Silje Førland Erdal
Universitetslektor
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
s.f.erdal@ils.uio.no
Mobiltelefon
95882062
Rom
336
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels hus
0851 Oslo
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 Oslo
Faglege hovudinteresser
- Demokrati- og medborgarskapsopplæring
- Normkritiske perspektiv og mangfoldskompetanse
- Skulen som arena for å førebygge gruppefiendskap og diskriminering
- Samfunnskritisk tenkning og perspektivmangfold
- Samfunnsfagleg skriving og klasseromsdialogar
- 22.juli-undervisning
Undervisning og veiledning
Samfunnsfagdidaktikk PPU3510D/3520D
Samfunnsfagdidaktikk PROF3025/PROF4045
Veiledning av masterstudentar i samfunnsfagdidaktikk.:
https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4009/index.html
Bakgrunn
Utdanna sosialantropolog og lektor, og har fleire år med undervisningserfaring frå vidaregåande skule i faga sosiologi og sosialantropologi, samfunnsfag, religion og etikk og spansk. Lærebokforfattar for Aschehoug undervisning.
Publikasjoner
-
Erdal, Silje Førland; Westersjø, Martin; Hellerud, Synnøve Veinan & Johnsen, Ida Molstad (2021). Arena 10 Samfunnsfag. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40676-8. 227 s.
-
Erdal, Silje Førland; Westersjø, Martin; Hellerud, Synnøve Veinan & Johnsen, Ida Molstad (2021). Arena 9 samfunnsfag. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40674-4. 288 s.
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (2021). Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISBN 9788215031019. 328 s.
-
Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Fokus sosiologi og sosialantropologi. Aschehoug & Co. ISBN 9788203319082.
-
Erdal, Silje Førland; Westersjø, Martin; Hove, Olav; Hellerud, Synnøve & Johnsen, Ida Molstad (2020). Arena 8 Samfunnsfag. Aschehoug & Co. ISBN 9788203404436. 256 s.
-
Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2017). Fokus sosiologi og sosialantropologi. . Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40204-3. 447 s.
-
Erdal, Silje Førland & Kosberg, Eva (2021). Vurdering for læring i samfunnsfag. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 241–262.
-
Erdal, Silje Førland (2021). Samfunnsfag som arena for å undervise om og førebyggje rasisme. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 264–282.
-
Ryen, Erik; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Samfunnsfagenes fagdidaktikk. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 13–27.
-
Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland (2021). Fire innfallsvinkler til undervisning om 22.juli-terroren. I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. s. 136–153.
-
Erdal, Silje Førland (2020). “Flukt” – meningsmotstand, perspektivtaking og dialog. Nettressurs for lærerutdanning.
-
Erdal, Silje Førland (2020). Demokratisk medborgerskap i mangfoldige samfunn - Skolen som arena for å forebygge diskriminering og gruppefiendtlighet.
-
Erdal, Silje Førland; Brataas, Gøril & Lunde, Mai Lill Suhr (2019). Elever som læringsstøtte for hverandre.
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (2019). Hva skal vi lære bort om 22.juli? Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
Erdal, Silje Førland (2019). 22.juli 2011. Korleis kunne det skje?
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (2019). 22.juli-undervisning i samfunnsfag. Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
Sæther, Elin; Erdal, Silje Førland; Faye, Reidun & Moldrheim, Solveig (2019). Ett skritt frem. Nettressurs for Universitet, Høgskole og Videregående skole.
-
Biseth, Heidi; Lenz, Claudia; Leming, Tove; Huang, Lihong; Anker, Trine & Erdal, Silje Førland [Vis alle 31 forfattere av denne artikkelen] (2019). La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Norheim, Christine Lillethun; Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin & Moldrheim, Solveig (2018). Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter.
-
Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin; Moldrheim, Solveig & Norheim Lillethun, Christine (2018). 22.juli-undervisning og perspektivtaking.
-
Erdal, Silje Førland (2018). Vurdering for læring i samfunnsfag.
-
Moldrheim, Solveig; Sæther, Elin; Erdal, Silje Førland & Norheim, Christine (2018). Perspektivtakingsmetodikk.
-
Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2018). Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
Publisert 15. aug. 2016 13:02
- Sist endret 9. nov. 2021 12:01