-
Wiers-Jenssen, Jannecke; Korseberg, Lene Kirstine & Elken, Mari
(2023).
The unexpected introduction of tuition fees to non EEA students in Norway .
-
Elken, Mari
(2023).
Loose Coupling and analysis of university organization.
-
Elken, Mari
(2023).
Internasjonal studentmobilitet i en ny kontekst.
-
Elken, Mari; Korseberg, Lene Kirstine & Wiers-Jenssen, Jannecke
(2023).
The rather unexpected introduction of tuition fees to non-EEA students in Norway .
-
Elken, Mari & Maassen, Peter
(2023).
New geopolitical and social realities and internationalization of higher education in Europe.
-
Elken, Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2023).
Formalising variety: Organisation of universities' regional engagement.
-
Elken, Mari & Korseberg, Lene Kirstine
(2023).
Challenging education? Post-pandemic digitalization and the rise of ChatGPT .
-
Elken, Mari; Degn, Lise; Jungblut, Jens & Vukasovic, Martina
(2023).
Organising for excellence in education and research .
-
Elken, Mari
(2023).
Characteristics of Norwegian policy for international student mobility.
-
Korsvoll, Nils Hallvard; Lison, Pierre; Reinertsen, Hilde; Elken, Mari; De Korne, Haley & Hansen, Kai Arne
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Fire tiltak for en bedre språkpolitikk i akademia.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Wiers-Jenssen, Jannecke; Hovdhaugen, Elisabeth & Elken, Mari
(2023).
Kuvending i politikk for internasjonal studentmobilitet.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
-
Elken, Mari
(2022).
Collaborative design of governance instruments in higher education.
-
Elken, Mari; Vukasovic, Martina & Frølich, Nicoline
(2022).
Transformative re-organisations and identity formation in higher education.
-
Frølich, Nicoline; Elken, Mari & Eide, Thea
(2022).
Distance to leadership in academic organisations.
-
Frølich, Nicoline; Elken, Mari & Eide, Thea
(2022).
Distance to leadership: unpacking different forms of distance in academic organisations.
-
Flobakk-Sitter, Fride & Elken, Mari
(2022).
Bærekraft og grønn omstilling i universitets- og høyskolesektoren. NIFU-innsikt 2022, nr. 6.
Vis sammendrag
En gjennomgang av sentrale strategidokumenter for universiteter og høyskoler i Norge viser at det er store variasjoner i hvilken grad lærestedene vektlegger og arbeider med bærekraftig omstilling. Selv om noen universiteter har utviklet egne handlingsplaner for bærekraft og miljø, henviser de fleste lærestedene til relativt generelle bærekraftstrategier og «grønne planer» uten betydelig substansielt innhold.
-
Elken, Mari
(2022).
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning.
-
Elken, Mari
(2022).
Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk som et styringsverktøy.
-
Elken, Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2022).
Utviklingsavtaler løser ikke styringsutfordringene i akademia.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Elken, Mari
(2022).
Utviklingsavtaler: dialogverktøy, finansieringsinstrument, eller noe annet?
-
-
Elken, Mari
(2022).
Styring av kvalitet: mål aktører og praksis i norsk UH-politikk.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Elken, Mari & Solberg, Espen
(2021).
Finansieringsutvalget trenger nytt mandat og bredere sammensetning.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Frølich, Nicoline; Vukasovic, Martina; Elken, Mari & Stensaker, Bjørn
(2021).
Pressing problems in researching structural reforms and mergers in higher education.
-
-
-
Elken, Mari
(2021).
Forskningsetiske gjengangere fra de yngre forskernes perspektiv.
-
Elken, Mari; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Dale, Ragnhild Freng
(2021).
Hva i alle dager er tverrfaglighet?
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Lund, Bjarte Aarmo; Elken, Mari & Eriksen, Stefka Georgieva
(2021).
Er det fordeler ved å være ung forsker?
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Elken, Mari & Vukasovic, Martina
(2021).
Performance contracts and mergers in Norwegian HE: Exploring the interactions between concurrent policy reforms.
-
Korsvoll, Nils Hallvard; Elken, Mari; Sandtorv, Alexander Harald & Lison, Pierre
(2021).
Welcome to Norway!
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Elken, Mari
(2021).
Sentrale styringstrender i sektoren. Styring, endringer og forventninger på UH landskapet.
-
Næss, Terje; Frølich, Nicoline & Elken, Mari
(2021).
Fusjonerte institusjoner i støpeskjeen: Endringer i faglige profiler og det regionale studietilbudet.
