Undersøkelsen omfatter elever i ungdomsskolen og i videregående skole. Nøkkelord er ungdom, utdanning og identitet.
Kunnskapsproduksjon og identitetskonstruksjon -skolen som del av ulike ungdommers oppvekstmiljø (avsluttet)
Prosjektet retter søkelyset mot ulike elevers opplevelse av skolen som kunnskapsprodusent og identitetsdanner.
Utvalgte publikasjoner
Publiserte arbeider:
Hovdenak, S.S. & A.K. Bø, 2010. Kunnskapsteoretiske tilnærminger relatert til elev- og lærerperspektiv. I Hovdenak, S.S. & O. Erstad (red.) Kunnskap i skolen. Trondheim, Tapir Akademisk Forlag.
Bø, A.K. & S.S. Hovdenak, 2011. Faglig og personlig støtte: Om betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev sett fra elevens ståsted. Tidsskrift for ungdomsforskning. 1: 69-85.
Bø, A.K. & S.S. Hovdenak, 2011. Elever som verdensborgere. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 3: 216-227.
Kapittel 4 Om identitet og pedagogiske identiteter og kapittel 5 Om ulike kunnskapsformer i skolen i boka Hovdenak, S.S., 2011. Utdanningssosiologi – Fra teori til praksis i skolen. Trondheim, Tapir akademisk forlag
Kapittel 6 Elevperspektiv på skolen i boka Hovdenak, S.S. & J.H. Stray, 2015: Hva skjer med skolen? Bergen, Fagbokforlaget.
Masteroppgaver:
Thorkildson, F. 2010. Sosial kompetanse og relasjoner i skolen. Masteroppgave. Pedagogisk forskningsinstitutt. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Bugge, V. 2011. Selvvurdering i skolekonteksten. Masteroppgave. Pedagogisk forsknimgsinstitutt. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Maarud, K.L. 2011. Kunnskap i skolen: Glimt fra elevers syn på viktige kunnskapsformer. Masteroppgave. Pedagogisk forskningsinstitutt. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
Paskevic, M. 2014. Kunnskap i skolen. En kvalitativ undersøkelse blant elever i videregående skole. Masteroppgave. Pedagogisk forskningsinstitutt. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
Ph.D. avhandlinger:
Et arbeid leveres til sluttlesning våren 2018.
Et arbeid er i prosess, usikkert med hensyn til sluttføring.