I dette samarbeidsprosjektet er målet å få oversikt over forskning og erfaring innen digitalisering i grunnopplæringen.
Samarbeidspartnerne er Kunnskapssenter for utdanning (ved UiS), Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda.

Samarbeidspartnere

Prosjektperiode
1. november 2021 - 30. november 2022.

Oppdragsgiver
Utdanningsdirektoratet

Deltakere
Elaine Munthe (UiS, prosjektleder),
Ola Erstad (UiO, med-prosjektleder og leder for arbeidspakke 4)
Morten Njå (UiS, leder for arbeidspakke 1 og 3) Sanna Forsström (UiS, leder for arbeidspakke 2) Øystein Gilje (UiO, leder for arbeidspakke 5) Synnøve Hedemann Amdam (HVO, prosjektmedlem),
Synnøve Moltudal (HVO, prosjektmedlem).

Teksten som gjengis her er hentet fra UiS sine nettsider : GrunnDig - Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig forskningsbehov | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig forskningsbehov - forkortet GrunnDig - har som mål å få oversikt over forskning og erfaring, bidra til mer enhetlig begrepsbruk, forberede et større forskningsprosjekt og bidra til bedre formidling av nyere forskning om digitalisering i grunnopplæringen i Norge.

Digitalisering er et komplekst og omfattende begrep, og digitalisering i grunnopplæring viser til prosesser på flere nivåer, fra klasserommet og opp til samfunnet som helhet.

Digitalisering av skolen har vært prioritert politisk og utviklet seg med stor fart de siste ti årene i Norge. Samtidig viser undersøkelser at det er stor variasjon i skolers planer, vektlegging og implementering og at det har vært store utfordringer for lærere og elever med innføring av ny teknologi i klasserommet. Det er dette landskapet GrunnDig skal utforske nærmere.

Mål for prosjektet

• Identifisere, analysere og syntetisere sentrale, relevante dokumenter, nettsteder og evalueringsrapporter.
  • Identifisere, analysere og syntetisere nyere forskning på digitalisering i grunnopplæring. Gjøre denne forskningen tilgjengelig gjennom formidling av ulike former (skriftlig, podkast, webinar, rundebordskonferanser)
  • Identifisere viktige forskningsspørsmål for framtidig forskning samt ulike design som er blitt brukt, som har ulike styrker og svakheter og som kan anvendes for å belyse ulike spørsmål.
  • Innhente erfaringer og vurderinger fra skoleverket om bruk av IKT, konsekvenser, systemer, samt få innspill til viktige forskningsspørsmål og erfaringer med deltakelse i forskningsprosjekter

Produkter og aktiviteter

Arbeidet skal etter planen munne ut i følgende produkter og aktiviteter, som her blir publisert fortløpende.

Publisert.

Kommer senere:

• Sluttrapport som omfatter resultater fra arbeidspakkene 1-4, som syntetiserer og drøfter og løfter fram viktige områder for framtidig utvikling av digitalisering i grunnopplæringen og videre utvikling av forskning på feltet.
  • Flere forskningsnotater som oppsummerer viktig forskning som er relevant for grunnopplæring og policy
  • Fire podkast-episoder som engasjerer aktører i grunnopplæring og policy og får fram erfaringer og innsikt vunnet gjennom implementering og anvendelse samt forskning
  • Webinar som preges av dialog og kunnskapsdeling
  • Fagartikler
  • Sluttkonferanse i samarbeid med Utdanningsdirektoratet

Det digitale skiftet i klasserommet: – Aldri vært morsommere å være lærer

En iPad til hver elev skaper skrekk og uro blant noen, nysgjerrighet og kreativitet blant andre. Hvilke nye muligheter får læreren, og hva blir borte på veien?

Bildet kan inneholde: erme, halsbånd, smil, blazer, dress.
 Foto:Stefan Vincent Strømnes (UiO)

Øystein Gilje (FIKS, UiO) er en av deltagerne i prosjektet. I denne podkastepisoden snakker han med lektor Kristine Østbye om hva iPaden gjør for læringen.Hør episoden nå:

Abonner direkte på Læring fra Spotify

hør på Læring i Itunes