Vis sammendrag
I dette notatet belyses utviklingen i studieprogramprofilen ved de fusjonerte institusjonene. Institusjonene har fått en tydeligere fagprofil målt som andel studieprogram innen ulike fagområder og også styrket mastergradsprofil, men dette skyldes i stor grad den pågående overgangen fra fireårig til femårig lærerutdanning. Det har også vært en økning i antall studenter per studieprogram. Institusjonene har større regional spredning av studietilbudene, men studentene søker i større grad til noen av studiestedene enn andre. Data er hentet fra DBH.
-
Vukasovic, Martina; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Elken, Mari & Michelsen, Svein
(2021).
Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform.
Vis sammendrag
In April 2015 the Norwegian government launched a large-scale re-organisation of the Norwegian higher education landscape. A key characteristic of the 2015 Structural Reform is not the basic policy solution per se, but rather how this solution was put forward and the extent to which the higher education institutions involved were included in shaping the specificities of the merger processes in which they were involved.
-
-
Maassen, Peter; Jungblut, Jens & Elken, Mari
(2020).
Quo vadis European Higher Education Area: balancing structural continuation and political variety.
-
Bleiklie, Ivar; Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Michelsen, Svein & Vucasovic, Martina
(2020).
Managerial policy making and the higher education merger reform in Norway.
-
Bleiklie, Ivar; Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Michelsen, Svein & Vucasovic, Martina
(2020).
Policy Making as Dialogue?
-
Elken, Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2020).
Hva skal vi med utviklingsavtalene?
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
43(4),
s. 6–7.
-
Elken, Mari
(2020).
Kvalitetsarbeid i høyere utdanning .
-
Jongbloed, Ben; de Boer, Harry; Stensaker, Bjørn & Elken, Mari
(2020).
Performance Agreements in Denmark, Ontario
and the Netherlands.
Vis sammendrag
Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the performance agreements found in three countries: Denmark, the Netherlands and Ontario (Canada). The lessons learned in these three countries may be used as inputs for discussions on the future of the performance agreements in Norwegian higher education. The full report describes the three systems in more detail (Jongbloed & de Boer 2020). This Policy Brief summarises the findings and provides guidance for the design of performance agreements.
-
Elken, Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2020).
Evaluering av utviklingsavtaler. Prosjektstatus og foreløpige refleksjoner .
-
Elken, Mari
(2020).
Forskningsbasert følgevaluering av Høgskolen på Vestlandet .
-
Elken, Mari
(2020).
Evaluering av pilotordningen med utviklingsavtaler.
-
Elken, Mari & Frølich, Nicoline
(2020).
Nye utfordringer for strukturreformen.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
-
Lohne, Kjersti & Elken, Mari
(2019).
En sårbar situasjon.
[Fagblad].
Forskningsetikk.
-
Røsdal, Trude; Elken, Mari & Frølich, Nicoline
(2019).
Struktur, kommunikasjon og kultur i en ny organisasjon.
Vis sammendrag
Som følge av Strukturreformen er flere norske UH-institusjoner nå midt i omfattende omorganiseringsprosesser. I dette notatet presenterer vi resultater fra en intervjubasert undersøkelse om fusjonsprosessen ved Høgskulen på Vestlandet. Fusjonsprosessen har vært tidkrevende, og spesielt den administrative
omorganiseringen har vært forsinket. Forsinkelsene har bl.a. resultert i et høyt arbeidspress for de ansatte ved høgskolen. Utfordringene kan i stor grad relateres til implementering av campusovergripende
fakulteter og institutter, ingen stedlig ledelse og store geografiske avstander. Undersøkelsen viser også at det i stor grad er en felles virkelighetsforståelse på tvers av de tradisjonelle skillelinjene i akademisk virksomhet
(ansatt–leder, fag–administrasjon). Notatet framhever et behov for bedre prosesskoordinering, et mer effektivt kommunikasjonssystem, arbeid med ledelse i en ny organisasjon, samt behov å også ha fokus på de uformelle aspektene av en ny organisasjon.
-
Elken, Mari
(2019).
Marketing in Higher Education.
I Teixeira, Pedro & Shin, Jung Cheol (Red.),
Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions (2019).
Springer.
ISSN 978-94-017-9553-1.
doi:
10.1007/978-94-017-9553-1_569-1.
-
Elken, Mari
(2019).
#4 God utdanning.
-
Elken, Mari
(2019).
Internationalisation in higher education.
-
Elken, Mari
(2019).
Conceptualising organizational coupling.
