Nora Elise Hesby Mathé

Faglige interesser
Fagdidaktikk i samfunnskunnskap, klasseromsforskning, videodata, kunnskapsdomener i samfunnsfag, begrepsforståelse, politikk og demokrati, mixed methods.
Prosjekter
Jeg er tilknyttet Quality in Nordic Teaching (QUINT), Nordic Center of Excellence og er en av prosjektlederne for studien Quality in Social Science Teaching (QUISST).
Undervisning og veiledning
Fagdidaktikk i samfunnskunnskap, Lektorprogrammet og PPU:
https://www.uio.no/studier/program/lektorprogrammet/studieretninger/kultur-samfunnsfag/index.html
http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3210/
https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3220/
Masterspesialisering i samfunnsfagdidaktikk:
https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4001/index.html
https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4002/index.html
Veiledning av masterstudenter i samfunnsfagdidaktikk:
https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4009/index.html
Biveileder for PhD-kandidatene Eivind Larsen (2020 - 2021) og Jonas Henau Teglbjærg (2021 - ).
Bakgrunn
Postdoktor i samfunnsfagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, tilknyttet Quality in Nordic Teaching (QUINT), Nordic Center of Excellence (2019 - 2020).
PhD i samfunnsfagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO (2019).
Mastergrad i samfunnsfagdidaktikk. Masteroppgave: "Det handler om å gi elevene byggesteiner": En klasseromsstudie av bruk av samfunnsfaglige begreper i Politikk og menneskerettigheter (Hesby, 2010).
Lektor ved Persbråten Vgs 2010-2012
Lektor ved Kongshavn Vgs 2012-2014
Roller og verv
Medlem av Akademiet for yngre forskere (2021 - )
Områderedaktør for samfunnsfag, Acta Didactica Norden (2020 - )
Medlem av redaksjonsrådet, Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2020 - )
Medlem av referansegruppe, fornying av demokratisenter for unge, Eidsvoll 1814
Samarbeid
Forskningssamarbeid med Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet
Forskningssamarbeid med Graduate School of Education, University of California, Berkeley
Forskergruppen SISCO (2019 - )
Forskergruppen TEPEC (2014 - 2019)
Forskerskolen NATED, spor 2 (Teaching, Learning and Subject Domains)
Publikasjoner
I media
Unges diskusjon i sosiale medier
26.4.2022: Vil helst være anonyme i sosiale medier (podcast og aktueltsak, UV)
Svar på Ukens spørsmål i Morgenbladet
31.3.2022: Hva er egentlig ytringsfrihet?
Opptak i Akademiet for yngre forskere
24.9.2021: – Stolt over å ha hele tre medlemmer i Akademiet for yngre forskere (aktueltsak, UV)
23.9.2021: –Vil heve stemmen og blikket for å fremme elevers perspektiver (aktueltsak, ILS)
23.9.2021: Khrono: 11 nye forskertalenter inn i Akademiet for yngre forskere
23.9.2021: Forskerforum: Åtte kvinner og tre menn tatt opp i Akademiet for yngre forskere
Forskning på lærerutdanning i samfunnsfagdidaktikk
11.6.2021: Forskning på demokratiøvelse skal bidra til utdanning for demokrati i Polen
Elevers innsats i samfunnsfag
13.5.2020: Korleis få elevane engasjert i samfunnsfag?
Demokrati og politikk i samfunnsfag
Podkast-intervju: Lektor Lomsdalens innfall
Ungdommers forhold til politikk i sosiale medier
-
Larsen, Eivind & Mathé, Nora Elise Hesby (2022). Teachers’ Perceptions of Their Schools’ Democratic Character. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2021.2021437.
-
Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Mixed methods som forskningsdesign . I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. Vis sammendrag
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2020). Preparing to Teach Democracy: Student Teachers’ Perceptions of the ‘Democracy Cake’ as a Set of Teaching Materials in Social Science Education. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 19(3), s. 66–85. doi: 10.4119/jsse-1243. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2020). Exploring students’ effort in social studies. Nordidactica. ISSN 2000-9879. s. 65–87. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2018). Students' perceptions of citizenship preparation in social studies: The role of instruction and students' interests. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 17(3), s. 74–86. doi: 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i3-1779.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2018). Students’ Perceptions of Citizenship Preparation in Social Studies: The Role of Instruction and Students’ Interests. . Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 17(3), s. 75–87. doi: 10.4119/UNIBI/jsse-v0-i0-1779. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2017). Engagement, Passivity and Detachment: 16-year-old Students’ Conceptions of Politics and the Relationship between People and Politics. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. doi: 10.1002/berj.3313. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2017). Elevers vurdering av politikeres bruk av sosiale medier i et postfakta-samfunn og implikasjoner for samfunnsfaget. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 2017(3), s. 71–96. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2016). Students' understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies :. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s. 271–289. doi: 10.5617/adno.2437.
