Sven Nilsen
Professor emeritus

Faglige interesser
De faglige interesser er særlig konsentrert om området spesialundervisning og tilpasset opplæring, sett i utdanningspolitisk og didaktisk perspektiv. Samspillet mellom tilpasning gjennom ordinær opplæring og spesialundervisning står sentralt. I denne sammenhengen er det et særlig fokus på læreplanarbeid, deriblant forholdet mellom sentralt fastsatte læreplaner, planlegging av klassens arbeid og individuelle opplæringsplaner.
Undervisning
- UTVIT1100 – Innføring i utdanningsvitenskap
- SPED2010 – Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet, del 1
- SPED2020 – Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet, del 2
- SPED4010 – Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk
- SPED4020 – Spesialpedagogisk utviklingsarbeid
- SPED4300 - Fordypning psykososiale vansker
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- Lærer i grunnskolen.
- Førstekonsulent i Grunnskolerådet (Faglig sakkyndig organ for kirke- og undervisningsdepartementet).
- Prosjektleder og seniorrådgiver i Utdannings- og forskningsdepartementet.
- Forsker ved Institutt for spesialpedagogikk.
Utdanning
- Lærerutdanning.
- Embetseksamen (cand. polit) fra Norges Lærerhøgskole/Universitetet i Trondheim.
- Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk.
- Doktorgrad i spesialpedagogikk (dr. scient.) fra Universitetet i Oslo.
- Postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UV-fakultetet, UiO.
Verv
- Leder av fagteam for bachelor ved Institutt for spesialpedagogikk
- Leder av forskergruppen Inkludering og mangfold - sett i et spesialpedagogisk perspektiv
Publikasjoner
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2019). Inclusion for Pupils With Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 34(1), s 68- 82
- Nilsen, Sven (2019). Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen, I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202592059. Kapittel 25. s 615 - 642
- Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2019). Spesialundervisningens tiltakskjede, I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202592059. Kapittel 10. s 218 - 250
- Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (2018). Joint reflection on action – a prerequisite for inclusive education? A qualitative study in one local primary/lower secondary school in Norway. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. 23(2), s 158- 173 . doi: 10.1080/13603116.2018.1427153 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2018). Inside but still on the outside? Teachers’ experiences with the inclusion of pupils with special educational needs in general education.. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. 24(9), s 980- 996 . doi: 10.1080/13603116.2018.1503348 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2017). "Kom som du er, og bli som oss?", I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. Kapittel 2. s 38 - 64
- Nilsen, Sven (2017). Special education and general education - coordinated or separated? A study of curriculum planning for pupils with special educational needs. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. 21(2), s 205- 217 . doi: 10.1080/13603116.2016.1193564
- Nilsen, Sven (2017). Å møte mangfold og utvikle fellesskap., I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. Kapittel 1. s 15 - 37
- Herlofsen, Camilla & Nilsen, Sven (2016). Spesialundervisning i spenningsfeltet mellom juridisk regelverk og lokal praksis, I: Kristian Andenæs & Jorunn Møller (red.), Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Universitetsforlaget. ISBN 9788215026671. Kapittel 7. s 138 - 158
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2015). På vei mot kultur for tilpasset opplæring, I: Jorun Buli-Holmberg; Sven Nilsen & Kjell Skogen (red.), Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1. Kapittel 8. s 152 - 169
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2015). Tilpasset opplæring og kultur for læring. Intensjoner i lys av Kunnskapsløftet, I: Jorun Buli-Holmberg; Sven Nilsen & Kjell Skogen (red.), Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1. Kapittel 1. s 13 - 32
- Nilsen, Sven (2015). Planleggingsarbeid i spesialundervisning. Bruk av individuelle opplæringsplaner, I: Jorun Buli-Holmberg; Sven Nilsen & Kjell Skogen (red.), Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1. Kapittel 6. s 108 - 131
- Nilsen, Sven (2015). Planleggingsarbeid i tilpasset opplæring. Bruk av tilpassede arbeidsplaner i ordinær opplæring og samordning med IOP, I: Jorun Buli-Holmberg; Sven Nilsen & Kjell Skogen (red.), Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1. Kapittel 7. s 132 - 151
- Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2015). The legal basis for special needs education in Norway: Changing policy principles, In David Lansing Cameron & Ragnar Thygesen (ed.), Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann Verlag. ISBN 978-3-8309-3117-1. Chapter 3. s 35 - 62
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2014). Early educational provision - emphasised in education policy reforms in Norway? An analysis of education policy documents. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 25(2), s 260- 281 . doi: 10.1080/09585176.2013.870082 Vis sammendrag
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (2014). Centrale samspilsfaktorer i kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim. ISBN 978-87-7955-924-0. 1. s 11 - 37
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2014). Fremtidige udfordringer for kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim. ISBN 978-87-7955-924-0. 10. s 223 - 250
