Geir Nyborg
Førsteamanuensis
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
geir.nyborg@isp.uio.no
Telefon
+47 22859182
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 OSLO
Postadresse
Postboks 1140 Blindern
0318 OSLO
Faglige interesser
Adferdsrelaterte lærevansker
Spesialundervisning
Tilpasset og inkluderende opplæring
Pedagogisk-psykologisk rådgivning
Undervisning
SPED2010 Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet, del 1
SPED4000 Rådgivning og innovasjon
SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
SPED4020 Spesialpedagogisk utviklingsarbeid
SPED4300 Fordypning i psykososiale vansker
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk
- Rådgiver i Statped
- Pedagogisk-psykologisk rådgiver
- Lærer i grunnskolen
Utdanning
- Postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Doktorgrad (Phd) i spesialpedagogikk, UIO
- Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Cand paed spec
- Lærerutdanning
Publikasjoner
- Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2020). Teachers’ strategies for enhancing shy children's engagement in oral activities: necessary, but insufficient?. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. . doi: 10.1080/13603116.2020.1711538 Fulltekst i vitenarkiv.
- Solberg, Stine; Edwards, Anne & Nyborg, Geir (2020). Leading for School Inclusion and Prevention? How School Leadership Teams Support Shy Students and Their Teachers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. . doi: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788156 Fulltekst i vitenarkiv.
- Solberg, Stine; Edwards, Anne; Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2020). Working Relationally with Networks of Support Within Schools: Supporting Teachers in their Work with Shy Students. Journal of Education for Students Placed at Risk. ISSN 1082-4669. . doi: 10.1080/10824669.2020.1854760 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Edwards, Anne & Crozier, Ray (2019). Teachers’ Understandings of Shyness: psychosocial differentiation for student inclusion. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. . doi: 10.1002/berj.3563 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2017). Innagerende atferdsvansker og inkludering, I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. 8. s 181 - 195
- Nyborg, Geir (2014). Spesifikke språkvansker og atferds-, emosjonelle og sosiale vansker : et arbeidsseminar for lærere. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 49(4), s 49- 61
- Nyborg, Geir (2013). Spesifikke språkvansker og atferd, emosjonelle og sosiale vansker: Et oppfølgingsopplegg for barn og foreldre. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 48(5), s 61- 73
- Nyborg, Geir (2011). Lærerens bruk av motiverende ytringer i spesialundervisning. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 46(4), s 17- 30
- Nyborg, Geir (2011). TEACHERS’ USE OF MOTIVATIONAL UTTERANCES IN SPECIAL EDUCATION IN NORWEGIAN COMPULSORY SCHOOLING. A CONTRIBUTION AIMED AT FOSTERING AN INCLUSIVE EDUCATION FOR PUPILS WITH LEARNING DIFFICULTIES?. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 26(3)
- Nyborg, Geir (2011). The quality of mediational teaching practiced by teachers in special education. An observational study in Norwegian primary schools. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 26(1), s 101- 111
- Nyborg, Geir (2010). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning organisert som eneundervisning. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (6), s 30- 45
- Arnesen, Anne; Mjelve, Liv Heidi; Nyborg, Geir; Crozier, Ray; Bjørnebekk, Gunnar & Coplan, Robert (2020). Student-teacher relationships and (early) adolescents’ school engagement.
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2020). Stille og innadvendte elever trenger ekstra støtte fra læreren.
- Arnesen, Anne; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2019). Stille og innadvendte elever: Hvordan se og hjelpe dem i skolen?.
- Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2019). Barn med stille og innadvendt atferd i skolen - læreres tilnærming.
- Nyborg, Geir; Mjelve, Liv Heidi & Arnesen, Anne (2019). Skolens arbeid med den stille, innadvendte elevgruppen.
- Mjelve, Liv Heidi & Nyborg, Geir (2018). Oral activity and anxiety reduction for shy students in elementary school.
- Smedstad, Tormod; Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2018, 15. oktober). Hvordan gi stille og sjenerte barn god læringsstøtte?. [Fagblad]. Skolelederen.
- Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2016). Innagerende atferdsvansker og utfordringer ved inkludering.
- Nyborg, Geir (2009). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av medierende undervisning.
- Nyborg, Geir (2008). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av mediert undervisning.
- Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. Vis sammendrag
- Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. En arbeidsmåte for økt mestring av undervisningssituasjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (9), s 40- 45
- Nyborg, Geir (2001). Gruppebasert konsultasjon med lærere. Norsk Skoleblad. ISSN 0029-2117. (5), s 26- 28
- Nyborg, Geir (1999). Veiledning ved hjelp av videoanalyse i skolen. Norsk Skoleblad. ISSN 0029-2117. (7), s 26- 28
- Nyborg, Geir (1997). "Slowlearners" i den palestinske skolen. En intervjuundersøkelse blant lærere på Vestbredden.
Publisert 1. sep. 2013 00:00
- Sist endret 8. nov. 2016 16:24