Lise Granlund

Bilde av Lise Granlund
English version of this page
Mobiltelefon 92680265
Rom 336
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Faglige hovedinteresser

Ekstremisme, radikalisering og undervisning om 22.juli

Elevforskning/Utforskning

Skriving i samfunnsfagene

Dembra

Lærerutdanning

Profesjonsutdanning

Undervisning

Samfunnsfagdidaktikk heltid: PPU3210 og PPU3220

Samfunnsfagdidaktikk deltid: PPU3510D og PPU3520D

Samfunnsfagdidaktikk i lektorprogrammet PROF 3025 og PROF 4045

Didaktisk forskningsmetode: DIFO 4001 og DIFO 4015

Bakgrunn

Jeg har doktorgrad i sosiologi og er i tillegg lektor med flere års undervisningserfaring fra videregående skole i fagene sosiologi og sosialantropologi, samfunnsfag, sosialkunnskap og norsk. Jeg har også undervist på ungdomsskole og ved Sosiologisk institutt i Bergen.

Lærebokforfatter for Aschehoug i fagene sosiologi og sosialantropologi og sosialkunnskap. 

Områderedaktør for samfunnsfag i tidsskriftet Acta Didactica Norden

 

Publikasjoner

  • Mausethagen, Sølvi & Granlund, Lise (2012). Contested discourses of teacher professionalism: current tensions between education policy and teachers' union. Journal of Education Policy. ISSN 0268-0939. 27(6), s. 815–833. doi: 10.1080/02680939.2012.672656.
  • Nilsen, Ann; Sümer, Sevil & Granlund, Lise (2009). Parents and organisational change: a cross-sector comparison of two Norwegian organisations. I Nilsen, Ann; Brannen, Julia & Lewis, Suzan (Red.), Work, families and organisations in transitions. European perspectives. Policy Press. ISSN 978-1-84742-220-0. s. 131–148.
  • Mutlu, Sevil Sumer; Smithson, Janet; Guerreiro, Maria das Dores & Granlund, Lise (2008). Becoming working mothers: Reconciling work and family at three particular workplaces in Norway, the UK, and Portugal. Community, Work and Family. ISSN 1366-8803. 11(4), s. 365–384.
  • Sümer, Sevil ; Smithson, Janet; Guerreiro, Maria das Dores & Granlund, Lise (2008). Becoming Working Mothers: Reconciling Work and Family at Three Particular Workplaces in Norway, the UK and Portugal. Community, Work and Family. ISSN 1366-8803. 11(4), s. 365–384. doi: 10.1080/13668800802361815.

Se alle arbeider i Cristin

  • Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Fokus sosiologi og sosialantropologi. Aschehoug & Co. ISBN 9788203319082.
  • Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise & Ryen, Erik (2021). Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISBN 9788215031019. 328 s.
  • Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2017). Fokus sosiologi og sosialantropologi. . Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40204-3. 447 s.
  • Grønlie, Anne; Granlund, Lise & Lyder Flood, Stein (2014). Fokus sosialkunnskap. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-34712-2. 416 s.
  • Andersen, Gisle & Granlund, Lise (2005). Samfunnsvitenskapelige tenkemåter. Et hjelpehefte. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00930-1. 120 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Granlund, Lise (2021). Utforskning i samfunnsfagene: bakgrunn, kritikk og tilnærminger. I Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise & Ryen, Erik (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 67–87.
  • Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Fire innfallsvinkler til undervisning om 22.juli-terroren. I Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise & Ryen, Erik (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 136–153.
  • Ryen, Erik; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Samfunnsfagenes fagdidaktikk. I Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise & Ryen, Erik (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 13–27.
  • Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (2019). Hva skal vi lære bort om 22.juli? Perspektiver og didaktiske vinklinger.
  • Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (2019). 22.juli-undervisning i samfunnsfag. Perspektiver og didaktiske vinklinger.
  • Mausethagen, Sølvi; Granlund, Lise & Raaen, Finn Daniel (2011). Lærerprofesjonalitet i endring. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Mausethagen, Sølvi; Granlund, Lise & Raaen, Finn Daniel (2011). Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon.
  • Granlund, Lise (2009). Steinerpedagogisk lærerutdanning- Hva er det? [Avis]. Steinerskolen. Tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur.
  • Granlund, Lise (2009). Skolens mange verdiverdener. Steinerskolen. Tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur. 1(1), s. 14–18.
  • Granlund, Lise (2006). Mann i ingenmannsland. Tidsskrift for velferdsforskning. ISSN 0809-2052. 9(1), s. 52–54.
  • Sumer, Sevil; Smithson, Janet & Granlund, Lise (2005). Negotiating work-family boundaries among new parents in the UK and Norway.
  • Granlund, Lise (2005). Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
  • Granlund, Lise (2005). Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
  • Granlund, Lise (2005). Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
  • Granlund, Lise; Mausethagen, Sølvi & Munthe, Elaine (2011). Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 0807-1039.
  • Sumer, Sevil; Granlund, Lise & Nilsen, Ann (2005). National Report on Biographical Interviews: Social Services. Department of Sociology.
  • Nilsen, Ann; Sumer, Sevil & Granlund, Lise (2004). Case Study Report. Manchester Metropolitan University, Research Institute for Health and Social Change. ISSN 1-900139-46-4.
  • Granlund, Lise (2003). Skolens mange verdiverdener. Definisjoner og legitimering av problematferd i en Steinerskole og en offentlig skole. Universitetet i Bergen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. juni 2019 08:33 - Sist endret 10. sep. 2021 12:06