Hjelp – jeg kan ikke snakke!

Arrangement på Forskningsdagene 2020.

mann som sitter i rillestol og får hjelp med ipad. foto

Ved afasi er hjernen blitt skadet slik at området som styrer kommunikasjon får problemer. Men det er hjelp å få. (illustrasjonsfoto: Colourbox)

Om arrangementet

Afasi er en diagnose som rammer en av fire voksne hjerneslagpasienter. Hjernen er blitt skadet slik at området som styrer kommunikasjon får problemer. Ikke bare blir det vanskelig å føre en samtale, det kan plutselig bli vanskelig å lese aviser, høre på nyheter eller sende meldinger.  Noen personer har mindre utfordringer, mens andre opplever alvorlige utfordringer.

I dette foredraget får du svar på spørsmålene:

• Hva skjer egentlig i hjernen når vi prater?
  • Og hvorfor oppstår problemene etter et hjerneslag?
  • Hva kan man gjøre med det? Blir man frisk igjen?

Foredragsholderen Melanie Kirmess er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har en forskerstilling ved Sunnaas Sykehus, hvor slagpasienter med afasi rehabiliteres.

Arrangementet passer for pårørende, studenter, helsepersonell og alle som er interessert i afasi og språkvansker etter hjerneskader.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Velkommen!

På grunn av koronasituasjonen, og en eventuell smittesporing er påmelding nødvendig. Påmeldingslenke.

Arrangementet blir også streamet. Du kan følge arrangementet her, og opptak vil ligge her i ettertid:

(Videoproduksjon Mads Metz / Litteraturhuset)

NB. Bruk Firefox eller Chrome som nettleser.

Publisert 25. aug. 2020 15:49 - Sist endret 19. sep. 2022 13:19