Peter Nicolai Aashamar
Stipendiat
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
p.n.aashamar@ils.uio.no
Mobiltelefon
93098107
Rom
601
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels Hus
Blindern 0317 OSLO
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 Oslo
Andre tilknytninger
Det utdanningsvitenskapelige fakultet
(Student)
Faglige interesser
Forskningsfeltet mitt er samfunnsfagsdidaktikk, og jeg forsker på undervisning til demokratisk medborgerskap i Norden.
Undervisning
Fagdidaktikk i samfunnskunnskap, PPU.
Bakgrunn
Jeg har master i samfunnsfagdidaktikk fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, hvor jeg forsket på videodata. Dataene var hentet fra studien Linking Instruction and Student Experiences (LISE), hvor jeg undersøkte temaet demokrati, medborgerskap og diskusjon i undervisningen. Siden 2017 har jeg arbeidet som samfunnsfag- og norsklærer på videregående og som vitenskapelig assistent ved UiO siden 2016.
Publikasjoner
-
Aashamar, Peter Nicolai; Bakken, Jonas & Brevik, Lisbeth M. (2021). Fri fra lærebokas tøyler. Om bruk av læreboka og andre tekster i norsk, engelsk og samfunnsfag på 9. og 10. trinn. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 3.
-
Aashamar, Peter Nicolai (2020). Observing Democratic Citizenship Instruction in Nordic Classrooms .
-
Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no.
-
Aashamar, Peter Nicolai (2019). Et skråblikk på kritisk tenkning i samfunnsfag. sosiologen.no.
-
Blikstad-Balas, Marte; Aashamar, Peter Nicolai & Tveit, Sverre (2019). Elleville konspirasjonsteorier Pinlig og mislykket retorisk tokt fra professorene Torgersen og Sæverot. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 31–35.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Baran, Mukkader; Beiler Rodrick, Ingrid & Brkan-Masud, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO. ISSN 978-82-69249.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick & Brkan-Musad, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-69249. Fulltekst i vitenarkiv
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Diskusjon og demokrati. En videostudie av muligheter for diskusjon om samfunnsfaglige tema. Universitetet i Oslo.
Publisert 6. aug. 2019 13:37
- Sist endret 8. jan. 2021 08:39