Cecilie Weyergang
Stipendiat
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
cecilie.weyergang@ils.uio.no
Telefon
+47 22859191
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels hus
0851 Oslo
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 Oslo
Andre tilknytninger
Det utdanningsvitenskapelige fakultet
(Student)
Faglige interesser
Norskdidaktikk, Literacy, Kritisk lesing, Lesekompetanse, Assessment, Vurdering
Publikasjoner
-
Weyergang, Cecilie & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 7. Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet. I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 166–195. doi: 10.18261/9788215040066-2020-07. Fulltekst i vitenarkiv
-
Weyergang, Cecilie & Magnusson, Camilla G. (2020). Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018? I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 46–78. doi: 10.18261/9788215040066-2020-03. Fulltekst i vitenarkiv
-
Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen & Weyergang, Cecilie (2018). God leseopplæring med nasjonale prøver. Om elevers leseutfordringer I et mangfold av tekster. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02905-4. 206 s.
-
Weyergang, Cecilie (2022). «En av elevene mine sa: Står det professor? Da er det godt nok for meg!» En intervjustudie om kritisk lesing av sakprosatekster med norsk- og samfunnsfagslærere i ungdomsskolen.
-
Weyergang, Cecilie (2021). «… og hvordan kan vi vite det, da?» Elevers strategier i møte med tekstoppgaver i samfunnsfag som krever en kritisk tilnærming.
-
Weyergang, Cecilie (2021). Kan kritisk lesing vurderes i leseprøver? Utvikling av et teoretisk rammeverk for standardiserte prøver.
-
Jensen, Ragnhild Engdal; Skar, Morten & Weyergang, Cecilie (2015). Rapport Oslo-prøven i norsk Vg1 2015 . Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Publisert 30. sep. 2019 11:28
- Sist endret 13. nov. 2019 15:34