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2014). Inclusive and individually adapted education in Norway results from a survey study in two municipalities focusing the roles of Headteachers, teachers and curriculum planning. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 29(1)
- Nilsen, Sven (2014). Læreplansarbejde og kvalitetsudvikling i differentieret undervisning og specialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim. ISBN 978-87-7955-924-0. 4. s 89 - 111
- Nilsen, Sven (2014). Spesialundervisning i nasjonale læreplaner - utelatt, uteglemt eller "integrert vekk"? En analyse av nasjonale læreplaner for grunnskolen fra og med 1974. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 49(5), s 47- 62
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2013). Intensjoner for tidlig innsats - uttrykt eller utelatt i utdanningspolitiske dokumenter? En analyse av utdanningsreformer fra 1970-årene og fram til i dag. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 78(3), s 40- 52
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2012). Tidlig innsats i en kultur for læring, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202360931. Kapittel 1. s 11 - 20
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2012). Tidlig innsats og framtidige utfordringer i norsk skole, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202360931. Kapittel 10. s 153 - 162
- Nilsen, Sven (2012). Evaluering i opplæringen som grunnlag for tidlig innsats, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202360931. Kapittel 4. s 51 - 69
- Nilsen, Sven (2012). Spesialundervisningens tiltakskjede, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202352264. Kapittel 12. s 240 - 264
- Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2012). National Regulations and Guidelines and the Local Follow-up in the Chain of Actions in Special Education. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 27(2), s 136- 147
- Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2012). Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning - regelverk og praksis, I: Henning Jakhelln & Trond-Erik Welstad (red.), Utdanningsrettslige emner. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202358822. Kapittel 14. s 229 - 255
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2011). Lærerarbeid for tilpasset opplæring og elevenes læring : avsluttende og samlende perspektiver, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205411609. s 215 - 227
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2011). The development of intentions for adapted teaching and inclusive education seen in light of curriculum potential. A content analysis of Norwegian national curricula post 1980. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 22(4), s 549- 566 . doi: 10.1080/09585176.2011.627216 Vis sammendrag
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2011). Tilpasset opplæring for læring og utvikling, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205411609. Kapittel 1. s 11 - 26
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (2011). Lærerrollen og kvaliteten på arbeidet med tilpasset opplæring og spesialundervisning. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 76(1), s 50- 64
- Nilsen, Sven (2011). The Chain of Actions in Special Education - The Relationship between National Guidelines and Municipal Follow-up: An Evaluation based on a Case Study from one Norwegian Municipality. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 26(1), s 33- 43
- Nilsen, Sven (2011). Tilpasset opplæring gjennom spesialundervisning - med særlig vekt på barnetrinnet, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.), Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205411609. Kapittel 3. s 47 - 67
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (2010). Sentrale samspillsfaktorer i kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring og spesialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01582-8. Kapittel 1. s 13 - 33
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2010). Framtidige utfordringer for kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring og spesialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01582-8. Kapittel 10. s 178 - 199
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2010). Kvalitet i spesialundervisning - intensjoner og praksis en undersøkelse med fokus på den spesialpedagogiske tiltakskjeden, lærerrollen og skolelederrollen. Skolepsykologi. ISSN 0333-0389. 45(2), s 25- 42
- Nilsen, Sven (2010). Læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning, I: Jorun Buli-Holmberg & Sven Nilsen (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01582-8. Kapittel 4. s 74 - 93
- Nilsen, Sven (2010). Moving towards an educational policy for inclusion? Main reform stages in the development of the Norwegian unitary school system. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. 14(5), s 479- 497 . doi: 10.1080/13603110802632217 Vis sammendrag
- Skogen, Kjell; Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (2010). Kvalitet i spesialundervisning - intensjoner og praksis en undersøkelse med fokus på den spesialpedagogiske tiltakskjeden, lærerrollen og skolelederrollen. Skolepsykologi. ISSN 0333-0389. 45(2), s 25- 42
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2008). Tilpasset opplæring under Kunnskapsløftet - intensjoner og skoleutvikling : introduksjon, I: Tilpasset opplæring : intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal Akademisk. s 9 - 24
