Lærebokas digitale fetter

Læreboka på papir er i ferd med å miste sin dominerende rolle i norske klasserom. Papirbaserte læremidler i kombinasjon med digitale er dagens blandingskultur.

Det sier majoriteten av over 600 skoleledere som har svart i den siste versjon av undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge. Undersøkelsen gjennomføres årlig av NIFU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og forskningsprosjektet ARK&APP står for spørsmålene til ett av kapitlene i rapporten.

I undersøkelsen oppgir svært få av skolelederne at deres lærere kun bruker papirbaserte, eller på den annen side kun digitale læremidler. I tillegg til skoleledere har også 120 skoleeierne svart. De sier seg i stor grad enig i at de har en IKT-satsing som legger godt til rette for bruk av digitale læremidler i skolene.

Publisert 30. jan. 2015 14:41 - Sist endret 6. sep. 2016 13:56