-
Degn, Lise; Elken, Mari & Frølich, Nicoline
(2019).
The "what, "why" and "how" of Quality in Nordic higher education reforms.
-
Elken, Mari & Røsdal, Trude
(2019).
Hovedinntrykk fra intervjuundersøkelse ved HVL.
-
Elken, Mari & Skjelbred, Siv-Elisabeth
(2019).
Forskningsbasert følgeevaluering av fusjonsprosessen ved HVL: Noen funn fra NIFUs spørreundersøkelse ved HVL.
-
Skjelbred, Siv-Elisabeth & Elken, Mari
(2019).
Fusjon skaper usikkerhet i nåtiden, men positive forventninger til framtiden.
Vis sammendrag
En spørreundersøkelse blant Høgskulen på Vestlandets (HVL) ansatte, som er gjennomført midt i fusjonsprosessen, viser at ansatte mener at fusjonen vil styrke HVLs posisjon regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Flertallet tror også fusjonen vil styrke forskningen og at det vil bli mer fokus på høyere grads utdanninger. Samtidig skaper fusjonen også usikkerhet. Det er usikkerhet blant de vitenskapelig ansatte om fusjonen vil styrke utdanningene, det er delte meninger om studentene vil få et bedre utdanningstilbud og det er få som tror at utdanningene vil bli mer praksisnære. Fusjonsprosessen har også organisatoriske konsekvenser. Et flertall mener fusjonen har ført til mer byråkrati knyttet til internt samarbeid, det er forholdsvis negative holdninger til ledelsens håndtering av fusjonsprosessen, det er vanskelig å ta avgjørelser på lavest mulig nivå, og et stort flertall mener de ansattes innflytelse er svekket. I mange andre spørsmål er det sterkt delte meninger om konsekvensene av fusjonsprosessen.
-
Elken, Mari
(2019).
Realkompetanseburdering fra et samfunnsperspektiv: Muligheter og dilemmaer. .
-
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth & Wiers-Jenssen, Jannecke
(2018).
Policy framing of student mobility in the Nordic countries: balancing egalitarianism and the global knowledge economy?
-
Elken, Mari & Vukasovic, Martina
(2018).
Is Europe losing its mojo? Exploring the European side of differentiated integration in HE.
-
Elken, Mari & Stensaker, Bjørn
(2018).
All student-centered now? Analyzing institutional teaching and learning policies in Scandinavia.
-
Elken, Mari; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Stensaker, Bjørn & Vabø, Agnete
(2018).
Sentrale funn og anbefalinger fra QNHE prosjektet .
-
Elken, Mari
(2018).
HU + Kommunikasjon. En studie av kommunikasjonsavdelinger i høyere utdanning.
-
Elken, Mari
(2018).
Using external study programme reviewers for working with quality in higher education.
-
Elken, Mari & Vukasovic, Martina
(2018).
Policy coordination and policy convergence in the Nordics.
-
Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter & Stensaker, Bjørn
(2018).
Organizing quality work in higher education institutions.
-
Elken, Mari
(2018).
Hva er egentlig internasjonalisering?
-
Stensaker, Bjørn; Elken, Mari & Maassen, Peter
(2018).
Study program leadership: a matter of organization?
-
Maassen, Peter; Martinsen, Dennis; Elken, Mari; Jungblut, Jens & Lackner, Elisabeth Josefine
(2023).
State of play of academic freedom in the EU Member States. Overview of de facto trends and developments.
European Parliamentary Research Service.
Vis sammendrag
Currently, major breaches of and threats to academic freedom can be observed across Europe and the world. Presenting independent research into the de facto state of play of academic freedom in the EU Member States, this study has been designed to contribute to a better understanding of potential and real threats to academic freedom in the EU Member States, and ways in which the protection of academic freedom can be strengthened.
-
Holtermann, Helge; Korseberg, Lene; Eide, Thea & Elken, Mari
(2022).
Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0569-6.
Vis sammendrag
Da Det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Stavanger ble opprettet i 2017 ble det organisert etter en matrisemodell. Samtidig vedtok universitetsstyret at organiseringen skulle evalueres innen fire år. På oppdrag fra Universitetet i Stavanger har NIFU gjennomført en forskningsbasert evaluering, der hensikten har vært å undersøke om den nåværende organiseringen er hensiktsmessig, samt hva som kan gjøres for at organiseringen ved fakultetet skal fungere bedre.
-
-
Elken, Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2020).
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0479-8.
