Astrid Roe

Bilde av Astrid Roe
English version of this page
Telefon +47-22844400
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO
Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, EKVA

Publikasjoner

  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  11(3), s 19 . doi: 10.5617/adno.4729
  • Hertzberg, Frøydis & Roe, Astrid (2015). Writing in the content areas: a Norwegian case study. Reading and writing.  ISSN 0922-4777.  29(3), s 555- 576 . doi: 10.1007/s11145-015-9607-7
  • Roe, Astrid (2015). Students’ Perspectives on Reading Instruction and Reading Engagement, In  Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  Chapter.  s 85 - 97
  • Roe, Astrid & Helstad, Kristin (2014). Den andre skriveopplæringen i Norge - om prosesskriving og skriving i og på tvers av fag, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.),  Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  I del 2: Å lære å skrive.  s 171 - 193
  • Roe, Astrid (2013). Lesing, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  Kapittel 7.  s 237 - 260
  • Roe, Astrid (2013). Norske gutters resultater på nasjonale og internasjonale leseprøver, I: Kåre Kverndokken (red.),  Gutter og lesing.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1432-7.  Kapittel 1.  s 13 - 33
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2013). Resultater fra skolespørreskjemaet, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  Kapittel 10.  s 237 - 259
  • Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid & Vagle, Wenche (2012). Nasjonale prøver i lesing - utvikling, resultater og bruk, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  Kapittel 10.  s 135 - 153
  • Roe, Astrid (2012). Ungdom og lesing - hva forteller nasjonale og internasjonale leseprøver?, I: Agnes Margrethe Bjorvand & Elise Seip Tønnessen (red.),  Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215020488.  Kapittel i del II.  s 103 - 131
  • Roe, Astrid & Taube, Karin (2012). "To read or not to read - that is the question" Reading engagement and reading habits in a gender perspective, In Niels Egelund (ed.),  Northern Lights on PISA 2009 - focus on reading.  Nordisk ministerråd.  ISBN 978-92-893-2304-8.  3.  s 45 - 74
  • Roe, Astrid & Vagle, Wenche (2012). Kjønnsforskjeller i lesing - et dybdedykk i resultatene fra nasjonale prøver på åttende trinn fra 2007 til 2011. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (6), s 425- 440
  • Frønes, Tove Stjern & Roe, Astrid (2010). Sakprosalesing i skolen, I: Kirsten Kalleberg & Astrid Kleiveland (red.),  Sakprosa i skolen.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-0921-7.  Kapittel 6.  s 71 - 89
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim & Roe, Astrid (2010). Lese- og læringsstrategier, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 5.  s 118 - 137
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2010). Språklige minoriteters prestasjoner i naturfag og lesing i PISA 2000 og 2006 : en nordisk sammenlikning. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning.  ISSN 0809-9227.  5(1), s 69- 89
  • Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2010). Hva betyr PISA for norsk skole?, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 12.  s 237 - 244
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (2010). PISA 2009 - sentrale funn, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 1.  s 13 - 30
  • Roe, Astrid (2010). Elevenes engasjement i lesing, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 4.  s 94 - 117
  • Roe, Astrid (2010). Nasjonale leseprøver – hva de måler og hvordan resultatene kan brukes. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 41- 47
  • Roe, Astrid (2010). Norske elevers lesing av fagtekster i PISA i et nordisk perspektiv, I: Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbakken (red.),  Faglig lesing i skole og barnehage.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-591-2.  Kapittel 2.  s 27 - 42
  • Roe, Astrid & Vagle, Wenche (2010). Resultater i lesing, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 3.  s 59 - 92
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  93(4), s 250- 263 . doi: http://www.idunn.no/file/ci/34669929/npt_2009_04_pdf.pdf
  • Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Bruk av IKT blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  93(5), s 368- 385 . doi: http://www.idunn.no/ts/npt/2009/05
  • Roe, Astrid & Lie, Svein (2009). Nasjonale leseprøver i et didaktisk og testteoretisk perspektiv, I: Stephen Dobson; Astrid Birgitte Eggen & Kari Smith (red.),  Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-39173-4.  Kapittel 8.  s 145 - 165
  • Roe, Astrid & Taube, Karin (2009). Norwegian and Swedish students' reading engagement in 2000 and 2009 in a gender perspective, In Tomas Matti (ed.),  Northern Lights on PISA 2006. Differences and similarities in the Nordic countries,.  Nordisk ministerråd.  ISBN 978-92-893-1881-5.  3.3.  s 133 - 155
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Drøfting og perspektiver, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 11.  s 247 - 262
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Elevenes holdninger til naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 4.  s 77 - 107
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Forskjeller mellom elvever og skoler, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 10.  s 213 - 245
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Lesing, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 6.  s 128 - 154
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Matematikk, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 7.  s 156 - 177
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Naturfag: rammeverk og oppgaver, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 2.  s 36 - 53
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). PISA 2006 - sentrale funn, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 1.  s 13 - 34
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Resultater for naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 3.  s 57 - 76
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Undervisning og læringsstrategier i naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 5.1.  s 110 - 118