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (2008). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden - retningslinjer og praksis, I: Jorun Buli-Holmberg (red.), Elevens beste. Vurdering av kvalitet i spesialundervisning. Institutt for spesialpedagogikk. 8. s 46 - 58
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2008). Tilpasset opplæring ved starten av Kunnskapsløftet. En forundersøkelse med fokus på læreplanarbeid, lærerrollen og skolelederrollen. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 73(6), s 42- 52
- Nilsen, Sven (2008). Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset og inkluderende opplæring, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-27593-8. 22. s 509 - 530
- Nilsen, Sven (2008). Tilpasset opplæring gjennom spesialundervisning - i samspill mellom fellesskap og tilpasning, I: Sven Nilsen & Halvor Bjørnsrud (red.), Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38043-1. Kapittel 5. s 115 - 143
- Nilsen, Sven (2008). Vurdering av retningslinjer for den spesialpedagogiske tiltakskjeden, I: Jorun Buli-Holmberg (red.), Elevens beste. Vurdering av kvalitet i spesialundervisning. Institutt for spesialpedagogikk. 8.2. s 48 - 53 Vis sammendrag
- Nilsen, Sven & Bjørnsrud, Halvor (2008). Tilpasset opplæring under Kunnskapsløftet - intensjoner og skoleutvikling, I: Sven Nilsen & Halvor Bjørnsrud (red.), Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38043-1. Kapittel 1. s 9 - 24
- Nilsen, Sven (2004). Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring, I: Spesialpedagogikk (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-23176-0. Kap. 21. s 437 - 456
- Nilsen, Sven (2002). Spesialundervisning i grunnskolen - perspektiver, prinsipper og dilemmaer, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk (2. reviderte utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-19906-9. Kapittel 21. s 418 - 435 Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2001). Spesialundervisning i grunnskolen - perspektiver, prinsipper og dilemmaer, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-19906-9. s 418 - 435
- Holmberg, Jorun Buli; Nilsen, Sven & Rognhaug, Berit (1999). Utdanningsreformene og utdanningspolitiske retningslinjer, I: Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid i lys av utdanningspolitiske retningslinjer. Et paraplyprosjekt 1995-1997. Sluttrapport. Institutt for spesialpedagogikk. ISBN 82-90363-64-8. s 21 - 53
- Nilsen, Sven (1999). Individuelle opplæringsplaner - redskap for kvalitet i spesialpedagogisk arbeid?, I: Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid i lys av utdanningspolitiske retningslinjer. Et paraplyprosjekt 1995-1997. Sluttrapport. Institutt for spesialpedagogikk. ISBN 82-90363-64-8. s 97 - 112
- Nilsen, Sven (1999). Individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s 111- 119 Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (1999). Individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 64(5), s 3- 11 Vis sammendrag
- Nilsen, Sven; Holmberg, Jorun Buli & Rognhaug, Berit (1999). Utdanningsreformene og utdanningspolitiske retningslinjer, I: Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid i lys av utdanningspolitiske retningslinjer. Et paraplyprosjekt 1995-1997. Sluttrapport. Institutt for spesialpedagogikk. ISBN 82-90363-64-8. s 21 - 53
- Nilsen, Sven (1997). Læreplaner, tilpasning og kvalitet i opplæringen, I: Sigurd Haga (red.), Vilkår for eit verdig liv. Edvard Befring 60 år. Den 3. vei. Skedsmo videregående skole. s 93 - 110
- Nilsen, Sven (1996). Indviduelle opplæringsplaner og nytt læreplanverk i grunnskolen - intensjoner, muligheter og dilemmaer, I: H. Bjørnsrud & Finn Daniel Raaen (red.), Grunnskolereformen-97. Om læreplanidealer og undervisningsrealiteter. U-forlaget, Oslo. s 42 - 60
- Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (2021). De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) - Om det som var, det som er og det som ennå ikke er til. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205542884. 288 s.
- Nilsen, Sven (red.) (2017). Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. 288 s.
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (red.) (2015). Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1. 169 s.
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (red.) (2014). Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim. ISBN 978-87-7955-924-0. 253 s.
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (red.) (2012). Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202360931. 165 s.
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (red.) (2011). Lærerarbeid for tilpasset opplæring - tilrettelegging for læring og utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205411609. 232 s.
- Buli-Holmberg, Jorun & Nilsen, Sven (red.) (2010). Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01582-8. 201 s.
- Nilsen, Sven & Bjørnsrud, Halvor (red.) (2008). Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38043-1. 246 s.
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (red.) (2008). Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380431. 246 s.
- Nilsen, Sven (2003). Individuelle opplæringsplaner og individuell tilpasning. Artikkelsamling 1994-1999. Institutt for spesialpedagogikk, UV, UiO. 81 s.
- Nilsen, Sven (2003). Spesialundervisning i grunnskolen - fra særtiltak til nærtiltak. Noen sentrale utviklingstrekk. Artikkelsamling 1995-1997. Institutt for spesialpedagogikk, UV, UiO. 50 s.
- Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven & Skogen, Kjell (2019). Inclusion for Pupils with Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures.
