Om prosjektet
Formål
Forskningsprosjektets formål er å finne kunnskap om sammenhenger mellom intensjoner og realisering av spesialpedagogisk innsats i praksis på ulike nivåer i utdanningssystemet og hvordan intensjoner og praksis erfares av sentrale aktører.
Problemstillinger
- Hvilke retningslinjer har kommunen utarbeidet for skolens arbeid med tilpasset opplæring/spesialundervisning og hvordan harmonerer disse med de statlige retningslinjene?
- Hvordan arbeider skolene for å gjennomføre tilpasset opplæring/spesialundervisning sett i sammenheng med statlige/kommunale retningslinjer?
- Hvordan erfarer sentrale aktører (skoleledelse, lærere, elever, foreldre) retningslinjer for og praksis når det gjelder tilpasset opplæring/spesialundervisning?
- Hvordan er sammenhenger mellom intensjoner, praksiser og erfaringer på ulike nivåer (kommunenivå, skoleledernivå, lærernivå, elevnivå) i kommuner?
Metode/Design
Prosjektet vil ha en flermetodisk tilnærming som både inkluderer survey, kvalitative dokumentanalyser, intervjuer og eventuelle observasjonsstudier.