Om prosjektet
Samarbeidsprosjektet hadde som mål å øke valgdeltakelsen i Eidsvoll kommune ved stortingsvalget i 2017 og å la skolens elever få direkte erfaringer med demokratisk medvirkning. Samtidig var samarbeidet et pilotprosjekt som siktet mot både å utforske og etablere nye metoder og nye samarbeidsformer mellom skoler og kulturhistoriske museer i Norge.
Samarbeidet mellom skolen og museet er forankret i skolefagene samfunnsfag vg1, norsk vg2 og historie vg3. Prosjektet kulminerte høsten 2017 ved at tre skoleklasser ved Eidsvoll Vgs. blant annet tok over driften av Eidsvoll 1814, planla og holdt sin egen utstilling, og arrangerte og gjennomførte fagdager med foredrag, workshops og kulturelle innslag.
Mål
Forskningsprosjektet har som mål å undersøke hvordan elever, lærere og andre involverte opplever sin rolle i og selve samarbeidsprosjektet, først og fremst knyttet til demokratisk medvirkning, engasjement og relevansen for samfunnsfaglige spørsmål og temaer.
Forskningsdesign
Prosjektet har et kvalitativt case-design, og data samles først og fremst gjennom intervjuer med deltakere i prosjektet fra skolen og museet. I tillegg har prosjektgruppen tilgang til strategidokumenter, elevtekster og andre produkter laget i forbindelse med samarbeidet.
Masteroppgaver
To masterstudenter samlet data og skrev oppgave basert på dette prosjektet høsten 2017-våren 2018 . Les om masterprosjektene.
De ferdige masteroppgavene finner du her:
- Eliassen, Ranveig Johanne (2020). Demokrati i praksis og unges engasjement - En kvalitativ studie av videregåendeelevers erfaringer som deltakere i demokratilæringsprosjektet «Ta over» (duo.uio.no).
- Dalen, Helle Myhrvold (2018). «Ungdommen Tar Over» - en studie av elever, lærere og museumsansattes opplevelser av deltakelse i et demokratiprosjekt (duo.uio.no)