Hvordan kan man få flere elever til å delta i klasseromssamtalen?

Litt enkel magi fra det digitale læringsverktøyet Samtavla har gitt norske lærere og elever et fint utgangspunkt for enda bedre klasseromssamtaler.

Elektronisk tavle og laptop. Foto.

Det IPED utviklede digitale læringsverktøyet Samtavla blir behørig omtalt i siste nummer av Apollon. På bildet ser vi Ingvill Rasmussen, grunnlegger av Samtavla, i full gang med å bruke verktøyet. Foto: Samtavla/ UiO

Et solid verktøy åpent for alle

Det IPED utviklede mikroboggverktøyet Samtavla er i ferd med å bli en hit i norske klasserom, med mer enn 5000 unike månedlige brukere og utrulling i en rekker byer og kommuner i Sør-Norge.

Samtavla - som fullt ut er et forskningsbasert læringsverktøy - gir elevene utvidede muligheter til å uttrykke tankene og argumentene sine, til å dele dem med andre, og til å bygge på hverandres tenkning. Elevene får utviklet, koordinert og problematisert hverandres ideer.

Tilnærmingen har vist seg gunstig for kvaliteten på de tradisjonelle klasseromssamtalene.

Samtavla i Apollon

UiOs forskningsmagasin Apollon har i den nyeste utgaven sin en egen sak om Samtavla.

Det er viktig å merke seg at Samtavla har åpen kildekode, og kan brukes fritt av alle. I 2015 ble programmet kåret til månedens verktøy av det innflytelsesrike nettstedet Online Educa, hvis mål å være den internasjonalt ledende plattformen når det kommer til deling av ideer og «best practice» innenfor IKT og læring.

Av Ulf Grefsgård
Publisert 2. feb. 2021 18:40 - Sist endret 3. feb. 2021 08:30