Eva Thue Vold

Bilde av Eva Thue Vold
English version of this page
Telefon +47 22855052
Rom 322, NHA hus
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Fremmedspråkdidaktikk, språktilegnelse og flerspråklighet.
Klasseromsobservasjon med videodata (LISE-prosjektet), skriving i fremmedspråk (mellomspråksanalyse, innlærerkorpus), modeller for språklærerutdanning, nyutdannede språklærere, metakognisjon i språklæring, grammatikkdidaktikk, interkulturell kompetanse, spill og lek i språkundervisning.
Fransk språk og fransk-norsk kontrastive problemstillinger, særlig knyttet til modalitet, temporalitet og aspekt.

Undervisning

Fremmedspråk fagdidaktikk og fransk fagdidaktikk 

Bakgrunn

Utdanning
2008: PhD i fransk språkvitenskap, UiB
2001: Cand.philol med fransk hovedfag, engelsk og psykologi, UiB

Arbeidserfaring
Fra 2020: Professor II (20%) ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
Fra 2018: Professor i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2011-2018: Førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2009-2011: Rådgiver ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
2007-2009: Førstelektor ved Institutt for fremmedspråk, UiB
2003-2008: Stipendiat i fransk språkvitenskap, UiB

Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, Fransk fagdidaktikk, Fremmedspråk

Publikasjoner

  • Vold, Eva Thue (2021). Assessing Writing in French-as-a-Foreign-Language: Teacher Practices and Learner Uptake. Languages. ISSN 2226-471X. 6(4). doi: 10.3390/languages6040210.
  • Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2020). Classroom discourse in lower secondary French-as-a-foreign-language classes in Norway: Amounts and contexts of first and target language use. System (Linköping). ISSN 0346-251X. 93. doi: 10.1016/j.system.2020.102309. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2020). Grammatikkundervisning i franskfaget. Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 106–114.
  • Dypedahl, Magne & Vold, Eva Thue (2019). Interkulturell kompetanse gjennom engelsk og fremmedspråk - et bidrag til bærekraftdidaktikk. I Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin (Red.), Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2427-2. s. 117–133.
  • Vold, Eva Thue (2019). L'atténuation à travers les langues et les disciplines: une approche plurilingue et interculturelle pour enseigner la rédaction scientifique dans des contextes multiculturels. I Huemer, Birgit; Lejot, Eve & Deroey, Katrien (Red.), Academic writing across languages: multilingual and contrastive approaches in higher education. Böhlau. ISSN 978-3-205-20705-4. s. 79–102. doi: 10.7767/9783205208815.79.
  • Woldsnes, Anne-Kathrine & Vold, Eva Thue (2018). L'interlangue écrite de lycéens norvégiens : l’usage de connaissances explicites de grammaire dans la production libre . Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 105–117. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2018). Using Machine-Translated Texts to Generate L3 Learners’ Metalinguistic Talk. I Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (Red.), Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge. ISSN 9781138633384. doi: 10.4324/9781351049146-5.
  • Vold, Eva Thue (2018). Tilpasset opplæring i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 270–287.
  • Vold, Eva Thue (2018). Grammatikkens rolle i fremmedspråksundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 172–193.
  • Vold, Eva Thue (2017). Meaningful and contextualised grammar instruction: What can foreign language textbooks offer? Language Learning Journal. ISSN 0957-1736. 48(2), s. 133–147. doi: 10.1080/09571736.2017.1357745. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2017). Qualifying Foreign Language Teachers: Is Teacher Training Enough? International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 82, s. 40–53. doi: 10.1016/j.ijer.2016.12.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2016). Faire place au jeu dans la formation des enseignants de langues. Recherches & Applications-le français dans le Monde. ISSN 0994-6632. s. 37–49.
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2015). O ETHOS AUTOATRIBUÍDO DE AUTORES (ALUNOS DOUTORANDOS) NO DISCURSO CIENTÍFICO Originaltittel: L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. I Rinck, Fanny; Boch, Francoise & Alves Assis, Juliana (Red.), LETRAMENTO E FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA. Editora Mercado de letras. ISSN 978-85-7591-369-7. s. 343–369. doi: 10.4000/lidil.3006.
  • Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald; Kvamme, Ole Andreas & Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 170–185.
  • Vold, Eva Thue (2015). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE? Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 127–138.
  • Rødnes, Kari Anne; Hellekjær, Glenn Ole & Vold, Eva Thue (2014). Nye språklærere. Fagkunnskap og fagdidaktiske utfordringer. I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02355-7. s. 170–190.
  • Vold, Eva Thue (2014). Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1131.
  • Vold, Eva Thue (2014). Metoder i grammatikkundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 125–139.
  • Haukås, Åsta & Vold, Eva Thue (2012). Internasjonale trender innen fremmedspråksdidaktisk forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 386–401.
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk i norsk arbeidsliv: gapet mellom behov og etterspørsel. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 6(1). doi: 10.5617/adno.1075.
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2010). L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. Lidil - revue linguistique et didactiques des langues. ISSN 1146-6480. 41, s. 41–58.
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Müller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural identities and academic voices, Language and discipline perspectives on academic discourse. Cambridge Scholars Publishing. s. 17–42.
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Muller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural Identities and Academic Voices. I Fløttum, Kjersti (Red.), Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 1-84718-093-0. s. 14–39.
  • Vold, Eva Thue (2006). The Choice and Use of Epistemic Modality Markers in Linguistics and Medical Research Articles. I Hyland, Ken & Bondi, Marina (Red.), Academic discourse across disciplines. Peter Lang Publishing Group. ISSN 3-03911-183-3. s. 225–250.
  • Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality markers in research articles: a cross-linguistic and cross-disciplinary study. International Journal of Applied Linguistics. ISSN 0802-6106. 16(1), s. 61–88. doi: 10.1111/j.1473-4192.2006.00106.
  • Vold, Eva Thue (2005). Expressions of uncertainty in scientific research articles. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 113–128.
  • Vold, Eva Thue (2004). Vers une conception philosophico-logique de la modalité en linguistique. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 117–136.
  • Vold, Eva Thue (2004). Epistemisk pouvoir/kunne i vitenskapelige artikler. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. ISSN 0333-1792. s. 229–240.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ostad, Johanne & Vold, Eva Thue (2009). Fransk i verden. Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen. ISBN 978-82-8195-032-0. 35 s.
  • Vold, Eva Thue; Lyse, Gunn Inger & Gjesdal, Anje Muller (2007). New Voices in Linguistics. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 1-84718-014-0. 271 s.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. aug. 2011 14:51 - Sist endret 12. apr. 2021 11:27