Om prosjektet
Prosjektet undersøker disse spørsmålene gjennom en kritisk lesing av Badious hyper-oversettelse av Platons Staten. I Badious versjon av Staten er Sokrates og hans følgesvenner i selskap med figurer som Beckett, Pessoa, Freud og Hegel. Og de er ikke bare enig med Sokrates: de kverulerer, debatterer, diskuterer og argumenterer. Slik demonstrerer Badious hyper-oversettelse tanker i bevegelse.
Slike "tanker i bevegelse" leses her i lys av Badious logikk, slik den er utarbeidet i hans tre-bindsverk Being and Event, I-III. I lys av denne logikken utforskes også Badious utsagn om at "den eneste form for danning er danning frembrakt av sannheter".
Prosjektets mål
Dette er et grunnlagsteoretisk prosjekt som systematisk utforsker hvordan Alain Badious logikk kan bidra til å videreutvikle dagens utdanningsvitenskap.
Formålet er å styrke og fornye den pedagogiske filosofien slik at den blir særlig relevant for dagens utdanningsvitenskap og de etisk-politiske utfordringene som møter disse vitenskapene i dag.
Bakgrunn
Den franske filosofen Alain Badiou (1937–) er en av vår tids mest betydningsfulle filosofer, kjent for sitt systematiske arbeid med å fornye og styrke filosofien som akademisk disiplin.
Badious filosofi søker å begrepsfeste potensialet for radikale innovasjoner eller transformasjoner av enhver gitt situasjon. Det pedagogiske temaet er derfor konstituerende for, og pågående gjennom, hele hans filosofi. Det er på denne bakgrunnen dette prosjektet studerer Badious danningsbegrep.