Aktuelle forskningssaker

Møtene med skolen blir ofte preget av spørsmål og planlagte svar, snarere enn god, veiledende dialog. Illustrasjonsfoto møte fra colourbox.
Publisert 16. mai 2017 06:54

Elevene selv blir nå spurt i myndighetenes vurdering av norske skoler. Men selve vurderingen er for låst til malen, og viktige detaljer om skolenes praksis kan gå tapt, mener forsker.

Nye lærere kan ha utbytte av vurderinger og råd fra erfarne lærere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Publisert 9. mars 2017 08:55

En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.

Ilustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 19. des. 2016 09:33

For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.

Publisert 6. des. 2016 12:35

For første gang skårer norske elever over gjennomsnittet i OECD i både lesing, matematikk og naturfag i PISA. Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen er nå lagt frem.

Forskerne i TIMSS stilte seg spørsmålet: Har lærernes kompetanse også betydning for likeverd? Illustrasjonsfoto. colourbox.
Publisert 2. des. 2016 10:04

Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Illustrasjonsfoto. colourbox
Publisert 18. okt. 2016 15:28

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert 29. sep. 2016 10:19

Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.

Publisert 15. sep. 2016 14:59

– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.

Publisert 5. sep. 2016 08:05

– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.

Publisert 24. aug. 2016 14:55

Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren.

Publisert 10. aug. 2016 16:08

Mange vegrer seg for å bli skoleledere fordi oppgavene er for mange og uklare, arbeidspresset er stort, og opplæringen er utilstrekkelig, sier førsteamanuensis Marit Aas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 4. juli 2016 14:38

Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

I tekstene de skriver drar ungdommene i studien veksler på alle språkene de har lært.  Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 9. mars 2016 15:09

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert 29. jan. 2016 11:47

Ungdom som spiller mye dataspill på nett blir bedre i engelsk enn andre. Noen av elevene scorer langt bedre i engelsk enn i norsk. Totalt 10 331 elever ble undersøkt i to nasjonale undersøkelser.

Elev utfører hjerte- og lungeredning med støtte av nettbasert videoressurs. Foto: Anniken Furberg
Publisert 18. des. 2015 08:50

Nettbrett skaper nye muligheter for elevaktive arbeidsformer i naturfag.  At IKT muliggjør at elever introduseres til fagbegreper på nye og mer visuelle måter betyr imidlertid ikke at lærerens faglige støtte og veiledning blir mindre viktig.

Elever i klasserommet. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 2. des. 2015 14:58

Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk.

Stabel med aviser. Illustrasjonsfoto: UiO
Publisert 10. nov. 2015 09:17

En ny analyse viser at forskere ser ut til å være langt mer synlige i avisenes dekning av skole  – men de bør formidle egen forskning oftere, mener forskerne bak studien.

Publisert 30. okt. 2015 10:14

Veien til fremragende lærerutdanning skapes gjennom et samarbeid mellom universitet og skole. Det viser erfaringene fra ProTed, Norges første senter for fremragende utdanning.

Publisert 21. aug. 2015 12:31

- Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet.

Publisert 9. des. 2014 09:54

Flere forskningsprosjekter på Utdanningsvitenskapelig fakultet har brukt video, og det på stadig på nye og innovative måter. En av de nye måtene å bruke video på, har vært å bruke små actionkameraer (fra for eksempel GoPro) til å få et innblikk i elevers skolehverdag.

Publisert 20. nov. 2014 13:54

Norge ligger i en gruppe med høyt presterende land.

Publisert 7. nov. 2014 10:57

Jenter velger fransk og spansk, og guttene velger tysk. Begge grupper er imidlertid opptatt av språkets nytteverdi. Det viser ny studie fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskningved Universitetet i Oslo.

Publisert 8. juli 2014 09:03

Ny artikkel viser mer aktiv bruk av lesestrategier i norske klasserom enn tidligere antatt.

Jente støtter hodet i hånden bøyd over lærebøker
Publisert 19. juni 2014 11:13

Norske studenter leser for dårlig på engelsk. Og realistene sliter med engelsk pensumlitteratur. Det viser en ny masteroppgave fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Publisert 14. jan. 2014 10:59

Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.