- Nilsen, Sven (2019). Lærernes kompetanse og elevenes læring i et inkluderende læringsmiljø, I: Mirjam Harkestad Olsen & Kjell Skogen (red.), Læringspotensial. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-59812-9. Kapittel 4. s 62 - 93
- Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (2018). Det uferdige? - Om et uferdig praksisfelt og en uferdig innstilling fra en ekspertgruppe. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 83(5), s 4- 11 Vis sammendrag
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2018). Refleksjon mellom lærere kan øke elevers sjanse for å inkluderes i skolen. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven; Bahus, Marianne Klungland; Welstad, Trond-Erik & Breilid, Nils (2017). Spesialundervisning uten spesialpedagog – er det forsvarlig?. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
- Nilsen, Sven (2017). Høringsuttalelse fra ISP. Høringsuttalelse om forslag til ny generell del av læreplanverket for grunnopplæringen som skal erstatte gjeldende Generell del og Prinsipper for opplæringen. Overordnet del - verdier og prinsipper. Notat datert 1. juni 2017..
- Nilsen, Sven (2017). Presentasjon fra ISP. Notat: Hvordan vi ser på dagens situasjon og utfordringsbildet for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage og skole. Noen momenter. (Notat med kildehenvisninger og utfyllende momenter (58 fotnoter) ble senere utarbeidet og ettersendt (datert 06.06. 2017).).
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2015). Tilpasset opplæring, tidlig innsats og lærersamarbeid, I: Eli Kari Høihilder & Ole Alexander Gulbrandsen (red.), Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205487871. Kapittel 12. s 164 - 180
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2012). Tidlig innsats og framtidige utfordringer for norsk skole.
- Bjørnsrud, Halvor & Nilsen, Sven (2011). Lærerarbeid for tilpasset opplæring - utfordringer og dilemmaer.
- Nilsen, Sven (2011). Lærerarbeid i samspillet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Nilsen, Sven (2010). Jonasprisen 2010 til leser søker bok!. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 74(9), s 55- 57
- Nilsen, Sven (2008). En pionerinnsats i norsk spesialpedagogikk. Tildeling av Jonasprisen 2008 til Johan Sæbø. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 73(09), s 44- 48
- Nilsen, Sven (2008). Evaluering av den spesialpedagogiske tiltakskjeden - resultater og vurderinger.
- Nilsen, Sven (2008). Tilpasset opplæring for alle - spesialundervisning for hvem?.
- Nilsen, Sven (2007). Tildelingen av Jonasprisen for 2007. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 72(08), s 20- 21
- Nilsen, Sven (2005). Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet. SPED2010. Individuelle opplæringsplaner og individuell tilpasning.
- Nilsen, Sven (2005). IOP i praksis. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 70(3), s 51- 53
- Nilsen, Sven (2004). Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet. SPED2000. Kopisamling.
- Nilsen, Sven (2004). Spesialundervisning som ledd i tilpasset opplæring. Notat til Utdannings- og forskningsdepartementet.
- Nilsen, Sven (2003). Kvaliteten på videreutdanningsstudiet i tilpasset opplæring. Opplegg for forskningsbasert evaluering: problemstillinger, referanseramme og metodisk tilnærming. En preliminær rapport. Delrapport nr. 2.
- Nilsen, Sven (2003). Studiekvalitet - studentenes forventninger og erfaringer. En forskningsbasert evaluering av videreutdanningsstudiet i tilpasset opplæring. Delrapport nr. 3.
- Nilsen, Sven (2002). Intensjoner og retningslinjer for videreutdanningsstudiet i tilpasset opplæring. En kildeanalytisk studie basert på studieplan og studieveiledning. (Delrapport nr. 1). Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2002). Frafallsstudie - TPO-studiet i Telemark. Intern rapport. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2002). Studentenes erfaringer etter avsluttet TPO-studium. Intern rapport. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2001). Evaluering av TPO-studiet - opplegg og foreløpige resultater. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (2001). TPO-studiet - evaluering ved studiestart. En oppsummering av resultater fra evalueringsskjema 1. Intern rapport. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (1997). Individuelle opplæringsplaner - utbredelse, innhold og kvalitet. Analyse av kartleggingsdata fra skoler og kommuner og av kommunale maler og retningslinjer.
- Nilsen, Sven (1997). Inkludering - tilpasset undervisning innenfor klassens ramme. Vis sammendrag
- Nilsen, Sven (1997). Lærernes erfaringer med individuelle opplæringsplaner. En intervjuundersøkelse.
- Nilsen, Sven (1995). Utviklingen av intensjoner for spesialundervisning i grunnskolen fram til 1945. Sentrale trekk og hovedlinjer sett i lys av lover og læreplaner.
- Nilsen, Sven (1993). Undervisningstilpasning i grunnskolen - fra intensjoner til praksis. En kildeanalytisk og deskriptiv-analytisk studie.
Publisert 21. feb. 2018 14:28
- Sist endret 5. mars 2020 13:10