Publisert
30. mai 2022 15:09
Professor Kirsti Klette og professor Marte Blikstad-Balas er nominert til hedersprisen «Årets tidsskriftartikkel 2021» for deres artikkel i Norsk pedagogisk tidsskrift «Hvilke læremidler bruker lærerne på 8. trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster».
Publisert
29. apr. 2022 20:56
Søkningen til Lektorutdanningen ved UV-fakultetet øker i 2022. – En bekreftelse på at studentene setter pris på den høye faglige kvaliteten i studiene våre, sier dekan Rita Hvistendahl.
Publisert
16. mars 2022 13:50
Nå vil ekspertutvalget som utreder digital læringsanalyse i skolen og høyere utdanning ha innspill fra publikum.
Publisert
3. feb. 2022 15:35
─ Fatima Reda frå Mi Lenga-programmet har allereie gitt eit viktig bidrag til andrespråksfeltet, seier tidlegare rettleiar.
Publisert
2. feb. 2022 09:28
I TALIS-undersøkelsen skal ansatte i skolen og barnehage gis en stemme i spørsmål som angår deres profesjonelle utvikling.
Publisert
20. jan. 2022 14:50
– Behovet for realfagskompetanse i samfunnet vårt har aldri vært større, sier professor Doris Jorde som blir nestleder for Agders og landets nye forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk.
Publisert
5. jan. 2022 16:00
Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.
Publisert
16. des. 2021 16:22
Redaktørene av et nytt temanummer vil rette søkelyset mot lærerutdanningens innhold og undervisningsmetoder.
Publisert
10. des. 2021 10:52
Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.
Publisert
8. des. 2021 13:26
─ Jeg er selv et levende symbol på flerspråklighet i jobbhverdagen, fortalte en av deltagerne på seminar om temaet.
Publisert
25. nov. 2021 08:50
En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?
Publisert
16. nov. 2021 09:04
I en ny bok drøfter forskere hva som er god naturfagundervisning i dag. ─ Naturfag er et sentralt fag og egnet for å utdanne selvstendige, kreative, kritisk tenkende og framtidsrettede elever, sier redaktørene.
Publisert
10. nov. 2021 14:59
─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen.
Publisert
29. sep. 2021 12:45
Matematikk hjelper oss med å løse problemer og utvikle analytiske ferdigheter. Prosjektet MATHMot skal studere hvordan barns motivasjon for å lære faget utvikler seg.
Publisert
23. sep. 2021 14:10
Nora E.H Mathé er nyvalgt medlem til Akademiet for yngre forskere (Ayf). – En anerkjennelse av hva jeg som samfunnsfagdidaktiker kan bidra med til et tverrfaglig forskernettverk med unge forskere fra hele Norge, fremhever hun.
Publisert
19. aug. 2021 11:35
– Vi måtte faktisk seie nei til fleire, fortel koordinator Joachim Pacheco-Lie. Heile 150 ville bli fadder ved UV-fakultetet i år, dobbelt så mange som i 2019 og ein all time high.
Publisert
29. juni 2021 14:12
Professor Kirsti Klette er utnevnt til æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Gøteborg.
Publisert
16. juni 2021 10:22
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) lyser ut såkornmidler for å fremme samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene.
Publisert
11. juni 2021 12:37
Førsteamanuensis Nora E.H. Mathé har forsket på «Demokratikaken», en brettøvelse elever kan bruke til å lære om demokrati. Nå er artikkelen oversatt til polsk.
Publisert
9. juni 2021 15:26
På konferansen Exploring Language Education (ELE) 2021 møtes forskere på tvers av språkfagene. Digitale løsninger og flerspråklighet er temaer som går igjen i programmet.
Publisert
3. juni 2021 14:30
NORMA20-konferansen samler forskere, lærere og andre med interesse for matematikkutdanning i en nordisk kontekst
Publisert
19. mai 2021 14:15
I en ny antologi går forskere i dybden på resultatene fra TALIS-studien, også kjent som lærernes og rektorenes undersøkelse.
Publisert
28. apr. 2021 13:37
– Vår ambisjon med Skole i verden-prosjektet er å gi inspirasjon og rom for eksperimentering for å skape innovasjon i og utenfor skolen.
Publisert
13. apr. 2021 14:14
Ph.d.-kandidater inviteres til å sende sine bidrag til QUINT PhD Summer Institute "Frameworks for Analysing Teaching Quality: Methods, Measures and Meaning-making".
Publisert
16. mars 2021 09:05
Et nytt prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres med planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.