Ida Katrine Riksaasen Hatlevik

Faglige interesser
Mine faglige interesser er knyttet til studenters kompetanseutvikling og hvordan en best kan legge til rette for dette i høyere utdanning generelt og i profesjonsutdanninger spesielt. Min forskning kan plasseres innenfor følgende fire forskningsområder:
1. Koherens (sammenheng) i profesjonsutdanninger
2. Kvalitet i profesjonsutdanninger
3. Mestrings- og resultatforventing hos lærerstudenter knyttet til utvikling av profesjonskompetanse og utøvelse av læreryrket (teacher efficacy)
4. Partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjon og universitetsskoler
I min forskning bruker jeg både kvantitative og kvalitative metoder.
Jeg er faglig leder av universitetsskolesamarbeidet ved UiO og er leder av forskergruppen TEPEC.
Undervisning og veiledning
Jeg underviser og veileder innenfor temaene lærerprofesjonalitet, motivasjon, læringstilnærming, selvregulering og undervisningskvalitet i høyere utdanning.
Prosjekter
Profesjonsrettet mentorordning (PROMO)
Supporting prospective and newly educated schoolteachers' Professional competence development, teacher efficacy and teaching practice (postdoktor-prosjekt).
Bakgrunn
2016-2018 Postdoktor ved ILS, UiO
2015 Førsteamanuensis, SPS, HiOA
2014 Forsker ved SPS, HiOA
2007-2014 PhD-stipendiat Senter for profesjonsstudier (SPS), Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)
2004-2007 Studieveileder ved Det teologiske Menighetsfakultet (MF)
1999-2005 Forsker ved NIFU
1999 Forskningsassistent ved PFI, UV-fakultetet, UiO
1997-1998 Seminarleder på grunnfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt (PFI), UV-fakultetet, UiO
1997-1998 Faglærer i psykologi og etikk ved Utdanningshuset
Utdanning
2014 PhD. PhD-program i profesjonsstudier ved HiOA
1999 Cand.polit. Hovedfag i pedagogikk ved PFI, UV-fakultetet, UiO
1994 Cand. mag. Mellomfag i sosiologi og Ex-phil ved SV-fakultetet, UiO, semesteremne i livssyn og religion og mellomfag i kristendom ved MF
Publikasjoner
-
Jenset, Inga Staal; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Fougt, Simon Skov (2021). Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 15(3), s. 1–10. doi: 10.5617/ADNO.9168. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Hovdenak, Sylvi Stenersen (2020). Promoting students' sense of coherence in medical education using transformative learning activities. Advances in Medical Education and Practice. ISSN 1179-7258. 11, s. 807–816. doi: 10.2147/AMEP.S266960. Vis sammendrag
-
Hatlevik, Ida Katrine R; Engelien, Kirsti Lyngvær & Jorde, Doris (2020). Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 14(2). doi: 10.5617/adno.7913. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R; Hunskaar, Tove Seiness & Eriksen, Tone Malmstedt (2020). Universitet og skole i samarbeid om lærerutdanning - Universitetet i Oslo sin modell for utvidet partnerskap. I Elstad, Eyvind (Red.), Lærerutdanning i nordiske land. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03514-7. s. 277–295.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Hatlevik, Ida Katrine R; Bartnes, Kristian; Bjerkli, Inger-Heidi; Norderval, Stig & Nordøy, Tone (2019). The Practically Wise Medical Teacher: Medical Education at the University of Tromsø – A Norwegian Case . Health Science Journal. ISSN 1791-809X. 13(4). doi: 10.21767/1791-809X.1000671.