Vis sammendrag
I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk avtale mellom KD og en UH-institusjon, der partene blir enige om et sett med mål for en tre–fireårsperiode. Evalueringen er gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og skal bidra til kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med ny stortingsmelding om styringspolitikk for statlige universiteter og høyskoler. Evalueringen bygger på et omfattende dokumentmateriale, samt intervjuer ved KD og 10 UH-institusjoner
-
Elken, Mari; Daus, Stephan; Gunnes, Hebe; Lyby, Lars; Frølich, Nicoline & Røsdal, Trude
(2020).
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0458-3.
Vis sammendrag
Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen i 2015. Følgeevalueringen av fusjonen viser at den formelle organiseringen er i ferd med å finne sin form, men det gjenstår arbeid med å utvikle felles kultur og god kommunikasjon i en mye større organisasjon med til dels lange vertikale linjer og geografiske avstander. På tross av en krevende fusjonsprosess har HVL flere gode resultater innen forskning, utdanning og samhandling. Denne rapporten presenterer funnene fra en forskningsbasert følgeevaluering som ble gjennomført i perioden august 2018–januar 2020.
-
Silset, Sølvi; Solberg, Espen; Borlaug, Siri Brorstad & Elken, Mari
(2019).
Mot et bredere målesystem for UoH-sektorens bidrag til innovasjon – Forslag til målesystem basert på erfaringer fra NTNU
.
NTNU.
-
Elken, Mari; Røste, Rannveig; Olsen, Dorothy Sutherland & Fevolden, Arne Martin
(2019).
Varehandel og høyere utdanning : En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0402-6.
Vis sammendrag
Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Virke. Prosjektets formål er å undersøke samarbeidsrelasjonene mellom varehandelsnæringen og høyere utdanning. Det foreligger ingen oversikt over slike samarbeidsrelasjoner. Virke ønsket et kunnskapsgrunnlag som kunne utgjøre en felles referanse for et bedre og mer strategisk samarbeid mellom varehandelsnæringen, utdanningsinstitusjonene, Virke og myndighetene. Et viktig mål i rapporten er å avdekke gode eksempler på samarbeid. Slike eksempler kan bidra til at vi forstår suksesskriterier, men også eksisterende barrierer og utfordringer for samarbeid
-
Elken, Mari & Wollscheid, Sabine
(2019).
Academic environment and quality of education : A literature review.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
ISSN 978-82-327-0379-1.
Vis sammendrag
The aim of the review was to explore current research evidence concerning the relationship between the characteristics of academic environments and the quality of education in higher education. The secondary aim of the project was to provide a reflection of existing criteria in the relevant sections of NOKUTs Academic Supervisions Regulations (Studietilsynsforskrift).
-
Schwach, Vera & Elken, Mari
(2018).
Å snakke fag på et språk andre forstår : Norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0348-7.
Vis sammendrag
Å snakke fag på et språk andre forstår handler om faktorer som fremmer og hemmer bruk og utvikling av norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv. Begge er viktige samfunnsarenaer for å opprettholde og utvikle et komplett norsk fagspråk og derigjennom bevare norsk som et helhetlig samfunnsbærende språk. Rapporten gir et overblikk over språksituasjonen for høyere utdanning og arbeidsliv generelt og vier økonomifaget spesiell oppmerksomhet.
-
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila & Elken, Mari
(2018).
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0332-6.
Vis sammendrag
Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritids-aktiviteter eller på annen måte. Vi har gjennomført syv casestudier som til sammen har gitt et rikt datagrunnlag om nåværende praksis. I tillegg refererer vi til en litteraturgjennomgang (NIFU 2018:10). Casestudiene har hatt fokus på vurdering av realkompetanse på forskjellige utdanningsnivåer (grunnopplæring, fagskoleutdanning og høyere utdanning) og i arbeidslivet. Realkompetansevurdering av søkere med innvandrerbakgrunn har hatt et særskilt fokus i en av casene innen grunnopplæringen.
-
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per O; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari & Waagene, Erica
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0331-9.
Vis sammendrag
Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring; det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Vi har gjort en litteraturgjennomgang og drøftet erfaringer med realkompetansevurdering over tid. Vi har gjennomført en analyse av tilgjengelig tallmateriale om bruken av realkompetansevurdering, og utarbeidet noen forslag til hva som skal til for å få en bedre forståelse for utbredelsen av ordningene og utviklingen over tid. Vi har inkludert en oppsummering av funn fra syv casestudier (NIFU-rapport 2018: 11) og resultater fra en survey som ble sendt til de som har søkt om realkompetansevurdering på videregående skoles nivå.