Faglige interesser
Mine faglige interesser er knyttet til studenters kompetanseutvikling og hvordan en best kan legge til rette for dette i høyere utdanning generelt og i profesjonsutdanninger spesielt. Min forskning kan plasseres innenfor følgende fire forskningsområder:
1. Koherens (sammenheng) i profesjonsutdanninger
2. Kvalitet i profesjonsutdanninger
3. Mestrings- og resultatforventing hos lærerstudenter knyttet til utvikling av profesjonskompetanse og utøvelse av læreryrket (teacher efficacy)
4. Partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjon og universitetsskoler
I min forskning bruker jeg både kvantitative og kvalitative metoder.
Jeg er faglig leder av universitetsskolesamarbeidet ved UiO og er leder av forskergruppen TEPEC.
Undervisning og veiledning
Jeg underviser og veileder innenfor temaene lærerprofesjonalitet, motivasjon, læringstilnærming, selvregulering og undervisningskvalitet i høyere utdanning.
Prosjekter
Profesjonsrettet mentorordning (PROMO)
Supporting prospective and newly educated schoolteachers' Professional competence development, teacher efficacy and teaching practice (postdoktor-prosjekt).
Bakgrunn
2016-2018 Postdoktor ved ILS, UiO
2015 Førsteamanuensis, SPS, HiOA
2014 Forsker ved SPS, HiOA
2007-2014 PhD-stipendiat Senter for profesjonsstudier (SPS), Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA)
2004-2007 Studieveileder ved Det teologiske Menighetsfakultet (MF)
1999-2005 Forsker ved NIFU
1999 Forskningsassistent ved PFI, UV-fakultetet, UiO
1997-1998 Seminarleder på grunnfag i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt (PFI), UV-fakultetet, UiO
1997-1998 Faglærer i psykologi og etikk ved Utdanningshuset
Utdanning
2014 PhD. PhD-program i profesjonsstudier ved HiOA
1999 Cand.polit. Hovedfag i pedagogikk ved PFI, UV-fakultetet, UiO
1994 Cand. mag. Mellomfag i sosiologi og Ex-phil ved SV-fakultetet, UiO, semesteremne i livssyn og religion og mellomfag i kristendom ved MF