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Lejonberg, Eli (2019). Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter . Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(1). doi: 10.5617/adno.5485. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R (2018). Transformativ læring. Hva er det, og hva kan det bidra med i lærerstudenters kompetanseutvikling? UNIPED. ISSN 1500-4538. 41(4), s. 384–400. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2018-04-02. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R (2018). Good teaching and students who succeed A comparison of theoretical and empirical contributions from three research perspectives. Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 38(3), s. 271–286. doi: 10.18261/issn.1891-5949-2018-03-06. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Hatlevik, Ove Edvard (2018). Examining the relationship between teachers' ICT self-efficacy for educational purposes, collegial collaboration, lack of facilitation and the use of ICT in teaching practice. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 9(935), s. 1–8. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00935. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Hatlevik, Ove Edvard (2018). Students' evaluation of digital information: The role teachers play and factors that influence variability in teacher behaviour. Computers in Human Behavior. ISSN 0747-5632. 83, s. 56–63. doi: 10.1016/j.chb.2018.01.022. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R (2017). The impact of prospective teachers’ perceived competence on subsequent perceptions as schoolteachers. Teachers and Teaching: theory and practice. ISSN 1354-0602. 23(7), s. 810–828. doi: 10.1080/13540602.2017.1322056. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine R (2016). Hvordan utvikle og kontrollere prosesskvalitet? UNIPED. ISSN 1500-4538. 39(3), s. 195–210. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-02. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Smeby, Jens-Christian (2015). Programme coherence and epistemological beliefs. Nordic Psychology. ISSN 1901-2276. 67(2), s. 136–153. doi: 10.1080/19012276.2015.1031553. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2012). The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of Advanced Nursing. ISSN 0309-2402. doi: 10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x.
-
Gudmundsdottir, Greta Björk & Hatlevik, Ida Katrine R (2020). Er lærerne rustet til å møte fremtiden? utdanningsforskning.no.
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Hatlevik, Ove Edvard (2017). Antecedents of teachers’ self-efficacy for using ICT in their teaching practice .
-
Hatlevik, Ida Katrine R & Havnes, Anton (2017). Perspektiver på læring i profesjonsutdanninger - fruktbare spenninger og meningsfulle sammenhenger. I Mausethagen, Sølvi & Smeby, Jens-Christian (Red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215026459. s. 191–203.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2015). Meningsfulle sammenhenger, kompetanseutvikling og læringsutbytte.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2015). Meningsfulle sammenhenger og studenters kompetanseutvikling.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Lassen, Kjersti (2015). Teori er viktigere enn vi tror for å gjøre en god jobb. [Internett]. forskning.no.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Smeby, Jens Christian (2012). Programme coherence and epistemological beliefs.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Smeby, Jens Christian (2012). Clashing epistemological beliefs?
-
Munthe, Elaine; Caspersen, Joakim & Riksaasen Hatlevik, Ida Katrine (2007). Report to Eurydice. Teachers' autonomy- Norway.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Leseth, Anne; Osland, Oddgeir; Alecu, Andreea Ioana; Hougaard, Peter Forde & Nordberg, Tanja Haraldsdottir [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2015). Utdanningskvalitet i sykepleieutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 1893-4609.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2014). Meningsfulle sammenhenger En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene . Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 978-82-93208-77-8. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2012). Praksis i studiene. En undersøkelse blant praksisveiledere, faglærere og studenter ved fem profesjonsutdanninger. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 978-82-93208-06-8. 2012(2).
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti & Vindegg, Jorunn (2011). Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger. Høgskolen i Oslo.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2009). Avgangsstudenten - Studentenes vurdering av undervisning, praksis, studieforhold, tilegnet kompetanse, studieatferd og fremtidig utdanning. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 978-82-579-4668-5.
-
Grøgaard, Jens B.; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Markussen, Eifred (2004). Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak. NIFU. ISSN 82-7218-493-1.
-
Brandt, Synnøve Skjersli & Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2003). Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 0808-4572.
-
Markussen, Eifred; Brandt, Synnøve Skjersli & Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2003). Høy pedagogisk bevissthet og tett oppfølging: Om sammenheng mellom pedagogikk og faglig og sosialt utbytte av videregående opplæring for elever med spesialundervisning. NIFU. ISSN 82-7218-475-3.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Sandberg, Nina (2003). Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opp-læring i Akershus fylkeskommune. NIFU. ISSN 82-7218-473-7.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2002). Gode råd? En studie av utdannings- og yrkesveiledning i videregående skole med vekt på veiledning i forbindelse med valg og bortvalg av realfag. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 0808-4572.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2001). Studiekvalitet i mastergradene. Studenters erfaringer fra forsøk med masterstudier. NIFU skriftserie nr. 1/2001. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 0808-4572. Vis sammendrag
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Norgård, Jorunn Dahl (2001). Myter og fakta om språk: Pensumlitteratur på grunnivå i høyere utdanning. NIFU. ISSN 82-7218-447-8.
-
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (2000). Styring og regulering av sykepleier-, lærer- og ingeniørutdanningen i fire land: En sammenlignende studie av Norge, England, Finland og Nederland. NIFU. ISSN 82-7218-426-5.