Eva Thue Vold

Faglige interesser
Fremmedspråkdidaktikk, språktilegnelse og flerspråklighet.
Klasseromsobservasjon med videodata (LISE-prosjektet), skriving i fremmedspråk (mellomspråksanalyse, innlærerkorpus), modeller for språklærerutdanning, nyutdannede språklærere, metakognisjon i språklæring, grammatikkdidaktikk, interkulturell kompetanse, spill og lek i språkundervisning.
Fransk språk og fransk-norsk kontrastive problemstillinger, særlig knyttet til modalitet, temporalitet og aspekt.
Undervisning
Fremmedspråk fagdidaktikk og fransk fagdidaktikk
Bakgrunn
Utdanning
2008: PhD i fransk språkvitenskap, UiB
2001: Cand.philol med fransk hovedfag, engelsk og psykologi, UiB
Arbeidserfaring
Fra 2020: Professor II (20%) ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
Fra 2018: Professor i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2011-2018: Førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2009-2011: Rådgiver ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
2007-2009: Førstelektor ved Institutt for fremmedspråk, UiB
2003-2008: Stipendiat i fransk språkvitenskap, UiB
Publikasjoner
-
Vold, Eva Thue (2022). 3.3 Le rôle du jeu dans la formation des enseignants de langues : revue de la littérature . I Silva, Haydée (Red.), Regards sur le jeu en didactique des langues et des cultures Penser, concevoir, évaluer, former. Peter Lang Publishing Group. ISSN 9782875744012.
-
Vold, Eva Thue (2022). Learner spoken output and teacher response in second versus foreign language classrooms. Language Teaching Research. ISSN 1362-1688. doi: 10.1177/13621688211068610. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue (2021). Assessing Writing in French-as-a-Foreign-Language: Teacher Practices and Learner Uptake. Languages. ISSN 2226-471X. 6(4). doi: 10.3390/languages6040210. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2020). Classroom discourse in lower secondary French-as-a-foreign-language classes in Norway: Amounts and contexts of first and target language use. System (Linköping). ISSN 0346-251X. 93. doi: 10.1016/j.system.2020.102309. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue (2020). Grammatikkundervisning i franskfaget. Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 106–114.
-
Dypedahl, Magne & Vold, Eva Thue (2019). Interkulturell kompetanse gjennom engelsk og fremmedspråk - et bidrag til bærekraftdidaktikk. I Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin (Red.), Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2427-2. s. 117–133.
-
Vold, Eva Thue (2019). L'atténuation à travers les langues et les disciplines: une approche plurilingue et interculturelle pour enseigner la rédaction scientifique dans des contextes multiculturels. I Huemer, Birgit; Lejot, Eve & Deroey, Katrien (Red.), Academic writing across languages: multilingual and contrastive approaches in higher education. Böhlau. ISSN 978-3-205-20705-4. s. 79–102. doi: 10.7767/9783205208815.79.
-
Woldsnes, Anne-Kathrine & Vold, Eva Thue (2018). L'interlangue écrite de lycéens norvégiens : l’usage de connaissances explicites de grammaire dans la production libre . Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 105–117. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue (2018). Using Machine-Translated Texts to Generate L3 Learners’ Metalinguistic Talk. I Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (Red.), Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge. ISSN 9781138633384. doi: 10.4324/9781351049146-5. Vis sammendrag
-
Vold, Eva Thue (2018). Tilpasset opplæring i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 270–287. Vis sammendrag
-
Vold, Eva Thue (2018). Grammatikkens rolle i fremmedspråksundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 172–193. Vis sammendrag
-
Vold, Eva Thue (2017). Meaningful and contextualised grammar instruction: What can foreign language textbooks offer? Language Learning Journal. ISSN 0957-1736. 48(2), s. 133–147. doi: 10.1080/09571736.2017.1357745. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue (2017). Qualifying Foreign Language Teachers: Is Teacher Training Enough? International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 82, s. 40–53. doi: 10.1016/j.ijer.2016.12.002. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vold, Eva Thue (2016). Faire place au jeu dans la formation des enseignants de langues. Recherches & Applications-le français dans le Monde. ISSN 0994-6632. s. 37–49.
-
Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2015). O ETHOS AUTOATRIBUÍDO DE AUTORES (ALUNOS DOUTORANDOS) NO DISCURSO CIENTÍFICO Originaltittel: L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. I Rinck, Fanny; Boch, Francoise & Alves Assis, Juliana (Red.), LETRAMENTO E FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA. Editora Mercado de letras. ISSN 978-85-7591-369-7. s. 343–369. doi: 10.4000/lidil.3006.
-
Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald; Kvamme, Ole Andreas & Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 170–185.
-
Vold, Eva Thue (2015). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE? Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 127–138.
-
Rødnes, Kari Anne; Hellekjær, Glenn Ole & Vold, Eva Thue (2014). Nye språklærere. Fagkunnskap og fagdidaktiske utfordringer. I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02355-7. s. 170–190.
-
Vold, Eva Thue (2014). Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1131.
