Aktuelle forskningssaker

Publisert 20. aug. 2018 07:35

For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes.

Med verktøyene kan man jobbe med bestemte kompetanser som lærere behøver, og som er sentrale i undervisning. Illustrasjonsfoto av prosjektarbeid: colourbox.
Publisert 24. apr. 2018 12:46

I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy for å støtte nye læreres utvikling i yrket.

Publisert 21. feb. 2018 08:25

Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene.

Hvordan jobbes det utforskende i naturfag på norske skoler? Videomaterialet fra klasserommene vil sammen med intervjuer og tester gi utfyllende kunnskap. Illustrasjonsfoto av elever som jobber med en teknisk modell: colourbox.
Publisert 18. des. 2017 09:25

Forskere skal se på sammenhenger mellom undervisningen i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.

Skolen spiller en rolle i utviklingen av unges evne til å forstå og delta i kommunikasjon som omhandler politikk og demokrati, sier Nora Mathé. Illustrasjonsfoto av en ung jente foran dataskjermen: colourbox.
Publisert 12. okt. 2017 11:07

Funn i ny studie av ungdommers forhold til politikk i sosiale medier gir viktig innsikt for samfunnsfaget i skolen, mener forsker.

Publisert 28. sep. 2017 13:33

Acta Didactica fyller år. Hva mener redaktørene om tidsskriftets rolle for 10 år siden og i dag? Og hvor går veien videre?

Møtene med skolen blir ofte preget av spørsmål og planlagte svar, snarere enn god, veiledende dialog. Illustrasjonsfoto møte fra colourbox.
Publisert 16. mai 2017 06:54

Elevene selv blir nå spurt i myndighetenes vurdering av norske skoler. Men selve vurderingen er for låst til malen, og viktige detaljer om skolenes praksis kan gå tapt, mener forsker.

Nye lærere kan ha utbytte av vurderinger og råd fra erfarne lærere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Publisert 9. mars 2017 08:55

En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.

Ilustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 19. des. 2016 09:33

For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.

Publisert 6. des. 2016 12:35

For første gang skårer norske elever over gjennomsnittet i OECD i både lesing, matematikk og naturfag i PISA. Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen er nå lagt frem.

Forskerne i TIMSS stilte seg spørsmålet: Har lærernes kompetanse også betydning for likeverd? Illustrasjonsfoto. colourbox.
Publisert 2. des. 2016 10:04

Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Illustrasjonsfoto. colourbox
Publisert 18. okt. 2016 15:28

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert 29. sep. 2016 10:19

Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.

Publisert 15. sep. 2016 14:59

– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.

Publisert 5. sep. 2016 08:05

– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.

Publisert 24. aug. 2016 14:55

Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren.

Publisert 10. aug. 2016 16:08

Mange vegrer seg for å bli skoleledere fordi oppgavene er for mange og uklare, arbeidspresset er stort, og opplæringen er utilstrekkelig, sier førsteamanuensis Marit Aas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 4. juli 2016 14:38

Samarbeidet om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

I tekstene de skriver drar ungdommene i studien veksler på alle språkene de har lært.  Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 9. mars 2016 15:09

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert 29. jan. 2016 11:47

Ungdom som spiller mye dataspill på nett blir bedre i engelsk enn andre. Noen av elevene scorer langt bedre i engelsk enn i norsk. Totalt 10 331 elever ble undersøkt i to nasjonale undersøkelser.

Elev utfører hjerte- og lungeredning med støtte av nettbasert videoressurs. Foto: Anniken Furberg
Publisert 18. des. 2015 08:50

Nettbrett skaper nye muligheter for elevaktive arbeidsformer i naturfag.  At IKT muliggjør at elever introduseres til fagbegreper på nye og mer visuelle måter betyr imidlertid ikke at lærerens faglige støtte og veiledning blir mindre viktig.

Elever i klasserommet. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 2. des. 2015 14:58

Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk.

Stabel med aviser. Illustrasjonsfoto: UiO
Publisert 10. nov. 2015 09:17

En ny analyse viser at forskere ser ut til å være langt mer synlige i avisenes dekning av skole  – men de bør formidle egen forskning oftere, mener forskerne bak studien.

Publisert 30. okt. 2015 10:14

Veien til fremragende lærerutdanning skapes gjennom et samarbeid mellom universitet og skole. Det viser erfaringene fra ProTed, Norges første senter for fremragende utdanning.

Publisert 21. aug. 2015 12:31

- Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet.