svar.

Publisert 10. mai 2019 14:31

QUINT-forskere har presentert en komparativ studie av morsmålundervisningen i Norge, Sverige og Finland på nordisk foskerkonferanse SkrivLes-konferansen 2019.

Foto av Shilan Ahmadian og Elisabet Öhrn.
Publisert 3. apr. 2019 13:07

Shilan Ahmadian fant i sin masteroppgave at guttene bruker engelsk faglig og generelt, mens jentene holdt seg til å snakke om faglige temaer. Oppgaven gjorde at hun ble invitert til Göteborgs universitet for å presentere funnene sine.

Foto av en lærer som veileder en elev foran en pc
Publisert 22. mars 2019 13:12

VIST er et etterutdanningsprosjekt der lærere i Osloskolen veiledes gjennom bruk av video i klasserommet. Pulje to med nye Osloskoler er straks i gang. Nytt av året er at flere videregående skoler inkluderes i prosjektet.

Foto av Lisbeth Brevik
Publisert 21. mars 2019 09:02

Førsteamanuensis Lisbeth M. Breviks forskning på leseferdigheter i engelsk er gjenstand for tema i ny artikkel på forskning.no. Dataspilling forbedrer engelskferdighetene og kan stimulere til å lese trykte bøker på engelsk.

Foto av Doris Jorde som holder en tale i Brest i forbindelse med tildeling av æresprofessoratet
Publisert 15. feb. 2019 11:15

Jorde tildeles professoratet for hennes ekspertise og samarbeidet med kollegaene i Brest, Bretagne. 

Representanter fra de 18 universitetsskolene sammen med blant annet prorektor Gro Bjørnerud Mo, instituttleder Rita Hvistendahl og studieleder Kirsti Lyngvær Engelien fra ILS/UiO 
Publisert 29. okt. 2018 14:28

Fredag inviterte UiO til feiring av våre 18 nye universitetsskoler. Med kake, diplom, hilsener fra Kunnskapsdepartementet og deling av beste praksis ble skolene og samarbeidet feiret. 

Eksempel på greske lærerstudenters tolkning av mangfold i skolen
Publisert 12. okt. 2018 13:09

Greske og norske lærerutdannere samarbeider om undervisning om det flerkulturelle klasserommet.

Publisert 7. sep. 2018 10:47

I begynnelsen av semesteret hadde studentene som går siste året på lektorprogrammet ved ILS analysepraksis for første gang. Studentene har brukt en hel uke på å analysere videodata, data fra en spørreundersøkelse, lærerintervju og elevintervjuer, samt dokumentdata fra den samme klassen. Målet med analysepraksis er å øke studentenes evne til systematisk analyse av praksissituasjoner – en helt avgjørende del av å være lærende lærer.  

UiO-student i praksis.
Publisert 10. aug. 2018 13:08

Endelig kan vi dele nyheten om hvilke skoler som skal være Universitetet i Oslos universitetsskoler frem til 2022. Skolene og UiO vil ha et forpliktende, gjensidig partnerskap, av stor betydning for både lærere, elever, studenter og forskere. Blant 43 sterke søknader er 18 skoler fra Oslo og Akershus plukket ut. 

Litterære tekster hjelper leseren med å gå dypere i tekstens budskap, i følge redaktørene for temanummeret (illustrasjonsfoto av elever som leser med lærer: colourbox).
Publisert 18. juni 2018 13:44

Hvilke metoder bruker elever og studenter for å lese, forstå og reflektere over tekster på engelsk?  Og hvilken rolle spiller litteraturen for leseglede, dybdelæring og kritisk tenkning? Det nye temanummeret av Acta Didactica handler om å lese på engelsk som andrespråk.

Publisert 30. mai 2018 17:18

Universitetet i Oslo søker skoler som ønsker å inngå i et forpliktende, gjensidig partnerskap. Målet er å utvikle kvalitet i skole og høyere utdanning for å styrke elevers læring. Søk innen 15. juni.

Interessen har vært stor for denne ukas konferanse om flerspråklighet. Her fra posterutstilling om deltakernes ulike fagområder. Foto: Haley De Korne
Publisert 8. mai 2018 11:13

Mange lærere er usikre på hvordan de kan jobbe med og bruke elevenes språklige mangfold. Denne uka samles forskere og ansatte innen utdanning fra 14 forskjellige land for å diskutere temaet.

Også ved høstens studiestart blir det et stort innrykk av lærerstudenter på Blindern. Her fra fjorårets semesterstartuke. Studenter samlet utenfor Helga Engs hus. Foto: Christian E. Narvesen/ILS
Publisert 21. apr. 2018 17:14

Årets søkertall til Praktisk-pedagogisk (PPU) utdanning ved Universitetet i Oslo er høyere enn noensinne

Liten grønn plante som vokser opp av en haug mynter. Foto
Publisert 23. mars 2018 13:00

To nye forskertalentprosjekter og tre forskerprosjekter ved UV er tildelt ferske FINNUT-midler! Gratulerer!

Publisert 19. des. 2017 16:00

Marte Blikstad-Balas ble tildelt prisen for fremragende formidling, mens Joshua Lawrence mottok undervisningsprisen for 2017

Portett av Gilje Og Jacobsen. Foto
Publisert 8. des. 2017 14:15

Skole-Norge satser på desentralisert kompetanseutvikling i samarbeid med universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren). Det skaper nye muligheter for en rekke fagmiljøer ved UiO.