-
Lund, Bjarte Aarmo; Korsvoll, Nils Hallvard & Mathé, Nora Elise Hesby (2022). Ukens spørsmål: Hva er egentlig ytringsfrihet? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
-
Mathé, Nora Elise Hesby; Ole Martin, Bakkevold & Bjermeland, Monica (2022). Vil helst være anonyme i sosiale medier (aktueltsak, UV). [Internett]. https://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/podkast/laering/podk.
-
Mathé, Nora Elise Hesby; Bjermeland, Monica & Ole Martin, Bakkevold (2022). Podcast: Vil helst være anonyme i sosiale medier. [Internett]. https://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/podkast/laering/podk.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Christensen, Anders Stig (2021). Hovedinnlegg: Høyere ordens tenkning i samfunnsfag .
-
Lohne, Kjersti; Mathé, Nora Elise Hesby; Myksvoll, Mari Skuggedal & Reinertsen, Hilde (2021). Akademisk ytringsfrihet: Tre løsningsforslag. Khrono.no. ISSN 1894-8995. Vis sammendrag
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Sæther, Elin (2021). Klasseledelse og utvikling av ytringsnormer i samfunnsfag. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 310–324.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Samfunnsfag og unges politiske engasjement. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 191–207.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Arbeid med fagbegreper i samfunnsfag. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 156–172.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2021). Forord, Fortellinger om flukt. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047614.
-
Bragdø, Magnus Børre & Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2021(1), s. 68–72.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2020). Hvordan kan lærere inspirere elever til å delta aktivt i samfunnet?
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2020). Kritiske øyeblikk i møter mellom kunnskapsdomener i samfunnsfag.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2020). Demokrati i skolen.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Lomsdalen, Christian (2019). Nora Mathé om demokrati og politikk. [Internett]. https://lektorlomsdalen.no/2019/05/ll-155-nora-mathe-om-demo.
-
Biseth, Heidi; Lenz, Claudia; Leming, Tove; Huang, Lihong; Anker, Trine & Erdal, Silje Førland [Vis alle 31 forfattere av denne artikkelen] (2019). La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2019). Preparing to teach democracy: Student teachers’ assessment of a democracy exercise in social studies teacher education.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Sandahl, Johan (2019). Between the lifeworld and academia: Defining political issues in social science education.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2019). PhD revisited: Students’ Perceptions of Democracy, Politics, and Citizenship Preparation and Implications for Social Studies Education. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISSN 2535-4051. 3(1). doi: 10.7577/njcie.3355.
-
Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet . Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
-
Brøyn, Tore & Mathé, Nora Elise Hesby (2018). Intervju: Ungdommers forhold til politikk og demokrati. [Fagblad]. Bedre skole.
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 31–35.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2017). Conference presentation ECPR: Similarities and differences between 16-year-old students’ and academics’ characterisation of criteria for more or less political issues.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2017). Conference presentation Nofa6: How do 16-year-old students characterise political issues?
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2017). Conference presentation ECER: Students’ conceptions of politics and the relationship between people and politics.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2016). Conference presentation, AERA: Students' understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies .
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2016). Presentation, University of Oxford: 16-year-old students' understanding of the concept of politics: Some conceptual challenges in a PhD project.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2015). Begrepsforståelse i samfunnsfag. Hva vil vi med begrepene? Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 68–72.
-
Mathé, Nora Elise Hesby (2019). Democracy and Politics in Upper Secondary Social Studies: Students’ Perceptions of Democracy, Politics, and Citizenship Preparation. Universitetet i Oslo. ISSN 1501-8962. Vis sammendrag
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Diskusjon og demokrati. En videostudie av muligheter for diskusjon om samfunnsfaglige tema. Universitetet i Oslo.