Elin Rødahl Lie

Universitetslektor - Institutt for pedagogikk
Bilde av Elin Rødahl Lie
English version of this page
Telefon +47 22855607
Rom 531
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Mine akademiske interesser er særlig rettet mot grunnlagsspørsmål i pedagogikk, samt kritiske aspekter ved utdanning i forhold til kjønn, likestilling og demokrati. Doktorgradsprosjektet mitt er en analyse av likestilling som pedagogisk ideal i norsk skole. Mitt interessefelt inkluderer tema som:

  • Pedagogikk
  • Danning
  • Utdanning og demokrati
  • Likestilling
  • Kjønn
  • Feministisk teori
  • Pedagogisk filosofi

Undervisning

Bakgrunn

  • 2020–d.d.: Stipendiat, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (UiO)
  • 2015–2020: Universitetslektor, Institutt for pedagogikk, UiO
  • 2014: Mastergrad i pedagogikk, Institutt for pedagogikk, UiO
  • 2009: Bachelorgrad i tverrfaglige kjønnsstudier, Senter for tverrfaglige kjønnsstudier, UiO
Emneord: Pedagogikk, Utdanning, Pedagogisk filosofi, Kjønnsforskning, Feministisk teori, Danning, Demokrati, Likestilling

Publikasjoner

  • Evenshaug, Aurora Jacobsen & Lie, Elin Rødahl (2023). Fragments of danning - A critical analysis of the current educational discourse in Norway. Global Education Review (GER). ISSN 2325-663X. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lie, Elin Rødahl (2023). Encountering the Promise of Happiness. In Search for a Critical Space in Education. I Bostad, Inga; Papastephanou, Marianna & Strand, Torill (Red.), Justice, Education, and the World of Today. Philosophical Investigations. Routledge. ISSN 9781032355351. doi: https:/doi.org/10.4324/9781003327332.
  • Lie, Elin Rødahl (2023). Gender, Equality, and Education—Are We About to Abandon Our Nordic Ideals? I Tröhler, Daniel; Bostad, Inga; Tveit, Sverre & Hörmann, Bernadette (Red.), The Nordic Education Model in Context. Routledge. ISSN 9781032110462. doi: 10.4324/9781003218180.
  • Lie, Elin Rødahl (2022). When unhappiness is not the endpoint, fostering justice through education . Ethics and Education. ISSN 1744-9642. doi: 10.1080/17449642.2022.2054562.
  • Lie, Elin Rødahl (2021). Livsmestring i skolen. Å lære lykke eller å lykkes? I Bostad, Inga (Red.), Å høre hjemme i verden. Introduksjon til en pedagogisk hjemstedsfilosofi.. Spartacus. ISSN 978-82-304-0291-7. s. 197–216.
  • Lie, Elin Rødahl (2018). Å lykkes = Lykke? - Likestilling og "generasjon prestasjon". I Von Wright, Moira & Kvernbekk, Tone (Red.), Barn og deres voksne. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202572549. s. 218–235.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lie, Elin Rødahl (2023). Gi seksåringen min tid til å leke på skolen. [Internett]. Forskersonen.no.
  • Lie, Elin Rødahl (2022). Gender, Equality, and Education—Are We About to Abandon Our Nordic Ideals?
  • Evenshaug, Aurora Jacobsen & Lie, Elin Rødahl (2022). Fragments of Danning: a critical analysis of the current educational discourse in Norway.
  • Lie, Elin Rødahl (2021). When Unhappiness is Not the Endpoint.
  • Lie, Elin Rødahl (2021). Gender Equality, third, fourth or fifth act? A critical analysis of Nordic educational discourses on gender equality.
  • Beck, Eevi Elisabeth; Stalenget, Thale Kristin; Lie, Elin Rødahl & Steier, Rolf (2020). Being and Not-Being at NERA. Towards Research Practices Responsive to Planetary Capacity.
  • Lie, Elin Rødahl (2019). Stoltenbergutvalget gjør gutter til tapere. [Avis]. Aftenposten.
  • Lie, Elin Rødahl (2019). Inclusion as Invitation? - When Unhappiness is not the endpoint.
  • Lie, Elin Rødahl; Sivesind, Kirsten & Landfald, Ørjan Flygt (2017). Medierende betingelser for læring og danning: et pedagogisk forsknings- og utviklingsprosjekt.
  • Lie, Elin Rødahl & Landfald, Ørjan Flygt (2017). «FadderPluss» - Erfaring fra studiestart BA i pedagogikk.
  • Lie, Elin Rødahl (2016). Pedagogikk og politikk - Kan Hannah Arendt hjelpe oss å forstå forholdet mellom pedagogikk og politikk i dag? .
  • Lie, Elin Rødahl (2016). Kjønn. feminisme og likestilling. I Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Red.), Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202494667. s. 377–389.
  • Lie, Elin Rødahl (2015). Education and the Political - What is the relationship between education and the political in todays (global) world? .
  • Lie, Elin Rødahl (2015). Experiencing Democracy – can Democratic Iterations Illuminate Educational Potential?
  • Lie, Elin Rødahl (2018). Evalueringsrapport «FadderPluss» - Et læringsmiljøprosjekt rettet mot 1. semester, Bachelor i Pedagogikk – Høst 2017. Institutt for pedagogikk.
  • Lie, Elin Rødahl (2016). Examen facultatum – utdanningsvitenskapelig variant – Evalueringsrapport Høst 2015. Institutt for pedagogikk.
  • Lie, Elin Rødahl (2014). Likestilling som danning - kan Gert Biesta kaste nytt lys på likestillingsbegrepet i skolen? Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 7. des. 2017 10:54 - Sist endret 8. sep. 2023 14:44

Prosjekter