Geir Nyborg
Førsteamanuensis
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
geir.nyborg@isp.uio.no
Telefon
+47 22859182
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 Oslo
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 Oslo
Faglige interesser
Adferdsrelaterte lærevansker
Spesialundervisning
Tilpasset og inkluderende opplæring
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Undervisning
SPED2010 Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet, del 1
SPED4000 Rådgivning og innovasjon
SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
SPED4020 Spesialpedagogisk utviklingsarbeid
SPED4300 Fordypning i psykososiale vansker
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk
- Rådgiver i Statped
- Pedagogisk-psykologisk rådgiver
- Lærer i grunnskolen
Utdanning
- Postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Doktorgrad (Phd) i spesialpedagogikk, UIO
- Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Cand paed spec
- Lærerutdanning
Publikasjoner
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Arnesen, Anne; Crozier, W. Ray; Bjørnebekk, Gunnar & Coplan, Robert J. (2022). Teachers’ strategies for managing shy students’ anxiety at school. Nordic Psychology. ISSN 1901-2276. doi: 10.1080/19012276.2022.2058072. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Arnesen, Anne; Bjørnebekk, Gunnar; W. Ray, Crozier & Coplan, Robert (2022). Characteristics of Teacher-Nominated Shy Students in Norwegian Elementary Schools . Journal of Research in Childhood Education. ISSN 0256-8543. doi: 10.1080/02568543.2022.2027582.
-
Solberg, Stine; Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Edwards, Anne & Arnesen, Anne (2022). Teachers’ experiences of school-based support in their work with shy students. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 111. doi: 10.1016/j.tate.2021.103628. Fulltekst i vitenarkiv
-
Cordier, Reinie; Speyer, Renee; Mahoney, Natasha; Arnesen, Anne; Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2021). Effects of interventions for social anxiety and shyness in school-aged children: A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 16(7), s. 1–42. doi: 10.1371/journal.pone.0254117. Fulltekst i vitenarkiv
-
Solberg, Stine; Edwards, Anne; Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2020). Working Relationally with Networks of Support Within Schools: Supporting Teachers in their Work with Shy Students. Journal of Education for Students Placed at Risk. ISSN 1082-4669. doi: 10.1080/10824669.2020.1854760. Fulltekst i vitenarkiv
-
Solberg, Stine; Edwards, Anne & Nyborg, Geir (2020). Leading for School Inclusion and Prevention? How School Leadership Teams Support Shy Students and Their Teachers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2020.1788156. Fulltekst i vitenarkiv
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2020). Teachers’ strategies for enhancing shy children's engagement in oral activities: necessary, but insufficient? International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. doi: 10.1080/13603116.2020.1711538. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2019). Teachers’ Understandings of Shyness: psychosocial differentiation for student inclusion. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. doi: 10.1002/berj.3563. Fulltekst i vitenarkiv
-
Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2017). Innagerende atferdsvansker og inkludering. I Nilsen, Sven (Red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02776-0. s. 181–195.
-
Nyborg, Geir (2014). Spesifikke språkvansker og atferds-, emosjonelle og sosiale vansker : et arbeidsseminar for lærere. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 49(4), s. 49–61.
-
Nyborg, Geir (2013). Spesifikke språkvansker og atferd, emosjonelle og sosiale vansker: Et oppfølgingsopplegg for barn og foreldre. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 48(5), s. 61–73.
-
Nyborg, Geir (2011). TEACHERS’ USE OF MOTIVATIONAL UTTERANCES IN SPECIAL EDUCATION IN NORWEGIAN COMPULSORY SCHOOLING. A CONTRIBUTION AIMED AT FOSTERING AN INCLUSIVE EDUCATION FOR PUPILS WITH LEARNING DIFFICULTIES? International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 26(3).
-
Nyborg, Geir (2011). Lærerens bruk av motiverende ytringer i spesialundervisning. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 46(4), s. 17–30.
-
Nyborg, Geir (2011). The quality of mediational teaching practiced by teachers in special education. An observational study in Norwegian primary schools. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 26(1), s. 101–111.
-
Nyborg, Geir (2010). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning organisert som eneundervisning. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s. 30–45.
-
Nyborg, Geir; Solberg, Stine & Stien-Leenderts, Andreas (2022). De stille elevene - hvordan fremme muntlig aktivitet. [Internett]. Podcast Utforsk Aschehoug Undervisning.
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Crozier, Ray; Arnesen, Anne & Coplan, Robert (2021). Teachers’ strategies for helping shy students: Results from a national survey in Norway.
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Colvin, Shane David & Vartun, Marika (2020). Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen. [Internett]. Institutt for spesialpedagogikk, UIO, hjemmeside.
-
Vartun, Marika; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren. [Avis]. forskning.no.
-
Arnesen, Anne; Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Crozier, Ray; Bjørnebekk, Gunnar & Coplan, Robert (2020). Student-teacher relationships and (early) adolescents’ school engagement.
-
Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi & Arnesen, Anne (2019). Skolens arbeid med den stille, innadvendte elevgruppen.
-
Arnesen, Anne; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2019). Stille og innadvendte elever: Hvordan se og hjelpe dem i skolen?
-
Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2019). Barn med stille og innadvendt atferd i skolen - læreres tilnærming.
-
Smedstad, Tormod; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2018). Hvordan gi stille og sjenerte barn god læringsstøtte? [Fagblad]. Skolelederen.
-
Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2018). Oral activity and anxiety reduction for shy students in elementary school.
-
Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2016). Innagerende atferdsvansker og utfordringer ved inkludering.
-
Nyborg, Geir (2009). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av medierende undervisning.
-
Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. En arbeidsmåte for økt mestring av undervisningssituasjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s. 40–45.
-
Nyborg, Geir (2001). Gruppebasert konsultasjon med lærere. Norsk Skoleblad. ISSN 0029-2117. s. 26–28.
-
Nyborg, Geir (1999). Veiledning ved hjelp av videoanalyse i skolen. Norsk Skoleblad. ISSN 0029-2117. s. 26–28.
-
Nyborg, Geir (2008). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av mediert undervisning. Unipub .
-
Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. Oslo kommune, skoleetaten. Pedagogisk-psykologisk tjeneste. ISSN 82-7994-005-7. Vis sammendrag
-
Nyborg, Geir (1997). "Slowlearners" i den palestinske skolen. En intervjuundersøkelse blant lærere på Vestbredden. Institutt for spesialpedagogikk.
Publisert 1. sep. 2013 00:00
- Sist endret 8. nov. 2016 16:24