-
Vold, Eva Thue (2014). Metoder i grammatikkundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 125–139.
-
Haukås, Åsta & Vold, Eva Thue (2012). Internasjonale trender innen fremmedspråksdidaktisk forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 386–401.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk i norsk arbeidsliv: gapet mellom behov og etterspørsel. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 6(1). doi: 10.5617/adno.1075.
-
Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2010). L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. Lidil - revue linguistique et didactiques des langues. ISSN 1146-6480. 41, s. 41–58.
-
Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Müller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural identities and academic voices, Language and discipline perspectives on academic discourse. Cambridge Scholars Publishing. s. 17–42.
-
Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Muller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural Identities and Academic Voices. I Fløttum, Kjersti (Red.), Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 1-84718-093-0. s. 14–39. Vis sammendrag
-
Vold, Eva Thue (2006). The Choice and Use of Epistemic Modality Markers in Linguistics and Medical Research Articles. I Hyland, Ken & Bondi, Marina (Red.), Academic discourse across disciplines. Peter Lang Publishing Group. ISSN 3-03911-183-3. s. 225–250.
-
Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality markers in research articles: a cross-linguistic and cross-disciplinary study. International Journal of Applied Linguistics. ISSN 0802-6106. 16(1), s. 61–88. doi: 10.1111/j.1473-4192.2006.00106.
-
Vold, Eva Thue (2005). Expressions of uncertainty in scientific research articles. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 113–128.
-
Vold, Eva Thue (2004). Vers une conception philosophico-logique de la modalité en linguistique. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 117–136.
-
Vold, Eva Thue (2004). Epistemisk pouvoir/kunne i vitenskapelige artikler. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. ISSN 0333-1792. s. 229–240.
-
Ostad, Johanne & Vold, Eva Thue (2009). Fransk i verden. Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen. ISBN 978-82-8195-032-0. 35 s.
-
Vold, Eva Thue; Lyse, Gunn Inger & Gjesdal, Anje Muller (2007). New Voices in Linguistics. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 1-84718-014-0. 271 s. Vis sammendrag
-
Brkan-Masud, Altijana & Vold, Eva Thue (2021). Foreign language prononciaiton instruction in a communicative language teaching context: amounts and practices.
-
Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2021). Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? Forskersonen.no.
-
Vold, Eva Thue & Straume, Ingerid (2017). Acta Didactica 10 år. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 11(3).
-
Doetjes, Gerard & Vold, Eva Thue (2013). Større fremmedspråktilbud forutsetter kvalifiserte faglærere. Utdanningsnytt.no.
-
Vold, Eva Thue (2013). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE?
-
Vold, Eva Thue (2013). Meningsfull form. Grammatikken i fremmedspråkfagene. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Framandspråk i skulen. Situasjonen i dag og behov for språkkunnskapar i åra framover. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag. Østfold Mållag. ISSN 978-82-993615-9-0.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2011). Fremmedspråk på universiteter og høyskoler - status for studieåret 2009-10. Notat 2/2011.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Ny arbeidsmarkedsmonitor: fremmedspråk fortsatt sjelden krav i stillingsutlysninger. Notat 7/2011.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Samarbeidsmodeller for tilbud av programfag innen fremmedspråk. Notat 6/2010.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Engelsk og andre fremmedspråk sjelden nevnt i stillingsutlysninger. Notat 5/2010.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Fremmedspråk i videregående opplæring 2009-2010. Notat 4/2010.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Fremmedspråk på barnetrinnet - teoretisk grunnlag. Notat 3/2010.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerard (2010). "Behov for fremmedspråk - hva forteller jobbannonser oss?".
-
Vold, Eva Thue (2009). Tidlig start med fremmedspråk. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. s. 40–41.
-
Vold, Eva Thue (2009). We - Britain, We - the European Council. Pronoun reference and collective identity construction in Gordon Brown's speeches to the British Parliament.
-
Vold, Eva Thue (2007). Force through Mitigation: Epistemic Modality as an Argumentative Strategy in the Genre of the Research Article.
-
Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality and cross-disciplinary variation.
-
Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Vold, Eva Thue & Gjesdal, Anje Muller (2006). Snapshots from the KIAP project.
-
Vold, Eva Thue (2005). Marqueurs d'atténuation dans des articles de recherche en médecine et en linguistique.
-
Vold, Eva Thue (2005). Epistemic modality markers in scientific research articles - a cross-linguistic and cross-disciplinary study.
-
Vold, Eva Thue (2004). Expressions of uncertainty in scientific research articles.
-
Vold, Eva Thue (2004). Comment sélectionner ses observables dans l'analyse d'une catégorie sémantique?
-
Doetjes, Gerard; Carrai, Debora & Vold, Eva Thue (2017). Språk uten grenser. En rapport om nettbasert språkopplæring. Kompetanse Norge. ISSN 978-82-7724-264-4.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2012). Valg av fremmedspråk i videregående opplæring - en kartlegging. Fremmedspråksenteret. ISSN 978-82-8195-058-0.