Se alle arbeider i Cristin

  • Klette, Kirsti; Bergem, Ole Kristian & Roe, Astrid (2015). Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  195 s.
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (red.) (2014). Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  471 s.
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (red.) (2010). På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  274 s.
  • Roe, Astrid (2008). Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-00969-8.  217 s.
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  313 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2017). Student surveys as measures of instructional quality.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2017). What opportunities do students have to engage in writing during their language arts lessons?.
  • Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Hvor ofte får elevene anledning til å skrive i norsktimene på ungdomskolen – og hva skriver de?. Vis sammendrag
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Using classroom videos and student surveys to measure teaching practice.
  • Roe, Astrid & Tengberg, Michael (2017). Utvärdering av Läslyftet Delrapport 3: 14 nya moduler.
  • Bakken, Jonas; Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2016). Students Contributions in Whole-Class Teaching.
  • Roe, Astrid (2016). Kvalitative og kvantitative studier av leseopplæring og lesekompetanse.
  • Roe, Astrid (2016). Lesing og skriving på ungdomstrinnet: et forskningsperspektiv Lesing og skriving på ungdomstrinnet: et forskningsperspektiv.
  • Roe, Astrid & Hertzberg, Frøydis (2016). Fra FoU-arbeid til vitenskapelig publisering. Et case knyttet til feltet Skriving i fagene..
  • Roe, Astrid & Tengberg, Michael (2016). Utvärdering av Läslyftet Delrapport 1: De första 13 modulerna.
  • Tengberg, Michael; Roe, Astrid & Skar, Gustaf Bernhard Uno (2016). Interrater Reliability of Constructed Response Items in Standardized Tests of Reading.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2015). Å koble elevprestasjoner og undervisning. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  1(1), s 65- 67
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2014). Frøydis Hertzberg - alle tiders norskdidaktiker, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.),  Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  Kapittel 1.  s 9 - 22
  • Roe, Astrid (2013). Gutters leseresultater i nasjonale og internasjonale undersøkelser.
  • Olsen, Rolf Vegar; Hopfenbeck, Therese N.; Lillejord, Sølvi & Roe, Astrid (2012). Elevenes læringssituasjon etter innføringen av ny reform. Synteserapport fra evalueringen av Kunnskapsløftet. Acta Didactica Oslo. 1.
  • Roe, Astrid (2012). Jenter og gutters utfordringer som lesere. Hva forteller PISA og nasjonale prøver?.
  • Roe, Astrid (2012). Nasjonale prøver i lesing.
  • Roe, Astrid (2012). Students' online reading activities in a gender perspective.
  • Roe, Astrid (2012). To read or not to read - gender differences in reading.
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2011). Lesing på andrespråket - hva forteller PISA 2009?.
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2011). Scandinavian Minority Studnets' Literacy Achievement in PISA 2009.
  • Roe, Astrid (2011). Lesing - en grunnleggende ferdighet.
  • Roe, Astrid (2011). Om arbeid med lesestrategier i alle fag.
  • Roe, Astrid (2011). PISA, gutter og lesing og foreldreengasjement.
  • Roe, Astrid (2011). Udvikling af børns læsning – i alle fag! Læsedidaktik - efter den første læseundervisning.
  • Roe, Astrid (2011). What has Norway done to improve students' reading skills?.
  • Roe, Astrid & Frønes, Tove Stjern (2011). Lesing i PISA.
  • Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2011). Flerspråklighet i Osloskolen.
  • Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2011). Multilingualism in upper secondary school in Oslo.
  • Roe, Astrid & Jetne, Øystein (2011). Rapport basert på resultatene fra Oslo-prøven i norsk på Vg1, 2011.
  • Vagle, Wenche & Roe, Astrid (2011). Den nasjonale prøven i lesing på 8. og 9. trinn, 2010Rapport basert på populasjonsdata.
  • Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2010). Lesevaner og bruk av IKT blant elever fra språklige minoriteter i PISA 2000-2006.
  • Roe, Astrid (2010). From PISA to Practice.
  • Roe, Astrid (2010). Kjønnsforskjeller i lesing blant barn og unge.
  • Roe, Astrid (2010). Leser gutter dårligere enn jenter , elle er de bare mindre engasjert?.
  • Roe, Astrid (2010). Lesing - en grunnleggende ferdighet gjennom hele skoleløpet.
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (2009). PISA-debatten. Kommentarer til spørreundersøkelsen om PISA-resultatene. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 28
  • Roe, Astrid (2009). Hva mener elever på ungdomstrinnet om lesing på skolen og i fritiden?.
  • Roe, Astrid (2009). Hvordan kan lesing defineres, måles og vurderes?.
  • Roe, Astrid (2009). Lesing - en grunnleggende ferdighet i alle fag.
  • Roe, Astrid (2009). Motivasjon og engasjement er avgjørende for god leseforståelse. [www ].
  • Roe, Astrid (2009). Norske elevers lesekompetanse når det gjelder fagtekster. Hva forteller PISA-undersøkelsen?.
  • Roe, Astrid (2009). Norwegian students'reading habits and attitudes towards reading in a gender perspective.
  • Roe, Astrid (2009). Rerading engagement among Norwegian and Swedish girls and boys.
  • Roe, Astrid (2009). Ulike leseprøver, hva de måler - og ikke måler - og hva resultatene kan brukes til.
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2009). Om å løpe fra sitt ansvar. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 91- 92
  • Vagle, Wenche; Roe, Astrid & Narvhus, Eva Kristin (2009). Den nasjonale prøven i lesing på 8. trinn 2008. Rapport fra utvalgsundersøkelsen.
  • Klette, Kirsti; Lie, Svein; Ødegaard, Marianne; Anmarkrud, Øistein; Bergem, Ole Kristian; Arnesen, Nina Elisabeth & Roe, Astrid (2008). Rapport fra prosjektet PISA+.
  • Roe, Astrid (2008). Den nasjonale prøven i lesing på 8. trinnRapport basert på resultatene fra utvalgsundersøkelsen.
  • Roe, Astrid (2008). Elevers lesing av fagtekster - hva forteller PISA-resultatene?.
  • Roe, Astrid (2008). Hva vet vi om norske elevers lesekompetanse, og hvordan kan den utvikles?.
  • Roe, Astrid (2008). Hvor godt rustet er norske ungdommer til å møte framtidens krav om lesekompetanse, og hva slags leseopplæring trenger de?.
  • Roe, Astrid (2008). Jenters og gutters leseprestasjoner i PISA og nasjonale prøver.
  • Roe, Astrid (2008). Kjønnsforskjeller i lesing i nasjonale og internasjonale undersøkelser.
  • Roe, Astrid (2008). Leseresultatene i PISA, PIRLS og nasjonale prøver.
  • Roe, Astrid (2008). Norske elevers lesekompetanse og lesevaner i et internasjonalt lys - hva har skjedd på seks år?.
  • Roe, Astrid (2008). PISA og nasjonale prøver.
  • Roe, Astrid (2008). PISA og veien videre.
  • Roe, Astrid (2008). Reading demand on tests. How reading skills influence students' performansces is Mathematics and Science.
  • Roe, Astrid (2008). Å lese fagtekster - hva er våre utfordringer?.
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2008). Hvordan kan vi ta i bruk oppgaver og resultater fra PISA 2006 for bedre å tilrettelegge opplæringen i naturfag, matematikk og lesing på ungdomstrinnet?.
  • Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Tid for tunge løft. En presentasjon av resultater fra PISA 2006.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:09 - Sist endret 2. des. 2011 14:06

Prosjekter