I delprosjekt 1 undersøker vi hvordan Fagfornyelsen kommer til uttrykk i skoleutviklingsprosesser i form av skoleledelsens støtte til operasjonalisering av digital og utforskende kompetanse i fag, og gjennom læreres profesjonsutvikling, ved å sammenligne nyutdannede lærere med lærere med lengre erfaring.
Dette åpner for unik kunnskap om sammenhenger og prosesser mellom delprosjektene, og åpner for å identifisere felles perspektiver på tvers av fag på barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående skole.
Status
Skoleåret 2021-22 samlet vi inn en rekke data som vi nå analyserer. Datainnsamlingen omfatter videoopptak fra 420 timer undervisning på 4. og 8. trinn og vg1 (observert perspektiv). Vi samlet også inn logger, dokumenter og intervjuer fra lærere (selvrapportert perspektiv). Den første rapporten ble publisert i januar 2023 og handler om etiske, metodiske og konseptuelle sider ved prosjektet.
Innenfor delprosjekt 1 stiller vi følgende hovedspørsmål:
- Hvordan endres undervisnings- og vurderingspraksiser knyttet til utforskong, digital kompetanse, samt livslivsmestring I fagene (engelsk, fremmedspråk, krle/religion, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag)?
- Hvordan utspiller disse endringene seg over tid, mellom trinn og skoleslag (fra 4. trinn til Vg3) og mellom reformer (fra LK06 til LK20)?
- Hvordan påvirkes og støtter disse praksisene av skoleutvikling og profesjonsutvikling?
- Hvordan påvirker disse endringene elevroller, læring, mestring, motivasjon og trivsel i fagene